Responsibly Situated Affirmative Criticism: #MeToo in Theater Research
Monika Kwaśniewska
monika.kwasniewska@uj.edu.plJagiellonian University (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-1913-4562
Abstract
This article seeks to develop within the theater studies discourse a research stance and method that would resonate with the transformation that has begun in theater in connection with the #MeToo movement and the discussion about violence in theater schools, creative processes, and theaters. The author’s point of departure is the observation that recent productions thematizing sexual violence in theater have been gradually turning from grievances against the abuse of power towards constructive, forward-leaning proposals for change. This process is founded on the awareness that theater makers are situated within the present systems of power and on the willingness to consider various implications of this situatedness. The proposed project of responsibly situated affirmative criticism, understood as a research-and-writing stance, is based on Donna Haraway’s concepts of situated knowledges, Ewa Domańska’s affirmative humanities, posthumanist ethics (as envisaged by Karen Barad and Monika Rogowska-Stangret), and Harry Lehmann’s affirmative criticism. The article offers an analysis of the discussion about comings-out concerning the “Gardzienice” Center for Theater Practices, as a case study aimed at a more precise delineation of the possibilities for changing the discourse on the instruments and ethics of theater research.
Supporting Agencies
Keywords:
#MeToo, criticism, affirmative humanities, new materialism, theaterReferences
Adamiecka-Sitek, Agata. „«Naszym światem włada nieczułość»: #MeToo i trans¬formacja”. Didaskalia. Gazeta Teatralna, nr 161 (2020). https://doi.org/10.34762/ znxw-7338.
Google Scholar
Berendt, Zuzanna, i Anna Majewska. „Prześlepione potencjalności: #MeToo i możliwość zmiany; Polemika z esejem Doroty Sajewskiej «Przemoc, obsceniczność, powtórzenie»”. Didaskalia. Gazeta Teatralna, nr 161 (2021). https://didaskalia.pl/pl/artykul/przeslepione-Potencjalnosci-metoo-i-mozliwosc-zmiany.
Google Scholar
Brown, Adrienne Maree. We Will Not Cancel Us, and Other Dreams of Transformative Justice, posłowie: Malkia Devich Cyril. Chico, CA: AK Press, 2020.
Google Scholar
Chaberski, Mateusz, Anna Majewska, Piotr Morawski i Ida Ślęzak. „Ćwiczenia z relacyjności afektu: Scory, kompilacje, opowieści”. Dialog, nr 7/8 (2022): 15–34.
Google Scholar
Dolphijn, Rick, i Iris van der Tuin. „Wywiad z Karen Barad”, tłumaczenie Jacqueline Czajka. W: Nowy materializm: Wywiady i kartografie, tłumaczenie Jacqueline Czajka et al., redakcja Joanna Bednarek i Jędrzej Maliński, 41–58. Gdańsk: Fundacja Machina Myśli, 2018.
Google Scholar
Domańska, Ewa. „Humanistyka afirmatywna: Władza i płeć po Butler i Foucaulcie”. Kultura Współczesna, nr 4 (2014): 117–129.
Google Scholar
Godlewski, Stanisław. „Na szczytach panuje gwar: Hierarchie, autorytety i pokolenia”. Dialog, nr 3 (2020): 147–164.
Google Scholar
Godlewski, Stanisław. Towarzyszka broni: Strategie współczesnej polskiej krytyki teatralnej. Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 2022.
Google Scholar
Guderian-Czaplińska, Ewa. „Koniec krytyki towarzyszącej”. Dialog, nr 2 (2020): 216–225.
Google Scholar
Haraway, Donna. Wiedze usytuowane: Kwestia nauki w feminizmie i przywilej ograniczonej/częściowej perspektywy. Tłumaczenie Agata Czarnacka. Biblioteka Online Think Tanku Feministycznego, 2008.
Google Scholar
Keil, Marta. „My też”. Didaskalia. Gazeta Teatralna, nr 148 (2018): 6–11.
