Les Nouveaux commanditaires – New Principals?
Abstract
The text analyses the Les Nouveaux commanditaires model presented in 1991 by the French artist François Hers. This proposal intended to democratize art and enable any individual or group to initiate a creative process or commission a work of art. In his brief manifesto-protocol Hers outlined only the general principles of this alternative system. By citing three selected projects A. Kilian attempts to critically address part of the assumptions, but also to highlight the potential of the proposal in question. The text includes the first translation of the protocol to Polish.
Keywords:
institutional critique, educational turn, Les Nouveaux commanditaires, New PatronsReferences
Beitl, Matthias Jaschke, Beatrice, and Sternfeld, Nora. Gegenöffentlichkeit organisieren : kritisches Management im Kuratieren. Berlin : Walter de Gruyter GmbH & Co. KG, 2019.
Google Scholar
Douroux, Xaviera and Hers, François. Art Without Capitalism, Dijon : les press du réel, 2013.
Google Scholar
Gohlke, Gerrit and Koch, Aleksander. Neue Auftraggeber. Kunst im Bürgerauftrag. Leipzig :Spector Books, 2022.
Google Scholar
von Hantelmann, Dorothea, “Affluence and Choice. The Social Significance of the Curatorial”. In Cultures of the Curatorial” edited by Beatrice von Bismarck, Jörn Schafaff, Thomas Weski. 41-51. Berlin : Sternberg Press, 2012.
Google Scholar
Martin, James.Chantal Mouffe : Hegemony, Radical Democracy, And The Political. London : Taylor Francis 2013.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203788905
Google Scholar
O’Neil, Paul. The Culture of Curating and the Curating of Culture(s), Cambridge MA : MIT Press, 2012.
Google Scholar
Authors
Agnieszka Kiliankonteksty@ispan.pl
a:1:{s:5:"pl_PL";s:26:"Freie Universität Berlin ";} Poland
Agnieszka Kilian – kuratorka wystaw, autorka i redaktorka publikacji. Jej praktyka koncentruje się na długofalowych programach kuratorskich, w których eksploruje różne formy wiedzy i praktyk oraz ich społecznego uwarunkowania. Łącząc formaty wystaw i programów towarzyszących oraz edukacyjnych, poszukuje nowych modeli instytucjonalnych, które będą miały charakter nie tylko partycypacyjny, lecz także emancypacyjny i inkluzywny. Współpracowała między innymi z berlińską instytucją nGbK oraz oddolną inicjatywą Moabit Mountain College. W 2017 roku została zakwalifikowana w międzynarodowym konkursie do programu Art Matters, organizowanego przez Tate Modern w Londynie. Ostatnio współkuratorowała dwuletni program Artistic Ecologies: New Compasses, Tools and Alliances w Berlinie. Od sierpnia 2024 roku dyrektorka Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku.
Statistics
Abstract views: 59PDF downloads: 45
License
Copyright (c) 2024 Agnieszka Kilian

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.