Nie ma jednych Chin: Teatry chińskie w Azji Wschodniej

recenzja książki

Maciej Szatkowski

szatkowski@umk.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-6540-4140

Abstrakt

Artykuł omawia książkę Rosselli Ferrari Transnational Chinese Theatres: Intercul­tural Performance Networks in East Asia. Monografia badaczki chińskich teatrów koncentruje się charakterystyce sieci artystycznych powiązań transnarodowych w Azji Wschodniej. Ferrari, badając współpracę teatralną twórców z Chin, Tajwanu czy Hongkongu, proponuje ponadnarodowy i rizomatyczny model analizowania kultury sinofonicznej. W książce wykorzystano liczne nieprzytaczane dotąd w ba­daniach źródła, niepublikowane materiały i wywiady. Ferrari wyraźnie odcina się od orientalizowania teatrów Wschodu, a jako główną metodę w ich badaniu obiera, za tajwańskim socjologiem kultury Chen Kuan-hsingiem, właśnie Azję (Asia as method) i uważnie wsłuchuje się w głos teatrów chińskich.


Słowa kluczowe:

teatr chiński, transnarodowość, Chiny, Hongkong, Azja jako metoda

Chen Kuan-hsing. Asia as Method: Toward Deimperialization. Durham, NC: Duke University Press, 2010.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780822391692   Google Scholar

Ferrari, Rossella. Pop Goes the Avant-Garde: Experimental Theatre in Contemporary China. London: Seagull Books, 2012.
  Google Scholar

Ferrari, Rossella. Transnational Chinese Theatres: Intercultural Performance Networks in East Asia. Cham: Palgrave Macmillan, 2020. https://doi.org/10.1007/978-3- 030-37273-6.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-37273-6   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2023-09-01

Cited By / Share

Szatkowski, M. (2023) „Nie ma jednych Chin: Teatry chińskie w Azji Wschodniej”, Pamiętnik Teatralny, 72(3), s. 87–95. doi: 10.36744/pt.1472.

Autorzy

Maciej Szatkowski 
szatkowski@umk.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Polska
https://orcid.org/0000-0002-6540-4140

Maciej Szatkowski - sinolog, adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, dyrektor Centrum Języka i Kultury Chińskiej UMK. Zajmuje się współ­czesną kulturą i literaturą chińską, w szczególności kontrkulturą chińską przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych oraz przekładem dramatu.



Statystyki

Abstract views: 193
PDF downloads: 131


Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Maciej Szatkowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.