„Und du musst leiden”
Muzyka J.S. Bacha w obozie koncentracyjnym Theresienstadt
Józef Majewski
jozef.majewski@ug.edu.plUniwersytet Gdański (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-9617-6454
Abstrakt
Arik Shapira (zm. 2015), żydowski kompozytor urodzony w 1943 roku w Palestynie, w utworze Gideon Kleins Marterstrasse, poświęconym Holocaustowi, cytuje temat drugiej części Sonaty fortepianowej c-moll op. 111 Beethovena i chorał O große Lieb z Pasji według świętego Jana Bacha. Dlaczego ten żydowski kompozytor w utworze o Szoa cytuje tych dwóch wielkich mistrzów muzyki z Niemiec i właśnie te utwory? – to główne pytanie tego artykułu. W odpowiedzi jego autor skupia się głównie na Bachu i O große Lieb, ale nie zapomina także o Beethovenie i temacie Sonaty fortepianowej. A ponieważ odpowiedź ta ściśle wiąże się z historią powstania Gideon Kleins Marterstrasse, to artykuł zaczyna się od rekonstrukcji tej historii.
Słowa kluczowe:
J.S. Bach, muzyka, luteranizm, nazism, antysemityzm, HolokaustBibliografia
Adorno, Theodor. Prismen. Kulturkritik und Gesellschaft. München: Deutscher Taschenbuch Verlag, 1963.
Google Scholar
Bach, Johann Sebastian. Pasja według świętego Jana. https://www.filharmonia.krakow.pl/files/objects/9503/78/libretto%20polskie%20t%C5%82umaczenie.pdf (dostęp: 25.05.2024).
Google Scholar
Back, Niels. „Johann Sebastian Bach – ein «gewaltiger Gestalter lutherischer Judenpolemik»?“. In Von Luther zu Bach: Bericht über die Tagung 22.-25. September 1996 in Eisenach, edited Renate Steiger, 188-195 Sinzig: Studio, 1999.
Google Scholar
Bańkowski, Andrzej. Etymologiczny słownik języka polskiego. t. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2000.
Google Scholar
Barber, Elinore. “Bach and the B-A-C-H Motive.” Bach, no. 2 (1971): 3-5.
Google Scholar
J. S. Bach. Oxford Composers Companions. Edited Malcolm Boyd. New York: Oxford University Press, 1999.
Google Scholar
Breitenbach, Alexander. Konzertpianistinnen und -pianisten im Ghetto Theresienstadt. Köln: Hochschule für Musik und Tanz, 2022.
Google Scholar
Brückner, Aleksander. Słownik etymologiczny języka polskiego. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1985.
Google Scholar
Celan, Paul. „Fuga śmierci”. Przełożył Jacek Filek, Znak, nr 2 (1995): 158-159.
Google Scholar
Cijurim we-szirim szel jaldej geto Terezinsztadt 1942-1944. Redakcja Hana Volavková i Abby Kovner, wstęp Jiří Weil, przełożył Abby Kovner. Státní Židovské, Museum v Praze, Praha 1959.
Google Scholar
Dennis, David B. “«Honor Your German Masters»: The Use and Abuse of «Classical» Composers in Nazi Propaganda”, Journal of Political & Military Sociology, no. 2 (2002): 273-295.
Google Scholar
Dětské kresby na zastávce k smrti, Terezín 1942-1944. Redakcja Hana Volavková, wstęp Jiří Weil. Praha: Státní Židovské Museum v Praze, 1959.
Google Scholar
Dori, Gil. Perception of the Holocaust and its Representation in Works by Arie Shapira and Original Composition „by my death…”. A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Musical Art. Tempe: Arizona State University, 2016, https://gildori.com/wp-content/uploads/2021/12/Gil-Dori-Dissertation.pdf.
Google Scholar
Dostojewski, Fiodor. Biesy. Przełożył Tadeusz Zagórski i Zbigniew Podgórzec. W Dzieła wybrane. T. 3. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1984.
