«Żadnej metafizyki. Idioci!»: Teatr postdramatyczny – ateizm – polityka
Marcin Kościelniak
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-8738-9116
Abstrakt
Autor podejmuje lekturę teatru otwartego Tadeusza Różewicza, przede wszystkim Aktu przerywanego i Kartoteki, wedle porządku określonego w podtytule: „teatr postdramatyczny – ateizm – polityka”. Wychodząc od propozycji Mateusza Borowskiego i Małgorzaty Sugiery, by na projekt teatralny zawarty w Akcie przerywanym spojrzeć z perspektywy teatru postdramatycznego, autor zwraca uwagę na tkwiące u źródeł koncepcji postdramatyczności Hansa-Thiesa Lehmanna, ściśle splecione z estetycznymi kryteria polityczne. To pozwala zadać pytanie o kryteria epistemologiczne i aksjologiczne, tkwiące u źródeł rozpadu formy dramatycznej w teatrze otwartym Różewicza. Autor, przywołując fragmenty twórczości poetyckiej Różewicza oraz sięgając po interpretacje Ryszarda Nycza czy Aleksandra Fiuta, proponuje tym politycznym źródłem uczynić ateizm Różewicza. Idąc tym tropem, w podstawowych dla koncepcji teatru postdramatycznego – a zarazem teatru otwartego Różewicza – kategoriach estetycznych („tu i teraz”, realność w miejsce iluzji), autor dostrzega gesty polityczne (odrzucenie metafizyki, materializm). „Brutalny realizm” proklamowany przez Różewicza oznacza w tym świetle nie (tylko) próbę przesunięcia spektaklu teatralnego w stronę performansu, ale (też) – brak transcendencji. Autor „przechwytuje” głosy Jana Błońskiego i Małgorzaty Dziewulskiej, którzy oskarżali Różewicza o uwielbienie rozpadu, właśnie w tym widząc największą wartość jego twórczości. Postrzegając Różewicza jako ateistę, materialistę, realistę, autor chce przywrócić wywrotowy potencjał jego teatru, zasadzającego się na radykalnej odrębności wobec dominującej, romantyczno-chrześcijańskiej tradycji polskiego teatru.
Słowa kluczowe:
Tadeusz Różewicz, teatr polski, dramat polski, teatr postdramatycznyBibliografia
Borowski, Mateusz, i Małgorzata Sugiera. „Między przedstawieniami: «Akt przerywany» jako efekt strategii autora-rapsoda”. W: Re:Wizje Różewiczowskie, redakcja Joanna Puzyna-Chojka, 21–37. Gdańsk: MBF, 2008.
Google Scholar
Drewnowski, Tadeusz. Walka o oddech: O pisarstwie Tadeusza Różewicza. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1990.
Google Scholar
Dziewulska, Małgorzata. Teatr zdradzonego przymierza. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1985.
Google Scholar
Fiut, Aleksander. „Po śmierci Boga (o twórczości Tadeusza Różewicza)”. Teksty Drugie, nr 3 (1993): 22–34.
Google Scholar
Lehmann, Hans-Thies. Teatr postdramatyczny. Tłumaczenie Dorota Sajewska i Małgorzata Sugiera. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2004.
Google Scholar
Majchrowski, Zbigiew. „Poezja jak otwarta rana” (czytając Różewicza). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1993.
Google Scholar
Niziołek, Grzegorz. Ciało i słowo: Szkice o teatrze Tadeusza Różewicza. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2004.
Google Scholar
Nycz, Ryszard. Literatura jako trop rzeczywistości: Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, 2001.
Google Scholar
Różewicz, Tadeusz, i Kazimierz Braun. Języki teatru. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie, 1989.
Google Scholar
Sarrazac, Jean-Pierre, red. Słownik dramatu nowoczesnego i najnowszego. Tłumaczenie Mateusz Borowski i Małgorzata Sugiera. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2007.
Google Scholar
Autorzy
Marcin KościelniakUniwersytet Jagielloński w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0001-8738-9116
Statystyki
Abstract views: 165PDF downloads: 92
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Marcin Kościelniak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Kościelniak, W stronę archiwum-kłącza: Aneta Klassenberg , Pamiętnik Teatralny: Tom 69 Nr 3 (2020)
- Marcin Kościelniak, Kościół – Partia – teatr: Cenzura rozproszona w PRL , Pamiętnik Teatralny: Tom 72 Nr 4 (2023): Kulturowa mobilność teatru