Osterwa after the War or, the Servant of Beauty in People’s Poland

Jarosław Cymerman


Maria Curie-Skłodowska University in Lublin (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-6494-505X

Abstract

The article discusses Juliusz Osterwa’s activity between 1944 and 1947. The author describes Osterwa’s social and artistic stance towards the new reality and his role in rebuilding Polish theatre after the war. It also addresses his complicated relations with the communist authorities; it is argued that they escape any clear-cut categorisation or evaluation. The article focuses mainly on Osterwa’s stage productions from this period: Stefan Żeromski’s Uciekła mi przepióreczka [My Quail Has Fled] (1945) in Kraków, Juliusz Słowacki's Fantazy in Łódź (1945), Słowacki’s Lilla Weneda (1946) and Kazimierz Korcelli’s Papuga [Parrot] (1946) in Warsaw, and finally Fantazy in Kraków (1946), Osterwa’s last stage performance. Based on the critical reception of these productions in the Polish press, the author reconstructs the picture of the hopes and tensions accompanying the post-war activity of the outstanding actor, director and educator in his final years. Osterwa’s plans that remained unrealised due to his terminal illness are also mentioned. (Transl. Z. Ziemann)


Keywords:

Juliusz Osterwa, Reduta, Polish theatre after World War 2, communism, theatre and politics

Guszpit, I. (1989). Przez teatr – poza teatr: Szkice o Juliuszu Osterwie. Wrocław: ELS.
  Google Scholar

Iwaszkiewicz J. (1971). Teatr Polski w Warszawie 1938-1949. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar

Kosiński D. (2004). A ja za nią, nieboraczek, boso…. Dialog, 9, 5-11.
  Google Scholar

Mościcki T. (2012). Teatry Warszawy 1944-1945: Kronika. Warszawa: Fundacja Historia i Kultura.
  Google Scholar

Niziołek G. (2013). Polski teatr Zagłady. Warszawa: Krytyka Polityczna, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego.
  Google Scholar

Osiński, Z. (2003). Pamięć Reduty: Osterwa, Limanowski, Grotowski. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Osterwa, J. (2008) List do Stefana Jaracza (D. Kosiński, oprac.). Dialog, 12, 107-111.
  Google Scholar

Popiel J. (2005). Z zapisków Juliusza Osterwy. Didaskalia, 65/66, 128-131.
  Google Scholar

Szczublewski J. (1973). Żywot Osterwy. Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Świątkowska, W. (2018). Koncepcje teatru społecznie zaangażowanego. Pamiętnik Teatralny, 3 (267), 146-168 https://doi.org/10.36744/pt.423
DOI: https://doi.org/10.36744/pt.423   Google Scholar


Published
2020-08-13

Cited by

Cymerman, J. (2020) “Osterwa after the War or, the Servant of Beauty in People’s Poland”, Pamiętnik Teatralny, 69(2), pp. 179–204. doi: 10.36744/pt.247.

Authors

Jarosław Cymerman 

Maria Curie-Skłodowska University in Lublin Poland
https://orcid.org/0000-0002-6494-505X

Teatrolog i literaturoznawca, adiunkt w Katedrze Współczesnej Literatury i Kultury Polskiej w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, zastępca dyrektora ds. programowych Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Zajmuje się historią teatru, dramaturgią XIX i XX wieku, a także twórczością Józefa Czechowicza. Współautor książki Scena Lublin poświęconej dziejom lubelskich widowisk. Współredaktor m.in. krytycznej edycji Utworów dramatycznych Józefa Czechowicza w serii Pism zebranych tego autora (2011), monografii Muzyczność w dramacie i teatrze (2013), Dramat poetycki XX wieku (2018) i Teatr warty przypomnienia (2018), stały współpracownik miesięcznika „Teatr” i kwartalnika „Akcent”.



Statistics

Abstract views: 310
PDF downloads: 306


License

Copyright (c) 2020 Jarosław Cymerman

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.