Google Scholar
Dostojewski, Fiodor. Idiota. Przeł. Jerzy Jędrzejewicz. W Dzieła wybrane. T. 2. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1984.
Google Scholar
Drewniak, Bogusław. Kultura w cieniu swastyki. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 1969.
Google Scholar
Erickson, Raymond. “The Early Enlightenment, Jews, and Bach.” The Musical Quarterly, no. 4 (2011). 518-547.
DOI: https://doi.org/10.1093/musqtl/gdr021
Google Scholar
Fischer, Lars. “The Legacy of Anti-Judaism in Bach’s Sacred Cantatas”. In Jews and Protestants. From the Reformation to the Present, edited Irene Aue-Ben-David, and Aya Elyada, and Moshe Sluhovsky, 71-87. Berlin – Boston: De Gruyter, 2020.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110664713-006
Google Scholar
Fleisher, Robert. Twenty Israeli Composers. Voices of a Culture. Wayne State University Press, Detroit 1997.
Google Scholar
Fligg, David. “(Re)visiting the (Jewish) Archive of Gideon Klein – Terezín, 1941-1944”. In The Routledge Handbook to Music Under German Occupation, 1938-1945. Propaganda, Myth and Reality, edited David Fanning, and Erik Levi, 339-357. London – New York: Routledge, 2020.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315230610-18
Google Scholar
Freeman, Robin. “Gideon Klein, Moravian Composer.” Tempo, no. 59 (2005): 2-18.
DOI: https://doi.org/10.1017/S0040298205000276
Google Scholar
Hájková, Anna. The Last Ghetto. An Everyday History of Theresienstadt. Oxford University Press, New York 2020.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190051778.001.0001
Google Scholar
Heister, Hans-Werner, and Monica Tempian. “Lyric Prose and Melodrama as Forms of Opposition to Nazi Barbarism. Viktor Ullmann’s the Lay of the Love and Death of Cornet Christoph Rilke, for Speaker and Piano (Theresienstadt 1944).” In Word Art + Gesture Art = Tone Art. The Relationship Between the Vocal and the Instrumental in Different Arts, edited Hans-Werner Heister, and Hanjo Polk, and Bernhard Rusam, 423-450. Cham: Springer, 2023.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-20109-7_26
Google Scholar
Grzywacz, Małgorzata. „«Szczególnie obdarowani przez Boga»: przyczynek do dziejów mecenatu nazistowskiego w dziejach muzyki niemieckiej”. Miscellanea Anthropologica et Sociologica, nr 3 (2015): 86-93.
DOI: https://doi.org/10.5604/20842937.1186513
Google Scholar
Hillesum, Etty. Przerwane życie: pamiętnik 1941–1943. Ułożył i opracował, przedmową poprzedził Jan G. Gaarlandt, tłum. Iwona Piotrowska. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2021.
Google Scholar
Hoffmann-Axthelm, Dagmar. „Die Judenchöre in Bachs Johannes-Passion. Der Thomaskantor als Gestalter lutherischer Judenpolemik“, Freiburger Rundbrief. Zeitschrift für christlich-jüdische Begegnung, Nr. 5 (1998): 103-111.
Google Scholar
Hölderlin, Fryderyk. Poezje zebrane: wiersze młodzieńcze, ody i elegie, hymny i śpiewy ojczyźniane, projekty, wiersze z wieży. Przełożył, biografią i objaśnieniami opatrzył Andrzej Lam. Pułtusk: Akademia Humanistyczna im. A. Gieysztora, 2014.
Google Scholar
Huxley, Aldous. Music at Night: And Other Essays Including Vulgarity in Literature. London: Chatto and Windus, 1957.
Google Scholar
Karas, Joža. Music in Terezin 1941-1945. Beaufort Books Publishers, New York 1985.
Google Scholar
Kater, Michael H. The Twisted Muse. Musicians and Their Music in the Third Reich. New York – Oxford: Oxford University Press, 1997.
