„Strona” techniki i „strona” sztuki w późnej myśli Martina Heideggera
Abstrakt
W artykule odnoszę się do sposobu w jaki Heidegger w swoich późnych publikacjach podjął kwestię relacji techniki i sztuki. Wskazuję na kluczową rolę jaką w jego rozważaniach pełni wprowadzone przez starożytnych Greków rozróżnienie na dwa sposoby wydobywania/odkrywania nieskrytości rzeczywistego za pomocą techne w oparciu o rzemieślnicze umiejętności. Pierwszy sposób, dotyczący wytwarzania rzeczy codziennego pożytku, tkwi u podstaw późniejszego pojęcia techniki, drugi zaś, nazywany poiesis, legł u podstaw pojmowania sztuki. W tym pierwszym wypadku kluczowe znaczenie miała pojawiająca się XVII wieku w przyrodoznawstwie wykładnia rzeczywistego jako dającego się skalkulować „składu” (der Bestand) energii do wykorzystania. Umożliwiła ona nie znającą miary i granic eksploatację rzeczywistego (przyrodniczego świata), którego nieskrytość liczy się jedynie o tyle o ile człowiek może ją odpowiednio nastawić na siebie. Z fatalnymi skutkami tego podejścia jesteśmy boleśnie konfrontowani dzisiaj.
Zupełnie inaczej do nieskrytości rzeczywistego odnoszą się przedstawienia dzieła sztuki, które jako efekt poiesis prezentują ją ze względu na nią samą i zastrzegają jako taką. Dzięki temu rodzą one efekt piękna. Dlatego sztuka eksponując w swoich przedstawieniach doświadczenie nieskrytości rzeczywistego jako nakierowanej na siebie ma dzisiaj za zadanie uprzytamnianie współczesnym ograniczenia i zagrożenia nastawczego podejścia do tej nieskrytości.
Słowa kluczowe:
technika, sztuka, rzeczywistość, poiesis, piękno, bycie, nieskrytość, ze-stawBibliografia
Gadamer, Hans-Georg, Prawda i metoda, część I Kwestia prawdy w doświadczeniu sztuki, tłum. B.Baran, Kraków 1993, s. 37-177.
Google Scholar
Heidegger, Martin, Nauka i namysł, tłum. M.J. Siemek, [w:] tegoż, Budować. Mieszkać. Myśleć, Warszawa 1977 s. 256-283.
Google Scholar
Heidegger, Martin Pytanie o technikę, tłum. K.Wolicki, w; tegoż, Budować, mieszkać, myśleć, Warszawa 1977, s. 224-255.
Google Scholar
Heidegger, Martin, Co zwie się myśleniem?, tłum. J. Mizera. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Wrocław 2001.
Google Scholar
Heidegger, Martin, Przezwyciężenie metafizyki, tłum. M.J. Siemek, w: Budować. Mieszkać Myśleć, Warszawa 1977 s. 284–315.
Google Scholar
Hölderlin, Fryderyk, Patmos, tłum. S.Napierski [http://wolnelektury.pl/katalog/lektura/patmos.html – dostęp 25.05.2013].
Google Scholar
Autorzy
Paweł DybelInstytut Filozofii i Socjologii PAN Polska
https://orcid.org/0000-0002-4757-9991
Paweł Dybel – profesor w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN. Stypendysta Fundacji im. Alexandra von Humboldta, DAAD, DFG, The Mellon Foundation i innych. Wykłady i seminaria na uniwersytetach w Bremie, Berlinie, Londynie i Buffalo. Pola zainteresowań: filozofia współczesna (hermeneutyka, poststrukturalizm, postmodernizm), tradycja psychoanalityczna, teoria interpretacji. Publikacje (wybór): Granice rozumienia i interpretacji. O hermeneutyce H.G. Gadamera (2004), Okruchy psychoanalizy (2007), Dylematy demokracji (2015), Mesjasz, który odszedł. Bruno Schulz i psychoanaliza (2017), Psychoanalysis – the Promised Land? (2018), Nieświadome na scenie. Witkacy i psychoanaliza (2020), Rozum i nieświadome. Filozoficzne eseje o psychoanalizie (2020), Lektury subwersywne (2022). Członek międzynarodowej Rady Naukowej Sigmund Freud Institut we Frankfurcie and Menem.
Statystyki
Abstract views: 54PDF downloads: 30
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Paweł Dybel

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.