Transfer kulturowy a repertuar popularny: przypadek londyńsko-warszawski

Agata Łuksza


Uniwersytet Warszawski (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7459-0187

Abstrakt

W drugiej połowie XIX wieku brytyjska kultura, historia i życie polityczne regularnie gościły na łamach polskich gazet, a od angażu Heleny Modrzejewskiej w Teatrach Warszawskich dramat szekspirowski stał się najczęściej wystawianą klasyką na scenie warszawskiej. O ile jednak znaczenie twórczości Shakespeare’a dla polskiego (w tym warszawskiego) teatru dziewiętnastowiecznego i szerzej – kultury polskiej zostało dogłębnie przebadane (podobnie jak wpływ brytyjskich romantyków na polską literaturę), o tyle dotychczas nie pytano o potencjalne inspiracje brytyjskim, a w szczególności londyńskim repertuarem popularnym. W artykule autorka przygląda się pod tym kątem warszawskim sezonom w okresie 1814/15 – 1900/1901, badając nie tylko repertuar Teatru Narodowego i późniejszych Teatrów Warszawskich, ale także ofertę teatrzyków ogródkowych, które od 1868 roku radykalnie zmieniają warszawski pejzaż teatralny. Integralną częścią tekstu są autorskie statystyki oparte na PAN-owskich repertuarach i jagiellońskim informatorze na temat dramatów obcych w Polsce, a także – w odniesieniu do ogródków – na prasie z epoki. Analiza repertuarów, pamiętników z podróży do Wielkiej Brytanii i materiałów prasowych ujawnia, że pomimo warszawskiej (a nawet szerzej: polskiej) fascynacji imperium brytyjskim, jego instytucjami i osiągnięciami cywilizacyjnymi, polscy artyści teatralni (również antrepryza ogródkowa) konsekwentnie odrzucali brytyjski teatr, który definiowali jako barbarzyński i w złym guście. Brak transferu kulturowego pomiędzy londyńską a warszawską sceną popularną czy też transfer marginalny bądź okazjonalny, którego przypadki omawiam, stanowi frapującą zagadkę, której nie wyjaśnia w pełni geopolityczna sytuacja Warszawy w XIX wieku.


Słowa kluczowe:

transfer kulturowy, Warszawskie Teatry Rządowe, teatr polski w XIX w., historia teatru polskiego

Bieńka, M. O. (2015). Od zenitu do zmierzchu: Teatr warszawski 1880–1919. Warszawa
  Google Scholar

Gaszyński, K. (1858). Wyścigi konne w Warszawie: Obrazek dramatyczny w 2ch częściach napisany wierszem. Kraków
  Google Scholar

Łukowska, M. A. (2016). Mit Wielkiej Brytanii w literackiej kulturze polskiej okresu rozbiorów: Studium wyobrażeń środowiskowych na podstawie zawartości wybranych periodyków. Łódź
  Google Scholar

Fauser, A., Everist, M. (eds.) (2009). Music, Theatre, and Cultural Transfer: Paris 1830–1914. Chicago
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226239286.001.0001   Google Scholar

Osterhammel, J. (2003). Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata. (J. Kałążny, tłum.). Poznań
  Google Scholar

Davis, T. C., Holland, P. (eds.) (2007). The Performing Century. Nineteenth-Century Theatre's History. New York. https://doi.org/10.1057/9780230589483
DOI: https://doi.org/10.1057/9780230589483   Google Scholar

Platt, L., Becker, T., Linton, D., (eds.). Popular Musical Theatre in London and Berlin 1890–1914. Cambridge. https://doi.org/10.1017/CBO9781107279681
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781107279681   Google Scholar

Sewer [Ignacy Maciejowski] (1955). Dzieła wybrane, t. 1, Szkice z Anglii (wybór). Kraków
  Google Scholar

Winiarski, A. (1857). Warszawa i warszawianie. Szkice towarzyskie i obyczajowe, t.1–2. Warszawa
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2018-12-20

Cited By / Share

Łuksza, A. (2018) „Transfer kulturowy a repertuar popularny: przypadek londyńsko-warszawski”, Pamiętnik Teatralny, 67(4), s. 139–160. doi: 10.36744/pt.267.

Autorzy

Agata Łuksza 

Uniwersytet Warszawski Polska
https://orcid.org/0000-0001-7459-0187

Statystyki

Abstract views: 324
PDF downloads: 218


Licencja

Prawa autorskie (c) 2018 Agata Łuksza

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.