Kulturotwórcza rola „Irish Folklore Trilogy” Cartoon Saloon w kontekście historii irlandzkiej animacji
Marta Maciejewska
marta.maciejewska@ug.edu.plUniwersytet Gdański (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-0482-9903
Abstrakt
Przedmiotem artykułu jest krótka analiza działalności irlandzkiego studia animacji Cartoon Saloon, ze szczególnym naciskiem na tzw. Irish Folklore Trilogy – Sekret księgi z Kells (2009), Sekrety morza (2014) oraz Sekret wilczej gromady (2020). Obrazy te, zarówno w warstwie wizualnej, jak i fabularnej stanowią szeroko pojętą reprezentację irlandzkiej kultury, odwołując się do wydarzeń historycznych (jak powstanie Księgi z Kells, historia miasta Kilkenny), podań i wierzeń ludowych (postacie takie jak selkie i wilkołaki z Ossory) oraz tradycyjnego wzornictwa. Opowiadając o irlandzkiej kulturze w sposób atrakcyjny wizualnie i narracyjnie, a także zrozumiały dla szerokiego grona odbiorców (dzięki objaśnianiu historii i folkloru przez pryzmat współczesnej perspektywy, a także dzięki narracji z perspektywy postaci dziecięcych), te filmy stają się swoistą promocją Zielonej Wyspy. Dodatkowo, by w pełni umiejscowić działalność Cartoon Saloon w kontekście historycznym i produkcyjnym, a także zwrócić uwagę na jego niebywałą wagę dla sztuki animacji, autorka przygląda się historii irlandzkiego filmu animowanego.
Słowa kluczowe:
animacja irlandzka, film animowany, Cartoon Saloon, Irish Folklore Trilogy, kinoBibliografia
AlKhayat, Marwa. “Celtic Myths in Cartoon Saloon’s The Secret of Kells (2009) and Song of the Sea (2014): A Critique of Irish Postcolonial Animation.” Textual Turnings An International Peer-Reviewed Journal in English Studies 2, no. 1 (2020): 40–62.
DOI: https://doi.org/10.21608/ttaip.2020.133416
Google Scholar
Anonymous author. “The Monk and His Pet Cat.” In Selections from Ancient Irish Poetry, trans. Kuno Meyer, 81–82. London: Constable & Company, 1911.
Google Scholar
Anonymous author. “Song of the Sea.” In Selections from Ancient Irish Poetry, trans. Kuno Meyer, 51–52. London: Constable & Company, 1911.
Google Scholar
Burke, Liam. “Drawing Conclusions: Irish Animation and National Cinema.” Estudios Irlandeses, no. 4 (2009): 187–191.
Google Scholar
Claeys, Gregory. „Potworność i źródła przestrzeni dystopijnej.” In Groza i postgroza. Tom VII: Perspektywy ponowoczesności, edited by Ksenia Olkusz & Barbara Szymczak–Maciejczyk, 87–152. Kraków: Ośrodek Badawczy Facta Ficta, 2018.
Google Scholar
Cartoon Saloon. „Cartoon Saloon Website.” Accessed June 12, 2024. https://www.cartoonsaloon.ie.
Google Scholar
Connolly, Maeve. “Theorising Irish Animation: Heritage, Enterprise and Critical Practice.” National Cinema and Beyond: Studies in Irish Film, no. 2 (2005): 79–89.
Google Scholar
Fís Éireann/Screen Ireland. „Frameworks.” Accessed June 12, 2024. https://www.screenireland.ie/funding/short-film-schemes/frameworks.
Google Scholar
Malone, Luke. “In the Most Fragile of Places: Solitude in Cartoon Saloon’s Irish Folklore Trilogy.” Confluenţe. Texts and Contexts Reloaded, no. 1 (2021): 107–124.
Google Scholar
Malone, Luke, and Daithí Kearney. “Resonance and Post-Otherness in Cartoon Saloon’s Wolfwalkers (2020).” Confluenţe. Texts and Contexts Reloaded, no. 1 (2023): 19–36.
Google Scholar
O’Brien, Maria. “The Secret of Kells (2009), a film for a post Celtic Tiger Ireland?.” Animation Studies, no. 6 (2011): 34–39.
Google Scholar
Scally, Derek. Najlepsi Irlandczycy pod słońcem. Pożegnanie Irlandczyków z Kościołem, trans. Agnieszka Sobolewska. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne, 2024.
Google Scholar
Solomon, Charles. The Art of Wolfwalkers. Abrams Books, 2020.
Google Scholar
Sparz, James T. “The Secret of Kells: Through a Forest of Darkness and Light.” Resilience: A Journal of the Environmental Humanities 2, no. 3 (Fall 2015): 184–188.
DOI: https://doi.org/10.5250/resilience.2.3.0184
Google Scholar
Walsh, Thomas. “The In-betweeners: Irish Animation as a Postcolonial Discourse.” PhD diss., Loughborough University, 2008.
Google Scholar
Woods, Steve. “History of Irish Animation.” First published in 2003. Accessed June 12, 2024. https://stevewoods.ie/article_history_of_animation.
Google Scholar
Yeats, W.B. Writings on Irish Folklore, Legend and Myth. Penguin Books, 1993.
Google Scholar
Autorzy
Marta Maciejewskamarta.maciejewska@ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański Polska
https://orcid.org/0000-0002-0482-9903
Marta Maciejewska – filmoznawczyni, polonistka, anglistka, menedżerka kultury. Absolwentka UG i SGH w Warszawie. Współredagowała książki: Orson Welles. Twórczość – recepcja – dziedzictwo (2016), Racism and Trauma (2018) oraz Censorship, Politics and Oppression (2018), jest także autorką monografii Dialektyka formy. Pełnometrażowe filmy fabularne Jana Švankmajera (2023). Jej artykuły ukazały się między innymi w „Ekranach”, „Panoptikum”, „Kulturze Popularnej”, „Literaturze i Kulturze Popularnej” oraz w licznych tomach zbiorowych. Pracuje w Zakładzie Filmu i Mediów oraz Akademickim Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców na Uniwersytecie Gdańskim.
Statystyki
Abstract views: 12PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Marta Maciejewska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.