Google Scholar
Levi, Erik. “The Aryanization of Music in Nazi Germany.” The Musical Times, Vol. 131 (1990): 19-23.
DOI: https://doi.org/10.2307/965620
Google Scholar
MacCulloch, Diarmaid. Reformation Europe’s House Divided,1490-1700. London: Penguin Books, 2003.
Google Scholar
Luther, Martin. Von den Juden und ihren Lügen, 91-93. https://docs.google.com/document/d/1IbNr75ZpAMpaUt2X-Tum24lFDk_hHPk86ht0BLeIW9g/edit?pli=1.
Google Scholar
Manes, Philipp. As If It Were Life: A WWII Diary From the Theresienstadt Ghetto. Edited Ben Barkow, Klaus Leist. Translated Janet Foster, and Ben Barkow, and Klaus Leist. New York: St. Martin's Press, 2009.
Google Scholar
Mann, Tomasz. Doktor Faustus: żywot niemieckiego kompozytora Adriana Leverkühna, opowiedziany przez jego przyjaciela. Przekład Maria Kurecka i Witold Wirpsza; z komentarzem Leszka Szarugi, Warszawa: Czytelnik 2008.
Google Scholar
Marissen, Michael. Bach and God. Oxford University Press, New York 2016.
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780190606954.001.0001
Google Scholar
Marissen, Michael. Lutheranism, Anti-Judaism, and Bach’s „St. John Passion”. New York – Oxford: Oxford University Press, 1998.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780195114713.001.0001
Google Scholar
Martyniak, Łukasz. Z getta w Theresienstadt do obozu Auschwitz II-Birkenau. Historia deportacji Żydów z getta w Theresienstadt do niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz II-Birkenau. https://artsandculture.google.com/story/sgUhguxlkAgA8A?hl=pl.
Google Scholar
Mikiciuk, Elżbieta. „Jakież to piękno ma zbawić świat?”, Karto-Teka Gdańska, nr 2 (2022): 3-5.
Google Scholar
Mikiciuk, Elżbieta. „Kenoza jako Kalofania. Fiodor Dostojewski o tajemnicy Chrystusowego piękna”. Ethos, nr 127 (2019): 299-328.
Google Scholar
Mocarstwo anonimowe (ankieta w sprawie żydowskiej). Zebrał Adolf Nowaczyński. Warszawa: Perzyński, Niklewicz i S-ka, 1921.
Google Scholar
Poliakov, Léon. Historia antysemityzmu. T. 1. Przełożył Oskar Hedemann i Agnieszka Rasińska-Bóbr. Kraków: Universitas, 2008.
Google Scholar
Potter, Pamela M. Most German of the Arts. Musicology and Society from the Weimar Republic to the End of Hitler’s Reich. New Haven – London: Yale University Press, 1998.
Google Scholar
Proto-Indo-European Etymological Dictionary. A Revised Edition of Julius Pokorny’s Indogermanisches Etymologisches Wörterbuch. Indo-European Language Revival Association (DNGHU), 2007. https://archive.org/details/etymologicaldictionaryofprotoindoeuropeanlanguagebydnghuadsoqiationzlib.org.
Google Scholar
Rejak, Sebastian. „Judaizm wobec Szoah. Debata na lamach amerykańskich periodyków żydowskich”. Studia Religiologica, nr 36 (2003): 145-168.
Google Scholar
Růžičková, Zuzana, and Wendy Holden. Moje życie pełne cudów. Przełożyła Ewa Borówka. Kraków: Znak Horyzomt, 2021.
Google Scholar
Růžičková, Zuzana, and Wendy Holden. One Hundred Miracles. Music, Auschwitz, Survival and Love. London – New Delhi – Sydney: Bloombsbury, 2020.
Google Scholar
Ryś, Grzegorz. Chrześcijanie wobec Żydów: od Jezusa po Inkwizycję: XV wieków trudnych relacji. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2023.
