Obrazy, które leczą

Dekolonizująca moc rdzennej sztuki Pierwszych Narodów Kanady

Artykuł recenzowany, Zgłoszenie 29.08.2025, Decyzja redakcji 30.10.2025

Andrzej Rozwadowski

rozw@amu.edu.pl
Wydział Archeologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-3982-1258

Abstrakt

Kolekcje fotograficzne Indian Ameryki Północnej z przełomu XIX i XX wieku są rodzajem atlasu, który miał dokumentować ginący świat Indian. Dziś ten atlas jest krytycznie oceniany, a jedną z form jego ewaluacji jest współczesna sztuka Pierwszych Narodów. Artykuł pokazuje specyficzny aspekt tej sztuki, w której ów „atlas fotograficzny” jest dekolonizowany za pomocą symboli przynależących do „rdzennego atlasu” Pierwszych Narodów. Ważnymi symbolami tego „rdzennego i pierwszego atlasu” są malowidła naskalne, będące potwierdzeniem praw Pierwszych Narodów do ziemi, którą zamieszkują od niepamiętnych czasów. Artykuł pokazuje, jak motywy tej pierwszej sztuki są wpisywane we współczesne artystyczne projekty Pierwszych Narodów, szczególnie te, w których następuje konfrontacja tych dwóch atlasów, gdzie malowidła naskalne pełnią funkcję medium przenoszącego do świata przodków i rdzenia rdzennej duchowości.

Instytucje finansujące

Artykuł jest rezultatem grantu NCN nr 2017/25/B/HS3/00889


Słowa kluczowe:

sztuka współczesna, Pierwsze Narody, Kanada, sztuka naskalna, dekolonizacja

Bańka, Ewelina, View from the Concrete Shore: Visions of Indian Country in the Works of Silko, Vizenor, and Alexie, Wydawnictwo KUL, Lublin 2018.
  Google Scholar

Benedict, Ruth F., The Vision in Plains Vulture. “American Anthropologist, New Series”, t. 24, nr 1, s. 1-23.
DOI: https://doi.org/10.1525/aa.1922.24.1.02a00020   Google Scholar

Brink, Jack, Archaeology in Southern Alberta: excavations at Writing-on-Stone. “Archaeological Survey of Alberta” (Occasional Papers) 1979, nr 12-13.
  Google Scholar

Corbiere, Alan, An Ode to Woodpeckers: the Woodland School of Art, “Ojibwe Cultural Foundation Newsletter” 2008, July, t. 3, nr 3, s. 2-3 i 10-11.
  Google Scholar

Crowshoe, Reg, and Sybille Manneschmidt, Akak’stiman: A Blackfoot framework for decision making and meditation processes, University of Calgary Press, Calgary 2002.
DOI: https://doi.org/10.1515/9781552382776   Google Scholar

Dewdney, Selwyn, The Sacred Scrolls of the Southern Ojibway, University of Toronto Press, Toronto 1975.
  Google Scholar

Eliade, Mircea, Cosmos and History: The Myth of the Eternal Return, Harper & Row, New York 1959.
  Google Scholar

Enright, Robert, The synchronic spirit: an interview with Jane Ash Poitras, “Border Crossings” 1992, t. 1, nr 4, s. 10-21.
  Google Scholar

Feith, Michel, Intertextuality and interspirituality: Buddhist and Shinto Ideographs in Gerald Vizenor’s Hiroshima Bugi. “Revue française d’études américaines” 2014, t. 4, nr 141, s. 159-170.
DOI: https://doi.org/10.3917/rfea.141.0159   Google Scholar

Gee, Gary, Poitras’ Spiritual Odyssey. “Wind Speaker” 1989, t. 7, nr 12, May 26, s. 1 i 7.
  Google Scholar

Hallowell, Alfred Irving, Ojibwa Ontology, Behaviour, and World View, [w:] Teachings from the American Earth. Indian Religion and Philosophy, red. Dennis Tedlock, Barbara Tedlock, Liveright, New York 1975, s. 141-178.
  Google Scholar

Hume, Kathryn, Gerald Vizenor's Metaphysics, “Contemporary Literature” 2007, t. 48, nr 4, s. 580-612.
DOI: https://doi.org/10.1353/cli.2008.0005   Google Scholar

Hungry-Wolf, Adolf, The Blackfoot Papers, Vol. 1. Pikunni History and Culture. Good Medicine Cultural Foundation, Skookumchuck (BC) 2006.
  Google Scholar

INDIGENA: Contemporary Native Perspectives in Canadian Art, red. Gerald McMaster, Lee-Ann Martin, Craftsman House, Tortola 1992.
  Google Scholar