Google Scholar
Kolankiewicz, Leszek. „Oświadczenie”. Didaskalia. Gazeta Teatralna, nr 160 (2020). https://didaskalia.pl/pl/artykul/oswiadczenie.
Google Scholar
Kornaś, Tadeusz. „Lśnij!”. Teatrologia.info, 20 października 2020. https://teatrologia.pl/autorzy/tadeusz-kornas-lsnij/.
Google Scholar
Kwaśniewska, Monika, i Katarzyna Waligóra, red. Teatr brzydkich uczuć. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2021.
DOI: https://doi.org/10.4467/K7251.139/20.20.15582
Google Scholar
Kwaśniewska, Monika. „Dlaczego przestały milczeć? Dlaczego zostały wysłuchane? Afektywna analiza #metoo w Teatrze Bagatela”. Didaskalia. Gazeta Teatralna, nr 159 (2020). https://doi.org/10.34762/8z1x-gg53.
Google Scholar
Lehmann, Harry. „Dziesięć tez na temat krytyki sztuki”. Tłumaczenie Monika Pasiecznik. Redakcja Sławomir Królak. Odra, nr 5 (2014): 52–59.
Google Scholar
Majewska, Anna. „Co wiedzą wszyscy”. Dialog, nr 2 (2020): 191–200.
Google Scholar
Rogowska-Stangret, Monika. „Przeskalowanie traumy”. W: Być ze świata: Cztery eseje o etyce posthumanistycznej, wstęp Magdalena Środa, 51–89. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2021.
Google Scholar
Sajewska, Dorota. „Przemoc, obsceniczność, powtórzenia”. Didaskalia. Gazeta Teatralna, nr 160 (2020). https://didaskalia.pl/pl/artykul/przemoc-obscenicznosc-powtorzenie.
Google Scholar
Smolarska, Zofia. „Przemoc od kuchni: «Gardzienice» w ogniu pytań”. Znak, nr 3 (2021): 86–95.
Google Scholar
Telega, Michał. „Aktorki, czyli przepraszam, że dotykam”. Polish Theatre Journal, nr 1/2 (2019).
Google Scholar
Tercet ¿Czy badania artystyczne?, Brelińska-Garsztka, Paulina, Zofia Małkowicz-Daszkowska, i Zofia Reznik. „Rozruchy badawczo-artystyczne w sztukach performatywnych: Zbliżenie na taniec, ruch i choreografię”. Didaskalia. Gazeta Teatralna, nr 165 (2021). https://doi.org/10.34762/c680-vg85.
Google Scholar
Wachowski, Jacek. „Kilka uwag o krytyce instytucjonalnej, równości i równorzędności”. Czas Kultury, nr 4 (2021): 76–82.
Google Scholar
Authors
Monika Kwaśniewskamonika.kwasniewska@uj.edu.pl
Jagiellonian University Poland
https://orcid.org/0000-0003-1913-4562
Monika Kwaśniewska - Assistant Professor at the Department of Theatre and Drama of the Jagiellonian University. Author of books Od wstrętu do sublimacji. Teatr Krzysztofa Warlikowskiego w świetle teorii Julii Kristevej (2009), Pytanie o wspólnotę. Jerzy Grzegorzewski i Jan Klata (2016) and Między hierarchią a anarchią. Teatr - Instytucja - Krytyka (2019). Co-editor (together with Grzegorz Niziołek) of the book Zła pamięć. Przeciw-historia w polskim teatrze i dramacie (2012). Currently, she is involved in contemporary performative acting and institutional criticism.
Statistics
Abstract views: 436PDF downloads: 245
License
Copyright (c) 2023 Monika Kwaśniewska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.
From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Monika Kwaśniewska, The Dance for the Theater of the Future: Reading Isadora Duncan , Pamiętnik Teatralny: Vol. 70 No. 1 (2021)