Around the Ethnographic Museum
Abstract
A presentation of selected issues causing tension surrounding the ethnographic museum and related to the necessity of renewing the role of this institution, especially in the context of social changes: decolonization, newly defined centre-periphery relations, the increasing role of inclusive processes of various communities linked to ethnographic collections, and the broad activities of the Museum. The analysis was based on material collected by means of case study research in thirteen European ethnographic museums between 2013 and 2023 (found materials, communication, interviews). Referring to Achille Mbembe’s philosophical concept related to the Afrofuturism trend known as “the ethics of the passer-by” the text proposes a change in the way museum authority is created.
Keywords:
museology, museum anthropology, ethnographic museum, colonialism, participationAuthors
Magdalena Zychzych@etnomuzeum.eu
Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie Poland
Magdalena Zych – antropolożka kultury, doktorka nauk humanistycznych, kustoszka i kuratorka Muzeum Etnograficznego w Krakowie, gdzie od 2009 do 2023 roku koordynowała i realizowała projekty badawcze (między innymi dzieło-działka i Wesela 21), tworzy publikacje i projekty wystawiennicze. Kreuje przestrzeń współpracy między artystami, aktywistami i społecznością akademicką. Zajmuje się między innymi praktykami skupionymi wokół muzealnych kolekcji etnograficznych. Uczestniczyła w konsorcjum TRACES (2016–2019) w programie Horyzont 2020, zainicjowała projekt o kolekcji syberyjskiej MEK w ramach NPRH (2016–2019), uczestniczy w projekcie Traces as Research Agenda for Climate Change, Technology Studies and Social Justice (Cost Action 20134) i w kanadyjskim konsorcjum Thinking Through the Museum. Współpracuje z kwartalnikiem „Autoportret. Pismo o Dobrej Przestrzeni”.
Statistics
Abstract views: 21PDF downloads: 57
License
Copyright (c) 2024 Magdalena Zych
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.