Everyday Tending: Forgetting and Remembering Women’s Work in Twentieth-Century Polish Theatre

artykuł recenzowany

Katarzyna Kułakowska

katarzyna.kulakowska@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-3673-4394

Agata Łuksza


Uniwersytet Warszawski (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7459-0187

Abstrakt

Dominująca narracja o polskim teatrze uprzywilejowuje mężczyzn dramatopisarzy i reżyserów sprowadzając obecność kobiet głównie do sfery aktorstwa. Tymczasem w całym XX wieku kobiety aktywnie uczestniczyły w życiu teatralnym, podejmując rozmaite role niezbędne do powstania przedstawienia. Jednocześnie pozostawały wykluczone z oficjalnych narracji o teatrze. W artykule osadzonym w polskim kontekście pytamy o społeczne i kulturowe mechanizmy zapominania o wkładzie kobiet w praktykę teatralną. Odwołujemy się do typologii zapominania Paula Connertona (2008), szczególnie do tego, co określa mianem „represyjnego wymazywania”, koncentrując się na jego najbardziej zakodowanych formach, które podtrzymują męską hegemonię bez jawnej przemocy. Interesuje nas, w jaki sposób relacje władzy reprodukują się poprzez polityki pamięci, skazując praktykę teatralną kobiet na powolne pogrążanie się w niepamięci. Proces ten badamy, analizując wybrane przypadki upamiętniania kobiecej pracy w obszarach reżyserii, teorii i dramatu.

Instytucje finansujące

Publikacja powstała w ramach projektu HyPaTia. Kobieca Historia Polskiego Teatru. Kontynuacja (Narodowy Program Rozwoju Humanistyki nr projektu NPRH9 H11 88 2021

Oświadczenie o konflikcie interesów

Autorki nie zgłosiła żadnego potencjalnego konfliktu interesów.

Słowa kluczowe:

teatr, kobiecość, historia teatru, kobiety, dyskryminacja płciowa, władza

Beauvoir, Simone de. The Second Sex. Translated by Constance Borde and Sheila Malovany-Chevallier. New York: Vintage Books, 2011.
  Google Scholar

Brach-Czaina, Jolanta. Szczeliny istnienia. Warszawa: Wydawnictwo eFKa, 1999.
  Google Scholar

Butler, Judith. Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. New York: Routledge, 1990.
  Google Scholar

Chałupnik, Agata, and Agata Łuksza, eds. Rodzaju żeńskiego: Antologia dramatów. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2018.
  Google Scholar

Connerton, Paul. “Seven Types of Forgetting”. Memory Studies 1, issue 1 (2008): 59–71. https://doi.org/10.1177/1750698007083889.
  Google Scholar

Diamond, Elin. Unmaking Mimesis: Essays on Feminism and Theatre. London: Routledge, 1997.
  Google Scholar

Domańska, Ewa. Historie niekonwencjonalne: Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2006.
  Google Scholar

Dzieciuchowicz, Iga. Teatr: Rodzina patologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Agora, 2025.
  Google Scholar

Fay, Brian. “Unconventional History.” History and Theory 41, issue 4 (2002): 1–6.
  Google Scholar

Foucault, Michel. “28 January 1976.” In Society Must Be Defended: Lectures at the Collège de France, 1975–76. Translated by David Macey. New York: Picador, 2003.
  Google Scholar

Gilbert, Sandra M., and Susan Gubar. The Madwoman in the Attic: The Woman Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination. New Haven: Yale University Press, 1979.
  Google Scholar

Goodman, Lizbeth. Contemporary Feminist Theatres: To Each Her Own. London: Routledge, 1993.
  Google Scholar

Jawłowska, Aldona. Więcej niż teatr. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1988.
  Google Scholar

Kalinowska, Katarzyna, and Katarzyna Kułakowska. “«Zmiana – teraz!?» Zakończenie”. In Teatr w pandemii, edited by Katarzyna Kułakowska and Katarzyna Kalinowska. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2021.
  Google Scholar

Kowalczyk, Izabela. Matki-Polski, Chłopcy i Cyborgi… Sztuka i feminizm w Polsce. Poznań: Galeria Miejska “Arsenał,” 2010.
  Google Scholar

Krakowska, Joanna, ed. Agora: Statystyki. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2018.
  Google Scholar

Krakowska, Joanna, ed. (Nie)świadomość teatru: Wypowiedzi i rozmowy. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2018.
  Google Scholar

