Entanglements and Hyphae

Practical Exercises in Unpreparedness

Katarzyna Pastuszak

konteksty@ispan.pl
Instytut Anglistyki i Amerykanistyki, Uniwersytet Gdański (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-5254-4742

Abstract

This article is a case study of the author’s artistic project Re:fungia – the fungi score and the choreographic strategies used in it. Launched in 2022, Re:fungia is a choreographic experiment that uses movement practices, dance improvisation and speculative thinking to explore in movement the connections between the sentient body and the post-human fungal kingdom. Analysing the different stages of the project, the author looks at choreographic strategies as practical exercises of unpreparedness – understood as openness to and ability to be responsive (response-ability)



Keywords:

new choreography, practice as research, improvisation, mycological turn, posthumanism

Cage, John. A Mycological Foray. Los Angeles: Atelier Éditions, 2020.
  Google Scholar

Cage, John, and Long, Lois, and Smith Alexander H. Mushroom Book. Los Angeles: Atelier Éditions, 2020.
  Google Scholar

Cage, John. „Music Lovers’ Field Companion” (1954). In Cage, John. A Mycological Foray, 6-9. Los Angeles: Atelier Éditions, 2020.
  Google Scholar

Haraway, Donna. Staying with the Trouble. Making Kin in the Chthulucene. Durham: Duke University Press 2016.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw25q   Google Scholar

Kornaś, Jan, Medwecka-Kornaś, Anna. Geografia roślin. Warszawa: PWN 2002.
  Google Scholar

Loewenhaupt Tsing, Anna. The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins. Princeton-Oxford: Princeton University Press, 2015.
  Google Scholar

Owen, Harrison. Open Space Technology: A User’s Guide. Oakland: Berrett-Koehler Publishers, 2008.
  Google Scholar

Rogowska-Stangret, Monika. Być ze świata. Cztery eseje o etyce posthumanistycznej. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 2021.
  Google Scholar

Smolińska, Marta. „Pleśń jako medium entropii i de(kon)strukcji kulturowego dziedzictwa: przewrotne role grzybów w strategiach artystycznych wybranych twórców współczesnych.” [w:] RYZOSFERA. Grzyby i bakterie w sieci sztuki i kultury, red. Marta Smolińska, 67–80. Poznań: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, 2019.
  Google Scholar

Whitman, Walt. Pieśń o sobie, wybór, przekład i posłowie Andrzej Szuba. Kraków: Wydawnictwo Literackie 1992.
  Google Scholar

Yong, Ed. I Contain Multitudes: The Microbes Within Us and a Grander View of Life. New York: Ecco Press, 2016.
  Google Scholar

Yong, Ed. Mikrobiom. Najmniejsze organizmy, które rządzą światem, przeł. Magdalena Rabsztyn-Anioł. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2018.
  Google Scholar


Published
2024-12-23

Cited by

Pastuszak, K. (2024) “Entanglements and Hyphae: Practical Exercises in Unpreparedness ”, Konteksty, 346(3), pp. 221–224. doi: 10.36744/k.3860.

Authors

Katarzyna Pastuszak 
konteksty@ispan.pl
Instytut Anglistyki i Amerykanistyki, Uniwersytet Gdański Poland
https://orcid.org/0000-0002-5254-4742

Katarzyna Pastuszak – tancerka, performerka, choreografka i dyrektorka artystyczna Amareya Theatre & Guests, adiunktka w Zakładzie Badań nad Sztukami Performatywnymi w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki na Uniwersytecie Gdańskim), członkini Grupy Badawczej Between.Pomiędzy związana także z Centre for Environmental and Minority Policy Studies w Sapporo. Autorka i tłumaczka artykułów z zakresu tańca i teatru, redaktorka i tłumaczka „Studia Choreologica” oraz autorka książki Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała w kryzysie (2014). Laureatka Nagrody Rektora UG oraz wielu stypendiów artystycznych, aktualnie realizuje projekt Ekologie tańca. Jej spektakle były prezentowane w Japonii, Grenlandii, Norwegii, Turcji, Izraelu, Niemczech i Francji oraz na wielu festiwalach w Polsce. W ostatnich latach jej działania artystyczne i praktyczno-badawcze czerpią z myśli posthumanistycznej i ekologii.



Statistics

Abstract views: 98
PDF downloads: 50


License

Copyright (c) 2024 Katarzyna Pastuszak

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Creative Commons Uznanie autorstwa