Theater/Performance Historiography: A Preamble

Michal Kobialka

kobia001@umn.edu
University of Minnesota (Stany Zjednoczone)
https://orcid.org/0000-0002-6698-4140

Abstrakt

Wstęp do bloku tematycznego „Pamiętnika Teatralnego”, w którym poddano refleksji wątki podejmowane w anglo-amerykańskich pracach na temat historiografii teatru/performansu. Biorąc pod uwagę złożoną naturę i zapośredniczenie wiedzy historycznej, autorzy proponują zbiór esejów, które na różne sposoby zwracają uwagę na wewnętrzne sprzeczności wynikające z napięć między 1) czasem, przestrzenią i materią, wykorzystywanymi do tworzenia ram praktyk akademickich, a 2) wydarzeniami i przedmiotami badań, które są historycznie zdeterminowane nie tylko przez przeszłe i obecne wyobrażenia, ale także przez to, jak czas, przestrzeń i materia funkcjonują w historiografii teatru/performansu. W esejach postawiono następujące pytania: Jak można myśleć o sposobach ujmowania przeszłości (archiwum, wydarzenie, przedmiot badań) oraz o doświadczaniu przeszłości (czas, przestrzeń, materia)? Jak można myśleć o historiografii w sposób, który nie tylko jest niebinarny (np. ja i inny, główny nurt i margines), lecz także ułatwia postrzeganie historycznych tematów/podmiotów jako rozchwianych przez czas (a nie osadzonych w nim), pełnych sprzeczności (a nie odzwierciedlających status quo) i będących konstruktami znaczeniowymi (a nie znormalizowanymi ideami)? I wreszcie, jak można negocjować dynamikę i sprzeczności pomiędzy wieloma wymiarami czasowymi i przestrzennymi zawartymi  w przedmiocie badań lub wydarzeniu historycznym?


Słowa kluczowe:

historiografia teatru, czasowość, przestrzenność, zapośredniczenie wiedzy

Agamben, Giorgio. Infancy and History: The Destruction of Experience. Translated by Liz Heron. London: Verso, 1993.
  Google Scholar

Benjamin, Walter. “Convolute H: The Collector.” In The Arcade Project, translated by Howard Eiland and Kevin McLaughlin, 203–211. Cambridge, MA: Harvard University Press, 2002.
  Google Scholar

Benjamin, Walter. “Eduard Fuchs: Collector and Historian.” In The Essential Frankfurt School Reader, edited by Andrew Arato and Eike Gebhardt, 225–253. New York: Continuum, 2002.
  Google Scholar

Benjamin, Walter. Illuminations: Essays and Reflections. Edited by Hannah Arendt. Translated by Harry Zohn. New York: Schocken Books, 1988.
  Google Scholar

Cochrane, Claire, and Jo Robinson, eds. The Methuen Drama Handbook of Theatre History and Historiography. London: Bloomsbury Publishing, 2020. https://doi.org/10.5040/9781350034327.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781350034327   Google Scholar

Coole, Diana, and Samantha Frost, eds. New Materialisms: Ontology, Agency, and Politics. Durham, NC: Duke University, 2010. https://doi.org/10.1215/9780822392996.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw2wk   Google Scholar

Davis, Tracy C., and Peter W. Marx, eds. The Routledge Companion to Theatre and Performance Historiography. New York: Routledge, 2021. https://doi.org/10.4324/9781351271721.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781351271721   Google Scholar

Forsee, Aylesa. Albert Einstein: Theoretical Physicist. New York: Macmillan, 1963.
  Google Scholar

Garcia, Tristan. Form and Object: A Treatise on Things. Translated by Mark Allan Ohm and Jon Cogburn. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2014.
  Google Scholar

Jameson, Fredric. Valences of the Dialectic. London: Verso, 2010.
  Google Scholar

Jordheim, Helge. “Against Periodization: Koselleck’s Theory of Multiple Temporalities.” History and Theory 51, no. 2 (2012): 151–171. https://doi.org/10.1111/j.1468-2303.2012.00619.x.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2303.2012.00619.x   Google Scholar

Lefebvre, Henri. The Production of Space. Translated by Donald Nicholson-Smith. Oxford: Blackwell, 1991.
  Google Scholar

Kobialka, Michal. “A Note on Spatial Dialectics.” Performance Research 21, no. 3 (2016): 54–64. https://doi.org/10.1080/13528165.2016.1176738.
DOI: https://doi.org/10.1080/13528165.2016.1176738   Google Scholar

Marx, Karl. A Contribution to the Critique of Political Economy. Translated by S. W. Ryazanskaya. New York: International Publishers, 1970.
  Google Scholar

Mbembe, Achille. Necropolitics. Translated by Steven Corcoran. Durham, NC: Duke University Press, 2019.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1131298   Google Scholar

Runia, Eelco. “Presence.” History and Theory 45, no. 1 (2006): 1–29. https://doi.org/10.1111/j.1468-2303.2006.00346.x.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-2303.2006.00346.x   Google Scholar

Sohn-Rethel, Alfred. Intellectual and Manual Labour: A Critique of Epistemology. Translated by Martin Sohn-Rethel. London: Macmillan, 1978.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-349-15867-6   Google Scholar

Vico, Giambattista. The New Science: Unabridged Translation of the Third Edition (1744). Translated by Thomas Goddard Bergin and Max Harold Fisch. Ithaca: Cornell University Press, 2016. https://doi.org/10.7591/9781501702990.
DOI: https://doi.org/10.7591/9781501702990   Google Scholar


Opublikowane
2021-12-20

Cited By / Share

Kobialka, M. (2021) „Theater/Performance Historiography: A Preamble”, Pamiętnik Teatralny, 70(4), s. 11–24. doi: 10.36744/pt.979.

Autorzy

Michal Kobialka 
kobia001@umn.edu
University of Minnesota Stany Zjednoczone
https://orcid.org/0000-0002-6698-4140

Profesor w Department of Theatre Arts & Dance na University of Minnesota. Autor ponad 100 artykułów, esejów i recenzji poświęconych średniowiecznemu, osiemnastowiecznemu i współczesnemu europejskiemu teatrowi oraz problemom historiografii teatru, opublikowanych w północno- i południowoamerykańskich czasopismach naukowych. Autor monografii: Further on, Nothing: Tadeusz Kantor’s Theatre (2009) oraz This Is My Body: Representational Practices in the Early Middle Ages (1999). Redaktor pism Tadeusza Kantora A Journey through Other Spaces: Essays and Manifestos, 1944–1990 (1993) oraz tomu zbiorowego Of Borders and Thresholds: Theatre History, Practice, and Theory (1999), a także współredaktor (z Barbarą Hanawalt) Medieval Practices of Space (2000); (z Rosemarie K. Bank) Theatre/Performance Historiography: Time, Space, Matter (2015) oraz (z Natalią Zarzecką) Tadeusz Kantor’s Memory: Other Pasts, Other Futures (2018).



Statystyki

Abstract views: 301
PDF downloads: 253


Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Michal Kobialka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.