Kwaśniewska, Monika. “Dlaczego przestały milczeć? Dlaczego zostały wysłuchane? Afektywna analiza #metoo w Teatrze Bagatela”. Didaskalia, no. 159 (2020): 1–41. https://doi.org/10.34762/8z1x-gg53.
  Google Scholar

Kwaśniewska, Monika. “Jaka etyka?!”. In Nowe wrażliwości w sztukach performatywnych, teatrze i filmie: Skrzynka z teoriami, edited by Agata Adamiecka et al. Warszawa: Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, 2024.
  Google Scholar

Kwaśniewska, Monika. “Odpowiedzialnie usytuowana krytyka afirmatywna: #Me-Too w badaniach teatralnych”. Pamiętnik Teatralny 72, issue 3 (2023): 169–196. https://doi.org/10.36744/pt.1383.
  Google Scholar

Michalczyk, Barbara. “Ateneum Marii Strońskiej, sezon 1929/1930”. Didaskalia, no. 169/170 (2022). https://doi.org/10.34762/VN78-Q927.
  Google Scholar

Michalczyk, Barbara. “Teatr dla robotników a utwory romantyczne—Placówka Żywego Słowa (1927–1929)”. Performer, 13 June 2022, https://grotowski.net/performer/performer-23/teatr-dla-robotnikow.
  Google Scholar

Michalczyk, Barbara. “Warszawskie teatry Stanisławy Wysockiej”. Pamiętnik Teatralny, 70, no. 1 (2021): 155–176. https://doi.org/10.36744/pt.427.
  Google Scholar

Phelan, Pheggy. Unmarked: The Politics of Performance. London: Routledge, 1993.
  Google Scholar

Powell, Kerry. Women and Victorian Theatre. New York: Cambridge University Press, 1997.
  Google Scholar

Solarzowa, Zofia. Życie spełnione: Pisma literackie i społeczne, edited by Wojciech Solarz. Warszawa: Stowarzyszenie Promni, 2015.
  Google Scholar

Stanisławski, Konstanty. Etyka. Translated by Jadwiga Żmijewska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2010.
  Google Scholar

Swanson, Kara W. “Intellectual Property and Gender: Reflections on Accomplishments and Methodology”. American University Journal of Gender, Social Policy & the Law, no. 24 (2016):175–198. https://ssrn.com/abstract=2720354.
  Google Scholar

Syssoyeva, Kathryn Mederos and Scott Proudfit, eds. Women, Collective Creation, and Devised Performance: The Rise of Women Theatre Artists in the Twentieth and Twenty-First Centuries. New York: Palgrave Macmillan, 2016.
  Google Scholar

Watson, Ian. Towards a Third Theatre: Eugenio Barba and the Odin Teatret. London: Routledge, 1993.
  Google Scholar

Wysocka, Stanisława. Teatr przyszłości, edited by Zbigniew Wilski. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1973.
  Google Scholar


Opublikowane
2025-12-15

Cited By / Share

Kułakowska, K. i Łuksza, A. (2025) „Everyday Tending: Forgetting and Remembering Women’s Work in Twentieth-Century Polish Theatre”, Pamiętnik Teatralny, 74(4), s. 311–331. doi: 10.36744/pt.4534.

Autorzy

Katarzyna Kułakowska 
katarzyna.kulakowska@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences Polska
https://orcid.org/0000-0002-3673-4394

KATARZYNA KUŁAKOWSKA – kulturoznawczyni i antropolog kultury. Adiunkt w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, gdzie zajmuje się rozszerzeniem polskiej teatrologii o perspektywę feministyczną. Kierowniczka projektu HyPaTia: Historia kobiet w polskim teatrze.


Autorzy

Agata Łuksza 

Uniwersytet Warszawski Polska
https://orcid.org/0000-0001-7459-0187

AGATA ŁUKSZA – Profesor nadzwyczajny w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Badaczka teatru i performansu, zafascynowana historią XIX wieku; feministka inspirująca się kobietami z przeszłości; miłośniczka fantastyki i literatury gotyckiej. Obecnie pracuje nad ujawnieniem historii kolonialnej Polski, mając nadzieję, że zapobiegnie to dalszemu powielaniu stereotypów rasowych we współczesnej Polsce.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Katarzyna Kułakowska i Agata Łuksza

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.