In Blood: Violations of the Integrity of the Pope’s Image 2000–2020

Joanna B. Bednarek

jb53963@amu.edu.pl
Adam Mickiewicz University in Poznań (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-4479-9956

Abstract

This article discusses two social performances, namely the violations of the integrity of Maurizio Cattelan’s sculpture La Nona Ora (2000) and Jerzy Kalina’s installation Zatrute źródło [Poisoned Spring] (2020). Based on performance analysis, the author seeks to establish what the intervention (action) was about and on whose behalf it was undertaken (aim). Using concepts taken from the works of Pierre Bourdieu and Manuel Castells, she explains the scandal potential of both works. The main context of the analysis is the image of John Paul II in Polish culture and public space; an additional context is provided by the protest against the tightening of anti-abortion law (2020). The analysis reveals the mechanism of both events: the artwork disrupted (2000) / represented (2020) the order of legitimate culture, therefore it triggered performative actions aimed at defending and maintaining (2000) / disrupting and changing (2020) the status quo. In both cases, the dominant image of John Paul II in the discursive space was violated (in 2000 – by the artwork; in 2020 – by the
performance of women activists). 


Keywords:

social performance, scandal, legitimate culture, legitimate identity, religion, pope, Maurizio Cattelan, Jerzy Kalina, abortion

Banasiak, Jakub. Proteuszowe czasy: Rozpad państwowego systemu sztuki 1982–1993: Stan wojenny, druga odwilż, transformacja ustrojowa. Warszawa: Muzeum Sztuki Nowoczesnej, 2020.
  Google Scholar

Bourdieu, Pierre. Dystynkcja: Społeczna krytyka władzy sądzenia. Tłumaczenie Piotr Biłos. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2005.
  Google Scholar

Castells, Manuel. Siła tożsamości. Tłumaczenie Sebastian Szymański. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.
  Google Scholar

Chwałczyk, Franciszek. „Antropocen, kapitałocen – urban age, urbanocen? Czyli nie tylko «kto» oraz «jak», ale i «gdzie»”. Kultura i Historia 2, nr 34 (2018): 90–121.
  Google Scholar

Dąbrowski, Jakub. Cenzura w sztuce polskiej po 1989 roku: Artyści. sztuka i polityka. Tom 2. Warszawa: Fundacja Kultura Miejsca, 2014.
  Google Scholar

Jackson, Shannon. „Performans: jak to robimy teraz?”. Tłumaczenie Anna Dzierzgowska. Obieg, nr 4 (2017). ttps://obieg.u-jazdowski.pl/numery/performansteraz/355133774.
  Google Scholar

Kosiński, Dariusz. „Konfederacja leśna na scenie zdecentralizowanej”. W: O jeden las za daleko: Demokracja. kapitalizm i nieposłuszeństwo ekologiczne w Polsce, redakcja Przemysław Czapliński, Joanna B. Bednarek i Dawid Gostyński, 247–262. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, 2019.
  Google Scholar

Kosiński, Dariusz. Teatra polskie: Historie. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2010.
  Google Scholar

Majewska, Ewa. Kontrpubliczności ludowe i feministyczne: Wczesna „Solidarność” i Czarne Protesty. Warszawa: Książka i Prasa, 2018.
  Google Scholar

Ostolski, Adam. „Sztuka jako polityka prowadzona innymi środkami”. W: Skuteczność sztuki, redakcja Tomasz Załuski, 202–217. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 2014.
  Google Scholar

Ożóg, Kazimierz S. „«Święte» pomniki w pejzażu Polski po 1989 roku”. Studia Teologiczno--Historyczne Śląska Opolskiego, nr 33 (2013): 153–169.
  Google Scholar

Ożóg, Kazimierz S. Miedziany Pielgrzym: Pomniki Jana Pawła II w Polsce w latach 1980–2005. Głogów: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, 2007.
  Google Scholar

Piotrowski, Piotr. Agorafilia: Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis, 2010.
  Google Scholar

Sienkiewicz, Karol. Zatańczą ci, co drżeli: Polska sztuk krytyczna. Warszawa: Muzeum Sztuki Nowoczesnej, 2014.
  Google Scholar

Szepke, Anna. „Przemoc symboliczna w polskim dyskursie publicznym: Jan Paweł II – «papież z Polski»”. Przegląd Socjologiczny, nr 1 (2003): 235–262.
  Google Scholar

Szreder, Kuba. „Pożegnanie z latami 90.: W poszukiwaniu nowych formuł zaangażowania”. W: Szyłak i Sowa, Na okrągło: 1989-2009, 413–426.
  Google Scholar

Szyłak, Aneta, i Jan Sowa, red. Na okrągło: 1989-2009. Wrocław: Korporacja Ha!art, 2009.
  Google Scholar

Tarasiuk, Agnieszka, red. Otwarty tron: Sztuka współczesna wobec fenomenu Jana Pawła II. Wigry: Dom Pracy Twórczej, 2011.
  Google Scholar

Umińska-Keff, Bożena, i Wanda Nowicka. „Aborcja”. W: Encyklopedia gender: Płeć w kulturze, redakcja Monika Rudaś-Grodzka et al., 20–21. Warszawa: Czarna Owca, 2014.
  Google Scholar

van Alphen, Ernst. „Performatywność prowokacji: Przypadek Artura Żmijewskiego”. Tłumaczenie Roma Sendyka. W: Krytyka jako interwencja: Sztuka, pamięć, afekt, redakcja Katarzyna Bojarska, 251–266. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019.
  Google Scholar

Zaremba, Łukasz. Obrazy wychodzą na ulice: Spory w polskiej kulturze wizualnej. Warszawa: Bęc Zmiana, 2018.
  Google Scholar

Żmijewski, Artur. „Stosowane sztuki społeczne”. W: Szyłak i Sowa, Na okrągło: 1989–2009, 325–340.
  Google Scholar


Published
2021-06-23

Cited by

Bednarek, J. B. (2021) “In Blood: Violations of the Integrity of the Pope’s Image 2000–2020”, Pamiętnik Teatralny, 70(2), pp. 55–74. doi: 10.36744/pt.579.

Authors

Joanna B. Bednarek 
jb53963@amu.edu.pl
Adam Mickiewicz University in Poznań Poland
https://orcid.org/0000-0002-4479-9956

Ph.D. student at the Faculty of Polish Studies and Classical Philology (Adam Mickiewicz University); literary critic. Co-author (with Przemysław Czapliński and Dawid Gostyński) of Literatura i jej natury [Literature and Its Nature] (2017). Co-editor of  collective volumes i.a.: Nowa humanistyka: zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii [New Humanities: Taking Positions, Negotiating Autonomy] (2017), Prognozowanie teraźniejszości [Forecasting the Present] (2018), O jeden las za daleko. Demokracja, kapitalizm i nieposłuszeństwo ekologiczne w Polsce [A Forest too Far: Democracy, Capitalism and Ecological Disobedience in Poland] (2019), Rewolucje i utopie [Revolutions and Utopias] (2019). She is currently working on her Ph.D. dissertation devoted to scandals and the transformations of legitimate culture in Poland after 1989.



Statistics

Abstract views: 384
PDF downloads: 343


License

Copyright (c) 2021 Joanna Barbara Bednarek

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.