A Portrait of the Critics as a Young Man
On the rediscovered book 'Sztuka na metry' by Marcin Giżycki
Adam Trwoga
trwoga@pjwstk.edu.plPolsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-6972-8249
Abstract
This article describes selected elements from Marcin Giżycki’s biography and writing legacy as an art and film critic. This was done on the basis of surviving press materials, the critic’s private archive and the book Sztuka na metry, found in 2023 and unpublished during his lifetime, which is an interesting record of the time not only in the intellectual biography of the then thirty-year-old Giżycki, but also for the study of art and criticism of the late 1970s in communist Poland. By reviewing the articles included in Sztuka na metry, the distinctive features of Giżycki’s later writing on art are well evident. In addition, an attempt is made to answer the question of why Giżycki did not publish Sztuka na metry.
Keywords:
Marcin Giżycki, art criticism, film criticism, biography, art booksReferences
Bibliografia polska Estreicherów. Dostęp: 12.12.2024. www.estreicher.uj.edu.pl/skany/?dir=dane_indeks|17
Google Scholar
Giżycki, Ignacy Gozdawa. 1779. Uwagi o przeznaczeniu ludzkim. Wolne tłumaczenie: Pensée sur la predestination de l'homme. La traductione libre. Mohylew: w Drukarni J.W.J.X. Biskupa Biał. Łacińskiego.
Google Scholar
Giżycki, Marcin. 1974. „Zenon Wasilewski. Z kogo się śmialiście. 30 lat”. Szpilki, nr 23 (1712):14.
Google Scholar
Giżycki, Marcin. 1981. „Zamiast korespondencji”. Literatura, nr 48:13.
Google Scholar
Giżycki, Marcin. 1983-1985. Zapisane za granicą. Maszynopis. Archiwum Giżyckiego.
Google Scholar
Giżycki, Marcin. 1989. Walka o film artystyczny w międzywojennej Polsce. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Giżycki, Marcin. 2001. Koniec i co dalej? Szkice o postmodernizmie, sztuce współczesnej i końcu wieku. Gdańsk: słowo/ obraz terytoria.
Google Scholar
Giżycki, Marcin. 2006. Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych. Gdańsk: słowo/ obraz terytoria.
Google Scholar
Kossakowski, Andrzej. 1977. Polski film animowany 1945–1974. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar
Kubler, George. 1970. Kształt czasu. Uwagi o historii rzeczy. tłum. Jacek Hołówka, Warszawa: PIW.
Google Scholar
Národní filmový archiv, Ustřední ředitelství československého filmu, R12/A2/1p/9k.
Google Scholar
Nie tylko niezłomni i kolaboranci. Postawy dziennikarzy w kraju i na emigracji 1945–1989, red. Tadeusz Wolsza i Przemysław Wójtowicz. 2014. Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej.
Google Scholar
Osęka, Andrzej. 2011. Strategia Pająka. Wywiad-rzeka. Rozmawia Adam Mazur. Warszawa: Stowarzyszenie 40 000 Malarzy.
Google Scholar
Prodeus, Adriana. 2022. „Always Look on the Bright Side of Life”. Kwartalnik Filmowy, nr 120 (grudzień):232-36. https://doi.org/10.36744/kf.1447.
DOI: https://doi.org/10.36744/kf.1447
Google Scholar
Słownik polskiej krytyki artystycznej XX i XXI wieku, t. 1: Słownik biograficzny. red. Ryszard Kasperowicz, Marcin Lachowski, Piotr Majewski. 2020. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Google Scholar
Sztuka i przyjaciele. Pisma wybrane Danuty Wróblewskiej, red. Karolina Zychowicz. 2021. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury i Jacek Frączak.
Google Scholar
Wierzchowska, Wiesława. 1989. Sąd nieocenzurowany czyli 23 wywiady z krytykami sztuki. Łódź: Film i Literatura.
Google Scholar
Authors
Adam Trwogatrwoga@pjwstk.edu.pl
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych Poland
https://orcid.org/0000-0002-6972-8249
Adam Trwoga – historyk sztuki i filmoznawca. Pracuje na Wydziale Sztuki Nowych Mediów Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych oraz współpracuje z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie. Jako redaktor naukowy (wspólnie z Marcinem Giżyckim) wydał między innymi książki: Magia Animacji. Z archiwum Animatora (2016), Czy Mistrz wie, że wygrał? Księga Jubileuszowa dla Profesora Daniela Szczechury (2020).
Statistics
Abstract views: 11PDF downloads: 13
License
Copyright (c) 2025 Adam Trwoga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.