The Displacements of Eleonora Kalkowska
Tatiana Czerska
tatiana.czerska@usz.edu.plUniversity of Szczecin (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-3752-5498
Abstract
This article offers a critical discussion of Anna Dżabagina’s monograph book Kalkowska: Biogeographia [Kalkowska: A Biogeography] (Warsaw 2020) in the context of the newest research on the work and life of the Polish-German author Eleonora Kalkowska. The reviewer discusses the influence of Dżabagina’s methodological inspirations – especially Exile Studies, geopoetics and feminist criticism – on the way the material is approached. She emphasizes Dżabagina’s extensive archive research, comments on her presentation and problematization of the sources, as well as her choice of historical and cultural contexts. According to the reviewer, the greatest merit of the book is that it broadens and verifies what has been known about Kalkowska to date, and places of her work and biography in the context of exile modernism.
Keywords:
Eleonora Kalkowska, Polish-German literature, modernism, biography, geopoetics, transculturalism, feminist criticism, socially engaged theaterReferences
Cześniak-Zielińska, Magdalena. „Między sztuką i polityką: Awangarda artystyczna wobec zmian społeczno-politycznych w Republice Weimarskiej”. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Politologia 21, nr 2 (2014): 205–225. https://journals.umcs.pl/k/article/view/547.
DOI: https://doi.org/10.1515/curie-2015-0011
Google Scholar
Dżabagina, Anna. Kalkowska: Biogeografia. Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki, 2020.
Google Scholar
Gołaczyńska, Magdalena, Justyna Kowal i Piotr Rudzki. Teatr zaangażowany w Polsce i na świecie: Wrocławski Zeittheater. Kraków: Universitas, 2021.
Google Scholar
Hernik Spalińska, Jagoda. „Eleonora Kalkowska – przywracanie pamięci”. W: Eleonora Kalkowska, Sprawa Jakubowskiego, Doniesienia drobne: Dramaty, 3–18. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2005.
Google Scholar
Kowal, Justyna. Wstęp do: Gołaczyńska et al., Teatr zaangażowany w Polsce i na świecie, 5–11.
Google Scholar
Ławnikowska-Koper, Joanna. „W obronie sprawiedliwości: Eleonora Kalkowska (1883–1937) – między Warszawą a Berlinem”. Roczniki Humanistyczne 63, z. 5 (2015): 143–158. http://doi.org/10.18290/rh.2015.63.5-10.
DOI: https://doi.org/10.18290/rh.2015.63.5-10
Google Scholar
Michalczyk, Barbara. „Sprawy polsko-niemieckie wokół Sprawy Jakubowskiego Eleonory Kalkowskiej”. W: Gołaczyńska et al., Teatr zaangażowany w Polsce i na świecie, 213–225.
Google Scholar
Rybicka, Elżbieta. „Auto/bio/geografie”. Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 4 (2013): 7–23. http://bsl.uwb.edu.pl/bsl4.php.
DOI: https://doi.org/10.15290/bsl.2013.04.01
Google Scholar
Rybicka, Elżbieta. Geopoetyka: Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich. Kraków: Universitas, 2014.
Google Scholar
Rybicka, Elżbieta. „Miejsce, pamięć, literatura (w perspektywie geopoetyki)”. Teksty Drugie, nr 1–2 (2008): 19–32. https://rcin.org.pl/dlibra/publication/66854/edition/50782.
Google Scholar
Utracka, Dorota. „Parodie transmedialne: Tekst kultury jako kod nomadyczny”. W: Nomadyzm i nomadologia: Rozważania i analizy, redakcja Aleksander Kiklewicz i Arkadiusz Dudziak, 77–101. Olsztyn: Centrum Badań Europy Wschodniej, 2018.
Google Scholar
Węgrzyniak, Rafał. „Eleonora Kalkowska”. Zeszyty Literackie 93, z. 1 (2006): 209–221.
Google Scholar
Authors
Tatiana Czerskatatiana.czerska@usz.edu.pl
University of Szczecin Poland
https://orcid.org/0000-0002-3752-5498
Professor of literature and new media in the Faculty of Humanities, University of Szczecin. Literary scholar. President of Adam Mickiewicz Literary Society in Szczecin. Her main research interests include Polish literature of the 20th and 21st centuries, autobiographism, epistolography, biography, feminist criticism.
Statistics
Abstract views: 332PDF downloads: 315
License
Copyright (c) 2021 Tatiana Czerska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.
From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.