Nieprzygotowane na życie
Skutki wczesnego doświadczenia traumatycznego
Katarzyna Prot-Klinger
kasiaprot@gmail.comAkademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-5202-1511
Abstrakt
W artykule na podstawie literatury oraz do praktyki terapeutycznej opisuję wpływ wczesnego doświadczenia traumatycznego na dalsze życie. Tym doświadczeniem jest brak opieki w bardzo wczesnym okresie rozwojowym, w przypadku opisywanych przeze mnie osób ukrywanie ich jako żydowskie niemowlęta podczas Holokaustu. Wbrew stwierdzeniem psychologii popularnej trauma nie wzmacnia psychiki, nie pomaga radzić sobie z wyzwaniami życiowymi. Wczesne doświadczenie traumatyczne powoduje zaburzenia w obszarze więzi co z kolei wpływa na trudność w radzenia sobie z kolejnymi trudnymi wydarzeniami życiowymi.
Słowa kluczowe:
Zagłada, psychoterapia, nieprzygotowanieBibliografia
Anna Bikont, Nigdy nie byłaś Żydówką, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2023, s. 205
Google Scholar
Wilfred Bion, Uczenie się na podstawie doświadczenia, tłum. Danuta Golec, Oficyna Ingenium, Warszawa 2011
Google Scholar
Christopher Bollas, The shadow of the object. Psychoanalysis of the Unthought Konwn, Columbia University Press, New York. 1987.
Google Scholar
John Bowlby, Attachment and loss (Attachment and loss. Vol. I. Attachment. New York: Basic Books. 1969; Attachment and loss. Vol. II. Separation: Anxiety and anger. New York: Basic Books. 1973; Attachment and loss. Vol. III. Loss. New York: Basic Books. 1980).
Google Scholar
John Bowlby , Przywiązanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007
Google Scholar
Children in the Holocaust and Its Aftermath: Historical and Psychological Studies of the Kestenberg Archive, red. Sharon Kangisser Cohen, Eva Fogelman, Dalia Ofer, Berghahn Books, New York, Oxford 2019
Google Scholar
Dante Cicchetti, Fred A Rogosch, Sheree L Toth, Fostering secure attachment in infants in maltreating families through preventive interventions, Dev Psychopathol. 2006, 18(3):623-49.
DOI: https://doi.org/10.1017/S0954579406060329
Google Scholar
Sándor Ferenczi, Confusion of Tongues Between Adults and the Child—The Language of Tenderness and of Passion, Contemporary Psychoanalysis 1988, 24:196-206
DOI: https://doi.org/10.1080/00107530.1988.10746234
Google Scholar
Sandor Ferenczi, The Clinical Diary, red. Judith Dupont, Harvard University Press, Cambridge, London 1995
Google Scholar
Samuel Gerson, When the Third is Dead: Memory, Mourning, and Witnessing in the Aftermath of the Holocaust, Int J Psychoanal (2009) 90:1341–1357
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1745-8315.2009.00214.x
Google Scholar
Jay R. Greenberg, Stephen A. Mitchell, Object relations in psychoanalytic theory, Harvard University Press, 1983, s.20
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvjk2xv6
Google Scholar
Andre Green, The dead mother. [w:] On private madness, London: Rebus, 57–84.
Google Scholar
Erik Hesse, Mary Main, Kelley Yost Abrams, Anne Rifkin, Unresolved states regarding loss or abuse can have “second-generation” effects: Disorganization, role inversion, and frightening ideation in the offspring of traumatized non-maltreating parents: [w:] M. F. Solomon and D. J. Siegel (red.), Healing Trauma: Attachment, Mind, Body, Brain, ss.57-106. New York: W. W. Norton & Co. 2003
Google Scholar
Marinus H. Van IJzendoorn, Carlo Schuengel, Marian J. Bakermans-Kranenburg. Disorganized attachment in early childhood: Meta-analysis of precursors, concomitants and sequelae. Development and Psychopathology 1999, 11, 225-249.
DOI: https://doi.org/10.1017/S0954579499002035
Google Scholar
Suzanne Kaplan, Children in the Holocaust. Dealing With Affects and Memory Images in Trauma and Generational Linking, Stockholm University, Stockholm 2002
Google Scholar
Hans Keilson, Herman Sarphatie, Sequential traumatization in children, Jerusalem: The Magnes Press 1992.
Google Scholar
Anna Kołacińska-Gałązka, Jacek Gałązka, Maciej Śmiarowski, Moi żydowscy rodzice, moi polscy rodzice. Album wystawy Stowarzyszenia „Dzieci Holocaustu” w Polsce, Stowarzyszenie „Dzieci Holocaustu” w Polsce, Warszawa 2015, s. 50
Google Scholar
Tomasz Kwaśniewski, Żydówa, Newsweek czerwiec 2013, https://www.newsweek.pl/polska/historia-klary-gross-zydowki-wychowywana-przez-polke/fsxjl4r [pobrano 10.03.2024]
Google Scholar
Dori Laub, Traumatic Shutdown of Narrative and Symbolization: A Death Instinct Derivative? Contemporary Psychoanalysis 2005, 41(2), 307–326
DOI: https://doi.org/10.1080/00107530.2005.10745863
Google Scholar
Alessandra Lemma, Keeping envy in mind: The vicissitudes of envy in adolescent motherhood, [w:] Envy and Gratitude Revisited, , s. 92–108.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780429474316-7
Google Scholar
Giovanni Liotti, Trauma, dissociation and disorganized attachment: Three strands of a single
Google Scholar
braid. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training 2004, 41, 472– 486.
DOI: https://doi.org/10.1037/0033-3204.41.4.472
Google Scholar
Giovanni Liotti, Disorganized/ disoriented attachment in the etiology of the dissociative disorders, Dissociation 1992, 5: 196-204.
Google Scholar
Aviva Mazor, Relational couple therapy with post-traumatic survivors: Links between post-traumatic self and contemporary intimate relationships. Contemporary Family Therapy: An International Journal 2004, 26(1), 3–21.
DOI: https://doi.org/10.1023/B:COFT.0000016908.09501.bf
Google Scholar
Allan Schore, The developmnet of uncosnsious mind, W. W. Norton & Company, New York, London 2019
Google Scholar
Autorzy
Katarzyna Prot-Klingerkasiaprot@gmail.com
Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie Polska
https://orcid.org/0000-0002-5202-1511
Katarzyna Prot-Klinger – psychiatrka i psychoterapeutka, analityczka grupowa, profesorka na Wydziale Psychologii Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Od wielu lat zajmuje się tematem indywidualnej i grupowej reakcji na wydarzenie traumatyczne. Jest autorką wielu artykułów oraz monografii Życie po Zagładzie (2009).
Statystyki
Abstract views: 134PDF downloads: 86
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Katarzyna Prot-Klinger

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Inne teksty tego samego autora
- Katarzyna Prot-Klinger, Skąd się bierze wdzięczność? , Konteksty. Polska Sztuka Ludowa: Tom 340 Nr 1-2 (2023): Wdzięczność / SchulzFest / Chodząc w Tatry