Jaune Quick-to-See Smith: Memory Map, red. Laura Philips, Whitney Museum of American Art: New York 2023.
  Google Scholar

Keyser, James, Writing-On-Stone: Rock Art on the Northwestern Plains, “Canadian Journal of Archaeology” 1977, t. 1, s. 15-80.
  Google Scholar

Keyser, James D., and Michael A. Klassen, Plains Indian Rock Art, University of Washington Press, Seattle & London 2001.
  Google Scholar

Klassen, Michael A., Áísínai’pi (Writing-on-Stone) in Traditional, Anthropological, and popular Thought, [w:] Discovering North American Rock Art, red. Lawrence L. Loendorf, Christopher Chippindale, David S. Whitley, University of Arizona Press, Tucson 2005, s. 15-50.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1qwwjr2.6   Google Scholar

Klassen, Michael A., James D. Keyser, and Lawrence L. Loendorf, Bird Rattle’s Petroglyphs at Writing-on-Stone: Continuity in the Biographic Rock Art Tradition. “Plains Anthropologist” 2000, t. 45, nr 172, s. 189-201.
DOI: https://doi.org/10.1080/2052546.2000.11932004   Google Scholar

Marianne Nicolson: Cliff Painting http://www.themedicineproject.com/marianne-nicolson.html [dostęp 17.11.2019]; Judith Williams, Two Wolves at The Dawn of Time, New Star Books, Vancouver: 2001.
  Google Scholar

Mattes, Catherine, and Sherry Farrell Racette. Rielisms. Winnipeg Art Gallery, Winnipeg, 2001.
  Google Scholar

McCallum, Pamela, Cultural Memories and Imagined Futures: The Art of Jane Ash Poitras, University of Calgary Press, Calgary 2011.
DOI: https://doi.org/10.1515/9781552385067   Google Scholar

McLuhan, Elisabeth, and Tom Hill, Norval Morrisseau and the Emergence of The Image Makers, Art Gallery of Ontario, Toronto 1984.
  Google Scholar

McMaster, Gerald, Art History Through the Lens of the Present?, “The Journal of Museum Education” 2009, t. 34, nr 3, s. 215-222.
DOI: https://doi.org/10.1179/jme.2009.34.3.215   Google Scholar

Morrisseau, Norval, Legends of My People: The Great Ojibway, McGraw Hill Ryerson, Toronto 1962.
  Google Scholar

Morrisseau, Norval, Travels to the House of Invention, Key Porter Books Limited, Toronto 1997.
  Google Scholar

Philips, Ruth, Between Rocks and Hard Places - Entre l’arbre et l’écorce / Au pied du mur,
  Google Scholar

“Journal of Canadian Art History” / “Annales d'histoire de l'art Canadien” 2016, t. 37, nr 1, s. 10-47.
  Google Scholar

Phillips, Ruth, Museum Pieces: Toward the Indigenization of Canadian Museums, McGill-Queen’s University Press, Montreal/Kingston 2011.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780773587465   Google Scholar

Poitras, Jane Ash, Paradigms for home and prosperity, [w:] Plains Indian Drawings 1865-1935: Pages from a Visual History, red. Janet Catherine Berlo, Harry N. Abrams, New York 1996, s. 68-69.
  Google Scholar

Poitras, Jane Ash, The Inspiration of the Artists, [w:] Who Discovered The Americas: Recent Work by Jane Ash Poitras, katalog wystawy, red. Jsnet E. Clark, Jane Ash Poitras, Thunder Bay Art Gallery, Thunder Bay 1992.
  Google Scholar

Pollock, Jack, and Lister Sinclair, The Art of Norval Morrisseau, Methuen, Toronto-Sydney 1979.
  Google Scholar

Porr, Martin, Rock Art as Art, “Time and Mind” 2019, t. 12, nr 2, s. 153-164.
DOI: https://doi.org/10.1080/1751696X.2019.1609799   Google Scholar

Real Bird, Shawnee, Shadow Catcher - Reunion with My Apsáalooke Ancestors, December 19, 2024, Curtis Legacy Foundation, https://www.curtislegacyfoundation.org/post/shadow-catcher-reunion-with-my-apsaalooke-ancestors? [dostęp 23.04.2024]
  Google Scholar

Robertson, Carmen L., Mythologizing Norval Morrisseau: Art and the Colonial Narrative in the Canadian Media, University of Manitoba Press, Winnipeg 2016.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780887555015   Google Scholar

Robertson, Carmen, Thunderbirds and Concepts of Transformation in the Art of Norval Morrisseau, “Journal of Canadian Art History / Annales d'histoire de l'art Canadien” 2012, t. 33, nr 2, s. 52-73.
  Google Scholar

