W uścisku „łaskawej melancholii”. Przypadki pisarzy kresowych
Walentyna Krupowies
konteksty@ispan.plUniwersytet w Siedlcach (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-1013-7708
Abstrakt
Artykuł traktuje o niedostatecznie rozpoznanej stronie kresowej melancholii. Wybrane teksty trzech pisarzy, Czesława Miłosza, Tadeusza Konwickiego, Zbigniewa Żakiewicza, pokazują, iż melancholia kresowa ma swoją jasną stronę i jest zjawiskiem bardziej złożonym niż tylko tęsknota za utraconym krajem dzieciństwa czy zbiorowym sposobem przeżywania traumy.
Wykazuje ona również cechy melancholii nowoczesnej, która pojawia się jako reakcja podmiotu na szybko zmieniający się świat. Kresy przynależały do uniwersum świata przednowoczesnego, a melancholijne Ja literatury kresowej zinterioryzowało jego utratę i tym samym zapewniło schronienie dla najcenniejszych obiektów unicestwionego świata. To w powojennej literaturze kresowej zaistniała wielojęzyczność, nastąpił powrót Innego, ujawniła się nienormatywna polszczyzna nicująca polską tożsamość.
Słowa kluczowe:
melancholia nowoczesna, melancholia kresowa, literatura kresowaAutorzy
Walentyna Krupowieskonteksty@ispan.pl
Uniwersytet w Siedlcach Polska
https://orcid.org/0000-0003-1013-7708
Walentyna Krupowies – doktor nauk humanistycznych, pracownik naukowy Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Autorka monografii Przeszłość zapisana w literaturze. Historia i historyczność w powojennej powieści kresowej oraz publikacji zamieszczanych w „Kontekstach”, „Acta Baltico-Slavica”, „World Literature Studies” i pracach zbiorowych. W polu jej zainteresowań badawczych znajdują się literatura pogranicza, kategoria inności w literaturze i kulturze, obrazy Wilna w literaturze polskiej i litewskiej oraz późna twórczość Czesława Miłosza.
Statystyki
Abstract views: 50PDF downloads: 42
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Walentyna Krupowies
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.