Przemieszczenia Eleonory Kalkowskiej

Tatiana Czerska

tatiana.czerska@usz.edu.pl
Uniwersytet Szczeciński (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-3752-5498

Abstrakt

Artykuł jest krytycznym omówieniem książki Anny Dżabaginy Kalkowska: Biogeografia (Warszawa 2020). Autorka umieszcza monografię w kontekście najnowszych studiów nad twórczością i biografią tej polsko-niemieckiej pisarki. Omawia wpływ inspiracji metodologicznych – zwłaszcza exile studies, geopoetyki i krytyki feministycznej – na sposób ujęcia materiału. Podkreśla szeroki zakres kwerend archiwalnych i badań źródłowych, komentuje sposób prezentacji źródeł oraz wybór kontekstów historycznych i kulturowych. Za najważniejsze zalety pracy uznaje poszerzenie i weryfikację dotychczasowej wiedzy o Kalkowskiej oraz umieszczenie jej twórczości i biografii w ramie modernizmu uchodźczego.


Słowa kluczowe:

Eleonora Kalkowska, literatura polsko-niemiecka, modernizm, biografia, geopoetyka, transkulturowość, krytyka feministyczna, teatr zaangażowany

Cześniak-Zielińska, Magdalena. „Między sztuką i polityką: Awangarda artystyczna wobec zmian społeczno-politycznych w Republice Weimarskiej”. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Politologia 21, nr 2 (2014): 205–225. https://journals.umcs.pl/k/article/view/547.
DOI: https://doi.org/10.1515/curie-2015-0011   Google Scholar

Dżabagina, Anna. Kalkowska: Biogeografia. Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki, 2020.
  Google Scholar

Gołaczyńska, Magdalena, Justyna Kowal i Piotr Rudzki. Teatr zaangażowany w Polsce i na świecie: Wrocławski Zeittheater. Kraków: Universitas, 2021.
  Google Scholar

Hernik Spalińska, Jagoda. „Eleonora Kalkowska – przywracanie pamięci”. W: Eleonora Kalkowska, Sprawa Jakubowskiego, Doniesienia drobne: Dramaty, 3–18. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2005.
  Google Scholar

Kowal, Justyna. Wstęp do: Gołaczyńska et al., Teatr zaangażowany w Polsce i na świecie, 5–11.
  Google Scholar

Ławnikowska-Koper, Joanna. „W obronie sprawiedliwości: Eleonora Kalkowska (1883–1937) – między Warszawą a Berlinem”. Roczniki Humanistyczne 63, z. 5 (2015): 143–158. http://doi.org/10.18290/rh.2015.63.5-10.
DOI: https://doi.org/10.18290/rh.2015.63.5-10   Google Scholar

Michalczyk, Barbara. „Sprawy polsko-niemieckie wokół Sprawy Jakubowskiego Eleonory Kalkowskiej”. W: Gołaczyńska et al., Teatr zaangażowany w Polsce i na świecie, 213–225.
  Google Scholar

Rybicka, Elżbieta. „Auto/bio/geografie”. Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 4 (2013): 7–23. http://bsl.uwb.edu.pl/bsl4.php.
DOI: https://doi.org/10.15290/bsl.2013.04.01   Google Scholar

Rybicka, Elżbieta. Geopoetyka: Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich. Kraków: Universitas, 2014.
  Google Scholar

Rybicka, Elżbieta. „Miejsce, pamięć, literatura (w perspektywie geopoetyki)”. Teksty Drugie, nr 1–2 (2008): 19–32. https://rcin.org.pl/dlibra/publication/66854/edition/50782.
  Google Scholar

Utracka, Dorota. „Parodie transmedialne: Tekst kultury jako kod nomadyczny”. W: Nomadyzm i nomadologia: Rozważania i analizy, redakcja Aleksander Kiklewicz i Arkadiusz Dudziak, 77–101. Olsztyn: Centrum Badań Europy Wschodniej, 2018.
  Google Scholar

Węgrzyniak, Rafał. „Eleonora Kalkowska”. Zeszyty Literackie 93, z. 1 (2006): 209–221.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2021-06-14

Cited By / Share

Czerska, T. (2021) „Przemieszczenia Eleonory Kalkowskiej”, Pamiętnik Teatralny, 70(2), s. 143–153. doi: 10.36744/pt.813.

Autorzy

Tatiana Czerska 
tatiana.czerska@usz.edu.pl
Uniwersytet Szczeciński Polska
https://orcid.org/0000-0002-3752-5498

Dr hab., profesorka w Instytucie Literatury i Nowych Mediów na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Szczecińskiego, literaturoznawczyni. Prezeska szczecińskiego oddziału Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza. Zainteresowania badawcze: literatura polska XX i XXI wieku, autobiografizm, biografistyka, epistolografia, krytyka feministyczna.



Statystyki

Abstract views: 287
PDF downloads: 295


Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Tatiana Czerska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.