Róża jerychońska
Mariia Varlygina
mariia.varlygina@gmail.comSzkoła Doktorska Nauk Humanistycznych, Uniwersytet Jagielloński (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0002-3176-7808
Abstrakt
Artykuł bada temat czasu, przestrzeni i doświadczenia cielesnego w warunkach niestabilności. Autorka stosuje metodę analizy refleksyjnej, łącząc osobiste obserwacje z najnowszymi koncepcjami ukraińskich badaczy i pisarzy oraz ideami filozoficznymi i kulturowymi Zygmunta Baumana, Waltera Benjamina i Jeana-Paula Sartre’a. W centrum uwagi znajdują się zjawiska „życia na krawędzi”, wzbogaconej temporalności oraz sztuki jako świadectwa. Głównym materiałem są dzieła współczesnych ukraińskich artystów i ich doświadczenia redefiniowania kontaktów, strat i nowej estetyki w warunkach wojny.
Słowa kluczowe:
time studies, współczesna sztuka ukraińska, chronotop, heterotopiaBibliografia
Achille Mbembe, What is postcolonial thinking? An interview with Achille Mbembe, Eurozine, 2008
Google Scholar
Anna Tsing, Sztuki uważności, przeł. Przemysław Czapliński„Teksty Drugie” 2021, nr 1.
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2020.1.11
Google Scholar
Darja Cymbaluk, Środowisko akademickie musi odświeżyć ucieleśnioną i niewygodną wiedzę, przeł. Katarzyna Bojarska, „Konteksty”, 2023, nr 4, s. 20.
Google Scholar
François Laplantine, The Life of the Senses: Introduction to a Modal Anthropology, Przeł. Jamie Furniss, Bloomsbury Academic, 2015
Google Scholar
Jakub Momro, Geologie aktualności, „Teksty Drugie” 2023, nr 6.
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2023.6.5
Google Scholar
Jean Paul Sartre, Czasowość u Faulknera. w: Czym jest literatura, przeł. Janusz Lalewicz, Wydawnictwo. PIW, Warszawa 1968, s. 98.
Google Scholar
Maciej Topolski, Co to jest kontakt?, „Konteksty” 2022 nr 3, s. 65.
Google Scholar
Mario Vargas Llosa, Pisma modemu pisarzu, Znak, Warszawa 2023
Google Scholar
Renos K. Papadopoulos, Involuntary Dislocation. Home, Trauma, Resilience, and Adversity-Activated Development, Routledge, New York 2021
DOI: https://doi.org/10.4324/9781003154822
Google Scholar
Tomasz Szerszeń, Być gościem w katastrofie, Czarne, Wołowiec 2024, s. 68.
Google Scholar
Walter Benjamin, O pojęciu historii, w: tenże, Anioł historii: eseje, szkice, fragmenty, przeł. K. Krzemieniowa, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1996.
Google Scholar
Zygmunt Bauman, Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość, przekł. Karolina Lebek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018
Google Scholar
Олег Коцарев, Буча. Спроба ремонту нормальності w: Воєнний стан: антологія, Видавець Померанцев Святослав, Чернівці 2023
Google Scholar
Autorzy
Mariia Varlyginamariia.varlygina@gmail.com
Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych, Uniwersytet Jagielloński Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-3176-7808
Mariia Varlygina – doktorantka na Wydziale Polonistyki SDNH UJ; antropolożka, badaczka kultury wizualnej, kuratorka. Pisze o warstwach czasowych w literaturze faktu i sztuce współczesnej. Od 2022 roku kuratorka galerii site-specific Baszta w Krakowie; Zainteresowania naukowe: time studies, metamodernizm, etyka w sztuce.
Statystyki
Abstract views: 34PDF downloads: 58
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Mariia Varlygina

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.