Reprezentacja przez sztukę, czyli wakacyjne muzeum etnograficzne
Abstrakt
Tekst wykorzystuje niepublikowane materialy archiwalne Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie dotyczące objazdowych wystaw na barkach rzecznych, organizowanych w latach 1952–1967. Wakacyjny charakter działalności wystawienniczej na barkach oraz ograniczenia przestrzenne i techniczne jednostek pływających niewątpliwie wpływały na sposób myślenia o tych objazdowych ekspozycjach i do pewnego stopnia określały zarówno język przekazu, jak i jego treść. Tekst omawia program tych wystaw i trasy muzealnej barki, a także częściowo ich scenariusze, zestawy obiektów i sposoby ich aranżacji. Materiał został poddany refleksji z perspektywy konstruowania etnograficznych reprezentacji muzealnych, dyskursów o muzeum, sztuce i etnografii.
Słowa kluczowe:
muzeum, reprezentacja wsi, etnografia, sztuka ludowa, wystawaBibliografia
Bauman, Zygmunt 2012. Kultura jako praxis, tłum. J. Konieczny, Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa.
Google Scholar
Errington, Shelly 1994. What Became Authentic Primitive Art?, „Cultural Anthropology”, t. 9/1994, nr 2, s. 201-226.
DOI: https://doi.org/10.1525/can.1994.9.2.02a00030
Google Scholar
Klekot, Ewa 2021. Kłopoty ze sztuką ludową. Gust, ideologie, nowoczesność, Słowo/ Obraz Terytoria, Fundacja Terytoria Książki: Gdańsk.
Google Scholar
Makulski, Jan Krzysztof i Piwocka, Maria 1988. Wystawy Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie 1949-1988: wykaz tabelaryczny, PME: Warszawa.
Google Scholar
Marks, Karol 1951. Fetyszyzm towarowy i jego tajemnica, w: Kapitał: krytyka ekonomii politycznej, t.1, Książka i Wiedza: Warszawa, s. 76-89.
Google Scholar
Parnowska, Maria 1988. Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie 1946–1988, w: Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie. Stulecie działalności, red. J. K. Makulski, PME: Warszawa, s. 25-48.
Google Scholar
Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie: Historia, zbiory, ekspozycja 1973. PME: Warszawa.
Google Scholar
Pietkiewicz, Kazimierz 1953. Zagadnienia opieki nad twórczością ludową, „Polska Sztuka Ludowa”, R. VII, nr 2, s. 95-106.
Google Scholar
Zwykłe – niezwykłe…2008. Zwykłe – niezwykłe. Fascynujące kolekcje w zbiorach Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, red. A. Czyżewski, PME: Warszawa
Google Scholar
Autorzy
Ewa Klekotkonteksty@ispan.pl
Uniwersytet SWPS Polska
https://orcid.org/0000-0003-3472-5168
Ewa Klekot– antropolożka, tłumaczka, kuratorka, dr hab., profesorka w Instytucie Projektowania Uniwersytetu SWPS. Interesuje się interdyscyplinarnym łączeniem humanistyki i nauk społecznych z projektowaniem i działaniami artystycznymi, zarówno w badaniach, jak i w edukacji. Zajmuje się też antropologiczną refleksją nad sztuką, zwłaszcza społecznym konstruowaniem sztuki ludowej i prymitywnej, a także materialnością i wartościowaniem rzeczy uznawanych za dizajn, sztukę, zabytek czy eksponat muzealny. Autorka książki Kłopoty ze sztuką ludową (2021).
Statystyki
Abstract views: 15PDF downloads: 19
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Ewa Klekot
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.