Google Scholar
Stępień-Kutera, Kamila, „Kompozytorzy Terezína. Gideon Klein – muzyka przeciw Zagładzie”. Muzykalia VI. Judaica 1, 2008, 1-7.
Google Scholar
Stow, Kenneth. The Catholic Church and the Jews, In The Cambridge History of Judaism. Vol. 7. Edited Jonathan Karp, and Adam Sutcliffe, 15-49. New York: Cambridge University Press, 2018.
DOI: https://doi.org/10.1017/9781139017169.003
Google Scholar
Synod Kościoła Ewangelickiego w Hesji i Nassau (EKHN). Tak zwane „pisma żydowskie” Marcina Lutra w świetle Oświadczenia Doktrynalnego EKHN (1991) i Jubileuszu Reformacji (2017). Przełożyła Ewa Sojka, https://www.prchiz.pl/storage/app//media/pliki/2014-ewangelicki-kosciol-w-hesji-nassau.pdf.
Google Scholar
Szawerna-Dyrszka, Anna. Poetyka. In Ilustrowany słownik terminów literackich. Historia, anegdota, etymologia, redakcja Zbigniew Kadłubek i Beata Mytych-Forajter i Aleksander Nawarecki, 389-392. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, 2018.
Google Scholar
Teksty kantat Jana Sebastiana Bacha. Przełożył Armin Teske (kantaty kościelne), Andrzej A. Teske (kantaty świeckie), Lublin: Polihymnia, 2004.
Google Scholar
Tomaszewski, Mieczysław, Krzysztof Penderecki jego muzyka. Cztery eseje, Kraków: AM, 1994.
Google Scholar
Tomaszewski, Mieczysław, „Penderecki: Odwaga bycia sobą”. Teoria Muzyki, nr 8-9 (2016): 213-217.
Google Scholar
Ze’ev, Noam Ben. „Ejch niszma’ot jecirot ha-Szo’a szel Arik Szapira be-wila Wannsee.” Haaretz, June 16, 2013. https://www.haaretz.co.il/gallery/music/classicalmusic/2013-06-16/ty-article/.premium/0000017f-e6ce-da9b-a1ff-eeef86230000.
Google Scholar
Autorzy
Józef Majewskijozef.majewski@ug.edu.pl
Uniwersytet Gdański Polska
https://orcid.org/0000-0001-9617-6454
Józef Majewski – profesor Uniwersytetu Gdańskiego, teolog, antropolog mediów, religioznawca, muzykolog, kierownik Zakładu Dziennikarstwa i Mediów, członek Komitetu Naukowego Instytutu Analiz Społecznych i Dialogu „Laboratorium Więzi”, redaktor pisma „Gdański Rocznik Ewangelicki”, stały współpracownik „Tygodnika Powszechnego” i miesięcznika „Znak”. Zainteresowania naukowe: obraz śmierci w szeroko pojętych środkach komunikowania społecznego (literatura piękna, muzyka poważna, media dziennikarskie); teologiczno-religijne przesłanie czysto instrumentalnych utworów tzw. ostatniego okresu twórczego życia J.S. Bacha; relacja między religią a środkami komunikowania społecznego (mediatyzacja religii); teologiczne spory we współczesności, feministyczna krytyka tradycyjnego teizmu. Autor dwunastu monografii, w tym: Spór o rozumienie Kościoła; Fuga śmierci. Słowo o eschatologii Jarosława Iwaszkiewicza; Cudowne wynalazki? Religijne mocowanie się z mediami; Krzyż Jezusa i ślepy Amor. Słowo o religijnym przesłaniu instrumentalnej muzyki Jana Sebastiana Bacha; Kanony śmierci. Słowo o chrystologii „Wariacji goldbergowskich” Jana Sebastiana Bacha; Jana Sebastiana Bacha wariacje na temat krzyża (przyjęte do druku).
Statystyki
Abstract views: 38PDF downloads: 35
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Józef Majewski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.