Myśleć z troską: Teatr, archiwum, historiografia
Magdalena Rewerenda
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-9031-2793
Abstrakt
Artykuł stanowi recenzję zbiorowego tomu The Methuen Drama Handbook of Theatre History and Historiography (2020). Recenzentka skupia się na założeniach ideologicznych i metodologicznych redaktorek ze szczególnym uwzględnieniem inspiracji zwrotami archiwalnym i afektywnym w humanistyce. Wydobywa z książki wątki akcentujące polityczno-ideologiczne aspekty pracy z archiwum teatru, przede wszystkim relacje władzy ukryte w historycznych dokumentach oraz wieloaspektowe związki badacza z przedmiotem badań. Zwraca uwagę na możliwości problematyzacji pozycji historyka i na znaczenie społeczno-politycznych kontekstów teatru w historiografii.
Słowa kluczowe:
teatr, archiwum, zwrot archiwalny, historia teatru, historiografiaBibliografia
Borggreen, Gunhild, and Rune Gadu, eds. Performing Archives/Archives of Performance. Copenhagen: Museum Tusculanum Press, 2013.
Google Scholar
Carlson, Marvin. The Haunted Stage: The Theatre as Memory Machine. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 2001.
DOI: https://doi.org/10.3998/mpub.17168
Google Scholar
Cochrane, Claire, and Jo Robinson, eds. The Methuen Drama Handbook of Theatre History and Historiography. London: Bloomsbury Publishing House, 2020.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781350034327
Google Scholar
Dorney, Kate. “Archives”. Contemporary Theatre Review 23, no. 1 (2013): 8–10. https://doi.org/10.1080/10486801.2013.765101.
DOI: https://doi.org/10.1080/10486801.2013.765101
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, Ewa. Koniec krytyki towarzyszącej. Dialog, nr 2 (2020). https://www.dialog-pismo.pl/w-numerach/koniec-krytyki-towarzyszacej.
Google Scholar
Jones, Amelia, and Adrian Heathfield, eds. Perform, Repeat, Record: Live Art in History. Bristol: Intellect Ltd, 2012.
Google Scholar
Manoff, Marlene. “Theories of the Archive from across the Disciplines”. Libraries and the Academy 4, no. 1 (2004): 9–25. https://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/35687/4.1manoff.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
DOI: https://doi.org/10.1353/pla.2004.0015
Google Scholar
Nelson, Robin. Practice as Research in the Arts: Principles, Protocols, Pedagogies, Resistances. London: Palgrave Macmillan, 2013.
DOI: https://doi.org/10.1057/9781137282910
Google Scholar
Rewerenda, Magdalena. Performatywne archiwum teatru: Konsekwencje „Nie-Boskiej komedii. Szczątków” Olivera Frljicia. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika, 2020.
Google Scholar
Autorzy
Magdalena RewerendaUniwersytet im. Adama Mickiewicza Polska
https://orcid.org/0000-0001-9031-2793
Teatrolożka, recenzentka, badaczka i adiunktka w Katedrze Teatru i Sztuki Mediów na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autorka książki Performatywne archiwum teatru. Konsekwencje „Nie-Boskiej komedii. Szczątków” Olivera Frljicia (Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2020). Pracowała w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, wykładając na kierunku kulturoznawstwo, oraz na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, prowadząc zajęcia ze współczesnego teatru dla studentów scenografii. Zajmuje się teatrem i dramatem współczesnym głównie w kontekście zwrotu pamięciowego i archiwalnego w humanistyce.
Statystyki
Abstract views: 423PDF downloads: 280
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Magdalena Rewerenda
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Magdalena Rewerenda, Szczęśliwy książę Jana Dormana jako autoarchiwum , Pamiętnik Teatralny: Tom 68 Nr 3/4 (2019): Teatr Jana Dormana