Bohdan Korzeniewski’s Two «Revenges»

Maria Makaruk

maria.makaruk@uw.edu.pl
University of Warsaw (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-9210-5533

Abstract

This article discusses the history of Bohdan Korzeniewski’s work on Aleksander Fredro’s Revenge [Zemsta] at Teatr Polski in Warsaw from 1951 into 1952. When the theater director took over the management of Teatr Narodowy, rehearsals were halted. The author documents the traces of the unrealized production in order to juxtapose it with Korzeniewski’s 1953 staging of Revenge at Teatr Narodowy – not with the aim of reconstructing the former, but to investigate the latter and Korzeniowski’s approach to Fredro’s comedy. The perspective of cultural poetics (cultural history of theater) reveals Korzeniewski’s strategies and games, and, more generally, the functioning of Polish theater artists under Stalinism. Engaging with speculative history enables a nuanced look at Korzeniewski’s biography.


Keywords:

Bohdan Korzeniewski, «Revenge» [«Zemsta»], Aleksander Fredro, Teatr Polski, Teatr Narodowy, Stalinism, Wallenrodism

Błaszczuk, Katarzyna. „Jan Kurnakowicz – aktor doskonały”. Roczniki Humanistyczne 52, nr 1 (2004): 263–284.
  Google Scholar

Chojnacka, Anna, i Marek Piekut, opracowanie. „«W tym strasznym Wrocławiu»: Korespondencja Edmunda Wiercińskiego z Teresą Roszkowską 1950–1952”. Pamiętnik Teatralny 67, z. 1–2 (2018): 135–162. https://doi.org/10.36744/pt.613.
DOI: https://doi.org/10.36744/pt.613   Google Scholar

Dąbrowski, Stanisław, i Ryszard Górski. Fredro na scenie. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1963.
  Google Scholar

Gruda, Józef. Spór o „Zemstę”: Z doświadczeń warsztatu reżysera. Warszawa: Centralna Poradnia Amatorskiego Ruchu Artystycznego, 1964.
  Google Scholar

Guderian-Czaplińska, Ewa. „Elektra na ruinach miasta, czyli pamięć świadków”. W: Zła pamięć: Przeciw-historie w polskim teatrze i dramacie, redakcja Monika Kwaśniewska i Grzegorz Niziołek, 109–116. Wrocław: Instytut im. Jerzego Grotowskiego, 2012.
  Google Scholar

Jarmułowicz, Małgorzata. Sezony błędów i wypaczeń: Socrealizm w dramacie i teatrze polskim. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2003.
  Google Scholar

Kompel, Grażyna. Jacek Woszczerowicz: Geniusz? Błazen? Mag?. Łódź: Biblioteka „Tygla Kultury”, 2004.
  Google Scholar

Korzeniewski, Bohdan. Sława i infamia. Rozmawiała Małgorzata Szejnert. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1988.
  Google Scholar

Krakowska, Joanna. PRL: Przedstawienia. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2016.
  Google Scholar

Krasiński, Edward. Teatr Polski w Warszawie 1939–2002. Warszawa: Teatr Polski, 2002.
  Google Scholar

Krasowski, Jerzy. „Bohdan Korzeniewski i Teatr Narodowy”. Pamiętnik Teatralny 43, z. 1–2 (1994): 133–140.
  Google Scholar

Maciejowski, Jan. „Profesor”. Pamiętnik Teatralny 43, z. 1–2 (1994): 127–132.
  Google Scholar

Napiontkowa, Maria. „Powojenne «czytanie» romantyków w teatrze: od Grunwaldu Kotlarczyka do Nie-Boskiej komedii Swinarskiego: Uwagi nie do końca uporządkowane”. W: Tradycja romantyczna w teatrze polskim, redakcja Dariusz Kosiński, 297–319. Kraków: Societas Vistulana, 2007.
  Google Scholar

Napiontkowa, Maria, i Magdalena Raszewska. „Bohdan Korzeniewski: Kronika życia i działalności (1905–1992)”. Pamiętnik Teatralny 43, z. 1–2 (1994): 5–92.
  Google Scholar

Niziołek, Grzegorz. Polski teatr Zagłady. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2013.
  Google Scholar

Raszewska, Magdalena. „Pierwsze pięciolecie”. W: Teatr Narodowy 1949–2004, 28–52. Warszawa: Teatr Narodowy, 2005.
  Google Scholar

Wiercińska, Maria, i Edmund Wierciński. Korespondencja 1946–1957. Redakcja i opracowanie Marek Piekut. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2013.
  Google Scholar

Wojtczak, Mieczysław. Teatr na scenie polityki: 1944–1969. Warszawa: Studio Emka, 2016.
  Google Scholar

Wyka, Kazimierz. „Ideowa i artystyczna kompozycja Zemsty”. Teatr, nr 4–5 (1951): 69–95.
  Google Scholar

Wyrzykowski, Marian. Dzienniki 1938–1969. Wybór i opracowanie Barbara Lasocka. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 1996.
  Google Scholar

Żeleński (Boy), Tadeusz. Obrachunki fredrowskie. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1956.
  Google Scholar


Published
2021-04-07

Cited by

Makaruk, M. (2021) “Bohdan Korzeniewski’s Two «Revenges»”, Pamiętnik Teatralny, 70(1), pp. 73–94. doi: 10.36744/pt.625.

Authors

Maria Makaruk 
maria.makaruk@uw.edu.pl
University of Warsaw Poland
https://orcid.org/0000-0002-9210-5533

Adiunktka w Zakładzie Literatury Romantyzmu Instytutu Literatury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Prowadzi też zajęcia na Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Literaturoznawczyni i teatrolożka. Zajmuje się dziejami inscenizacji dramatu romantycznego i historią literatury romantyzmu. Autorka książki: Antoni Edward Odyniec: romantyk w zwierciadle biedermeieru (Warszawa: Wydział Polonistyki UW, 2012).



Statistics

Abstract views: 322
PDF downloads: 264


License

Copyright (c) 2021 Maria Makaruk

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.