That Which Is Hidden: Beata Guczalska’s Book "Konrad Swinarski: Biografia ukryta" ("Konrad Swinarski: A Hidden Biography")

refereed book review

Stanisław Godlewski

stanislaw_godlewski@onet.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-6235-6553

Abstract

This text discusses the biography of Konrad Swinarski written by Beata Guczalska. It describes how the biographical narrative is constructed in the book and confronts Guczalska’s approach with the myth of Swinarski created by the theatre community, reviewers, and theatre historians. It is argued that her attempt to cover the entirety of the famous director’s life and work occasionally leads to superficial interpretations, and the whole argument is constructed in such a way as to ‘defend’ Swinarski, which results in arbitrary assessments of certain events in his life. Retracing Guczalska’s steps, he tries to interpret selected aspects of Swinarski’s performances using the tools of psychoanalysis and queer theory to show that the director’s work can still be inspiring, subversive, and critical.



Keywords:

Konrad Swinarski, biography, theater history, life writing, queer

Bersani, Leo. „Czy odbytnica jest grobem?”. Tłumaczenie Michał Abel Pelczar. W: Teorie wywrotowe: Antologia przekładów, red. Agnieszka Gajewska. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2012.
  Google Scholar

Duniec, Krystyna, i Joanna Krakowska. „Krajobraz z tęczą”. W: Soc i sex: Diagnozy teatralne i nieteatralne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Errata, 2009.
  Google Scholar

Guczalska, Beata. Konrad Swinarski: Biografia ukryta. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2024.
  Google Scholar

Halberstam, Jack. Przedziwna sztuka porażki. Tłumaczenie Mikołaj Denderski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2018.
  Google Scholar

Kosofsky Sedgwick, Eve. „Wstyd, teatralność i queerowa performatywność: Sztuka powieściowa Henry’ego Jamesa”. Tłumaczenie Joanna Bednarek. Teksty Drugie, nr 4 (2016): 235–242. https://journals.openedition.org/td/4621.
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2016.4.15   Google Scholar

Krakowska, Joanna. „Jackie: Śmierć i księżniczka czyli gender”. W: Demokracja: Przedstawienia. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2019.
  Google Scholar

Marzec, Lucyna. Papiery po Iłłakowiczównie: Archiwum jako przedmiot badań. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Literackich PAN, 2022.
  Google Scholar

Niziołek, Grzegorz. „Efekt kiczu”. W: Polski teatr Zagłady. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2013.
  Google Scholar

Niziołek, Grzegorz. „Homoseksualiści w spektaklach Konrada Swinarskiego”. Dialog, nr 5 (2019). https://www.dialog-pismo.pl/w-numerach/homoseksualisci-wspektaklach-konrada-swinarskiego.
  Google Scholar

Olbinska, Zuzanna, Jan Karow i Krystyna Szymańska, red. Kilka słów o Konradzie Swinarskim. Warszawa: Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, 2021.
  Google Scholar

Opalski, Józef. Rozmowy o Konradzie Swinarskim i o „Hamlecie”. Wydanie 2, zmienione. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2000.
  Google Scholar

Piwińska, Marta. Złe wychowanie: Fragmenty romantycznej biografii. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1981.
  Google Scholar

Ratajczakowa, Dobrochna. „Sufler i Napoleon w teatrze Jaracza”. W: W krysztale i w płomieniu: Studia i szkice o dramacie i teatrze. Tom 2. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2006.
  Google Scholar

Walaszek, Joanna. Konrad Swinarski i jego krakowskie inscenizacje. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1991.
  Google Scholar


Published
2025-06-16

Cited by

Godlewski, S. (2025) “That Which Is Hidden: Beata Guczalska’s Book "Konrad Swinarski: Biografia ukryta" (‘Konrad Swinarski: A Hidden Biography’)”, Pamiętnik Teatralny, 74(2), pp. 207–221. doi: 10.36744/pt.4485.

Authors

Stanisław Godlewski 
stanislaw_godlewski@onet.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences Poland
https://orcid.org/0000-0001-6235-6553

Stanisław Godlewski - assistant professor at Institute of Art, Polish Academy of Sciences, editor of "Pamiętnik Teatralny", theater critic. 



Statistics

Abstract views: 46
PDF downloads: 26


License

Copyright (c) 2025 Stanisław Godlewski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.