Rozwadowski, Andrzej, „Szaman nigdy nie umiera”. Sztuka naskalna jako wyraz tożsamości w twórczości Jane Ash Poitras, „Folia Praehistorica Posnaniensia” 2019, t. 24, s. 207–233.
DOI: https://doi.org/10.14746/fpp.2019.24.13   Google Scholar

Ruffo, Armand Garnet, Norval Morrisseau: Man Changing into Thunderbird, Douglas & McIntyre, Madeira Park BC 2014.
  Google Scholar

Sixteen Americans, red. Dorothy C. Miller, The Museum of Modern Art, New York 1959.
  Google Scholar

Strathman, Nicole Dawn, Through a Native Lens: American Indian Photography, University of Oklakhoma Press, Norman 2020.
  Google Scholar

Trépanier, France, and Chris Creighton-Kelly. Understanding Aboriginal Arts in Canada Today: A Knowledge and Literature Review. Canada Council for the Arts, Ottawa, 2012 (https://canadacouncil.ca/-/media/Files/CCA/Research/2012/05/ Understanding_Aboriginal_Arts_EN.pdf).
  Google Scholar

VanStone, James W., Material Culture of the Blackfoot (Blood) Indians of Southern Alberta, “Fieldiana. Anthropology” (New Serie) 1992, s. 1-180.
DOI: https://doi.org/10.5962/bhl.title.5348   Google Scholar

Vastokas, Joan M., Ojibwa Pictography: The Origins of Writing and the Rise of Social Complexity “Ontario Archaeology” 2003, t. 75, s. 3-16.
  Google Scholar

Védrenne, Elisabeth, Under the Sign of the Shaman, [w]: Osopikahikiwak: Jane Ash Poitras & Rick Rivet, red. Catherine Bedard, Services Culturels de l'Ambassade du Canada, Paris 1999, s. 56-65.
  Google Scholar

Vision Circle. The Art of Roy Thomas: A Retrospective Exhibition, curated by Elizabeth McLuhan, Thunder Bay Art Gallery, Thunder Bay.
  Google Scholar

Vizenor, Gerald, Fugitive Poses: Native American Indian Scenes of Absence and Presence, University of Nebraska Press, Lincoln and London 1998.
  Google Scholar

Wade, Edwin L., and Rennard Strickland, Magic Images: Contemporary Native American Art, Philbrook Art Center and University of Oklahoma Press, Norman 1981.
  Google Scholar

Weasel Moccasin, Camina, Continuing Writings on Stone, [w:] Archaeologies of Listening, red. Peter Schmidt, Alice Kehoe, University Press of Florida, Florida 2019, s. 47-64.
DOI: https://doi.org/10.5744/florida/9780813056241.003.0003   Google Scholar

Whitley, David S., The Art of the Shaman: Rock Art of California. The University of Utah Press, Salt Lake City 2000.
  Google Scholar

Writing Home. Broszura do wystawy w Gallery Connexion Fredericton, NB February 2 to March 21, 2008, curated by Faye Heavyshield.
  Google Scholar

Zawadzka, Dagmara, Człowiek w krajobrazie. Animistyczny kontekst sztuki naskalnej Tarczy Kanadyjskiej, [w:] Sztuka naskalna. Polskie doświadczenia badawcze, red. Andrzej Rozwadowski, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Wydawnictwo Tako, Wydział Historyczny, Warszawa-Toruń 2017, s. 73-104.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-12-17

Cited By / Share

Rozwadowski, A. (2025) „Obrazy, które leczą: Dekolonizująca moc rdzennej sztuki Pierwszych Narodów Kanady”, Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, 350(3), s. 117–126. doi: 10.36744/k.4602.

Autorzy

Andrzej Rozwadowski 
rozw@amu.edu.pl
Wydział Archeologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Polska
https://orcid.org/0000-0002-3982-1258

Andrzej Rozwadowski – archeolog. Prof. dr hab., pracownik Wydziału Archeologii UAM w Poznaniu oraz honorowy członek Rock Art Research Institute, University of the Witwatersrand, Johannesburg. Bada sztukę naskalną w Azji, Ameryce i Afryce. Ważnym wątkiem jego studiów jest znaczenie sztuki naskalnej we współczesnym świecie, ostatni projekt (NCN), którym kierował, nosił tytuł Sztuka naskalna jako źródło współczesnej tożsamości kulturowej: syberyjsko-kanadyjskie studium porównawcze.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Andrzej Rozwadowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Creative Commons Uznanie autorstwa