Na drodze do marca – szczecińskie Dziady 1966

Maria Makaruk


Uniwersytet Warszawski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-9210-5533

Abstrakt

Szkic dotyczy inscenizacji Dziadów, przygotowanej przez Jana Maciejowskiego w 1966 roku w Teatrze Współczesnym w Szczecinie. Dziady Maciejowskiego – wbrew tradycji filologicznej i scenicznej – były pomyślane w porządku odsyłającym do numeracji Mickiewiczowskiej, a nacisk w interpretacji dramatu reżyser położył na finałową część IV, w której Gustaw-Konrad dokonywał rozliczenia z dawnym nauczycielem, Księdzem. Szczecińskie Dziady miały charakter generacyjny – Maciejowski stawiał w nich pytania fundamentalne dla pokolenia, którego doświadczeniami formacyjnymi były zarówno powstanie warszawskie, jak i przełom październikowy. Scenografia Stanisława Bąkowskiego nie pozostawiała wątpliwości: Dziady były rozegrane w scenografii powstańczych kanałów. Metafora kanału, wyzyskana przed niespełna dekadą w filmie Andrzeja Wajdy, nabierała w spektaklu Maciejowskiego nowych sensów. Kanał był w intencji reżysera figurą sytuacji bez wyjścia, która znów dotkliwie aktualizowała się w nowych realiach historycznych. Spektakl, choć doceniony przez krytykę i publiczność, został zlekceważony i zmarginalizowany w oficjalnym obiegu kultury PRL-u, nie ma jednak wątpliwości, że za wyreżyserowanie Dziadów i późniejszego o dwa lata Wyzwolenia Maciejowski zapłacił utratą dyrekcji teatrów szczecińskich. Autorka szkicu rekonstruuje układ przedstawienia, patrząc na obecne w nim tematy i sensy w kontekście zbliżających się wydarzeń marcowych.

 


Słowa kluczowe:

Dziady, Adam Mickiewicz, teatr polski, teatr i polityka, Szczecin, Jan Maciejowski

Fik, M. (1974). Polskę współczesną twórzcie… W: M. Fik. Reżyser ma pomysły. Warszawa. http://www.encyklopediateatru.pl/ksiazka/179/rezyser-ma-pomysly
  Google Scholar

Głowacz, W. (1966). Dziady 1966. Kurier Szczeciński, 71
  Google Scholar

Kowalski, M. (1977). Jana Maciejowskiego fascynacje tragicznym humanizmem. Teatr, 15, 14-17
  Google Scholar

Krakowska, J. (2016). PRL: przedstawienia. Warszawa
  Google Scholar

Kurowski, B. (1966). Dziady na dziś. Panorama Północy, 20
  Google Scholar

Maciejowski, J., Dowlasz, I. (1996). Właściwy czas i właściwe miejsce. Kurier Szczeciński, 17
  Google Scholar

Maciejowski, J. (1970). Odnaleźć siebie. Polska, 8.
  Google Scholar

Ochnio, I. (1966). Szczecin teatralny. Express Wieczorny, 71
  Google Scholar

Od teatru (1966). W: Dziady A. Mickiewicza: program do przedstawienia. Pobrano z: http://www.e-teatr.pl/pl/programy/2013_11/51130/dziady_teatr_wspolczesny_szczecin_1966.pdf
  Google Scholar

Szymkiewicz J. (1966). Konrad sfrustrowany. Głos Szczeciński, 66
  Google Scholar

Raszewska, M. (2018). Władza i teatr. Wokół „Dziadów” i marca ’68. Pamiętnik Teatralny, 1-2, 59-82
  Google Scholar

Natanson, W. (1966). W sprawie „Dziadów”. Za i przeciw, 20
  Google Scholar

Wróblewski, A. (1966). Powstańcze zaduszki. Teatr, 11, 15
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-03-31

Cited By / Share

Makaruk, M. (2019) „Na drodze do marca – szczecińskie Dziady 1966”, Pamiętnik Teatralny, 68(1), s. 38–54. doi: 10.36744/pt.211.

Autorzy

Maria Makaruk 

Uniwersytet Warszawski Polska
https://orcid.org/0000-0002-9210-5533

Statystyki

Abstract views: 421
PDF downloads: 268


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Maria Makaruk

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.