Róża jerychońska

Mariia Varlygina

mariia.varlygina@gmail.com
Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych, Uniwersytet Jagielloński (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0002-3176-7808

Abstrakt

Artykuł bada temat czasu, przestrzeni i doświadczenia cielesnego w warunkach niestabilności. Autorka stosuje metodę analizy refleksyjnej, łącząc osobiste obserwacje z najnowszymi koncepcjami ukraińskich badaczy i pisarzy oraz ideami filozoficznymi i kulturowymi Zygmunta Baumana, Waltera Benjamina i Jeana-Paula Sartre’a. W centrum uwagi znajdują się zjawiska „życia na krawędzi”, wzbogaconej temporalności oraz sztuki jako świadectwa. Głównym materiałem są dzieła współczesnych ukraińskich artystów i ich doświadczenia redefiniowania kontaktów, strat i nowej estetyki w warunkach wojny.


Słowa kluczowe:

time studies, współczesna sztuka ukraińska, chronotop, heterotopia

Achille Mbembe, What is postcolonial thinking? An interview with Achille Mbembe, Eurozine, 2008
  Google Scholar

Anna Tsing, Sztuki uważności, przeł. Przemysław Czapliński„Teksty Drugie” 2021, nr 1.
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2020.1.11   Google Scholar

Darja Cymbaluk, Środowisko akademickie musi odświeżyć ucieleśnioną i niewygodną wiedzę, przeł. Katarzyna Bojarska, „Konteksty”, 2023, nr 4, s. 20.
  Google Scholar

François Laplantine, The Life of the Senses: Introduction to a Modal Anthropology, Przeł. Jamie Furniss, Bloomsbury Academic, 2015
  Google Scholar

Jakub Momro, Geologie aktualności, „Teksty Drugie” 2023, nr 6.
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2023.6.5   Google Scholar

Jean Paul Sartre, Czasowość u Faulknera. w: Czym jest literatura, przeł. Janusz Lalewicz, Wydawnictwo. PIW, Warszawa 1968, s. 98.
  Google Scholar

Maciej Topolski, Co to jest kontakt?, „Konteksty” 2022 nr 3, s. 65.
  Google Scholar

Mario Vargas Llosa, Pisma modemu pisarzu, Znak, Warszawa 2023
  Google Scholar

Renos K. Papadopoulos, Involuntary Dislocation. Home, Trauma, Resilience, and Adversity-Activated Development, Routledge, New York 2021
DOI: https://doi.org/10.4324/9781003154822   Google Scholar

Tomasz Szerszeń, Być gościem w katastrofie, Czarne, Wołowiec 2024, s. 68.
  Google Scholar

Walter Benjamin, O pojęciu historii, w: tenże, Anioł historii: eseje, szkice, fragmenty, przeł. K. Krzemieniowa, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1996.
  Google Scholar

Zygmunt Bauman, Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość, przekł. Karolina Lebek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018
  Google Scholar

Олег Коцарев, Буча. Спроба ремонту нормальності w: Воєнний стан: антологія, Видавець Померанцев Святослав, Чернівці 2023
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-02-05

Cited By / Share

Varlygina, M. (2025) „Róża jerychońska”, Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, 347(4), s. 177–184. doi: 10.36744/k.4147.

Autorzy

Mariia Varlygina 
mariia.varlygina@gmail.com
Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych, Uniwersytet Jagielloński Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-3176-7808

Mariia Varlygina – doktorantka na Wydziale Polonistyki SDNH UJ; antropolożka, badaczka kultury wizualnej, kuratorka. Pisze o warstwach czasowych w literaturze faktu i sztuce współczesnej. Od 2022 roku kuratorka galerii site-specific Baszta w Krakowie; Zainteresowania naukowe: time studies, metamodernizm, etyka w sztuce.



Statystyki

Abstract views: 34
PDF downloads: 58