Teatr społeczny, interkulturowy, postmigrancki

Karolina Prykowska-Michalak

kprykows@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-1560-1645

Eliza Szymańska


Uniwersytet Gdański (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-6644-9631

Abstrakt

Badania teatru migrantów, jeden z głównych nurtów współczesnych badań teatralnych, szczególnie intensywnie prowadzone są w Niemczech, kraju o największej skali imigracji w Europie. Istotny ich wątek stanowi zagadnienie teatru postmigranckiego. W pracach Wolfganga Schneidera (2011) i Azadeh Sharifi (2017) zagadnienie to włączone zostało w szerszą refleksję nad zmianami struktur teatru niemieckiego oraz nad jego rozwojem. Badania te stanowią punkt wyjścia dla podjętej w artykule próby usytuowania działalności trzech teatrów (Teatr Kreatur, Theater der Migranten, Ballhaus Naunynstraße) w typologii teatru interkulturowego zaproponowanej przez Wolfganga Stinga (2011), by pokazać, jak można w jej ramach opisywać teatry migranckie i postmigranckie oraz jak praktyka i kontekst społeczny modyfikują rozumienie tej kategorii.


Słowa kluczowe:

teatr niemiecki 1980-2020, teatr migrantów, teatr postmigrancki, teatr interkulturowy

Balme, Ch. (2007). Deutsches Welttheater?. Die deutsche Bühne, 5.
  Google Scholar

Balme, Ch. (2018). Kultur ist Vermischung. Die deutsche Bühne 12, 34-36.
  Google Scholar

Blumentrath, H., Bodenburg, J., Hillman, R., & Wagner-Egelhaaf, M. (red.) (2007). Transkulturalität: Türkisch-deutsche Konstellationen in Literatur und Film, Münster: Aschendorff.
  Google Scholar

Fischer-Lichte, E. (1996). Interculturalism in contemporary theatre. In P. Pavis (ed.) Intercultural Performance Reader. London - New York: Routledge.
  Google Scholar

Fischer-Lichte, E. (1999). Das eigene und das fremde Theater. Tübingen-Basel: Francke.
  Google Scholar

Fischer-Lichte, E. (2008). Estetyka performatywności (M. Borowski, & M. Sugiera, tłum.). Kraków: Księgarnia Akademicka.
  Google Scholar

Fischer-Lichte, E. (2010). Theaterwissenschaft: Eine Einführung in die Grundlagen des Faches. Tübingen: UTB GmbH.
  Google Scholar

Fischer-Lichte, E. (2011). Przedstawienia kulturowe (M. Borowski, & M. Sugiera, tłum.). Didaskalia, 101.
  Google Scholar

Fischer-Lichte, E., Kolesch, D., & Warstat, M., (hrsg.) (2005). Metzler Lexikon: Theatertheorie. Stuttgart-Weimar: J. B. Metzler.
  Google Scholar

Hoffmann, K. (2007). Theater heute und die Interkulturalität. kulturrat.de/dokumente/kkb/kkb-11.pdf
  Google Scholar

Huntington, S.P. (2007). Zderzenie cywilizacji (H. Jankowska, tłum.). Warszawa: Muza.
  Google Scholar

Kaman, D. (2001). Theater der Maler in Deutschland und Polen. Münster: LIT.
  Google Scholar

Loew, P. O. (2017). My niewidzialni: Historia Polaków w Niemczech (J. Górny, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323528241   Google Scholar

Pavis, P. (ed.). (1996). Intercultural Performance Reader. New York-London: Routledge.
  Google Scholar

Prykowska-Michalak, K. (2012). Kurtyna w górę! Relacje między teatrem polskim i teatrem niemieckim po 1990 roku. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  Google Scholar

Schneider, W. (2013). Theater planen und entwickeln: Kulturpolitische Konzeptionen zur Reform Darstellender Künste. Bielefeld: Transcript Verlag.
DOI: https://doi.org/10.14361/transcript.9783839425725   Google Scholar

Schneider, W. (hrsg.) (2011). Theater und Migration. Herausforderungen für Kulturpolitik und Theaterpraxis. Bielefeld: Transkript Verlag.
  Google Scholar

Schößler, F. (2013). Drama und Theater nach 1989. Prekär, interkulturell, intermedial. Erlangen: Wehrhahn Verlag.
  Google Scholar

Sharifi, A. (2016). Theater und Migration: Dokumentation, Einflüsse und Perspektiven im europäischen Theater. W: Brauneck (hrsg.). Das Freie Theater im Europa der Gegenwart: Strukturen, Ästhetik, Kulturpolitik. Bielefeld: Transkript Verlag.
  Google Scholar

Sting, W., Köhler, N., Hoffmann, K., Weiße, W., & Grießbach, D. (hrsg.) (2010). Irritation und Vermittlung: Theater in einer interkulturellen und multireligiösen Gesellschaft. Berlin-Münster-Vien-Zürich-London: LIT.
  Google Scholar

Sugiera, M. (red.) (2000). Ein schwieriger Dialog Polnisch-deutsch-österreichische Theaterkontakte nach 1945. Kraków: Księgarnia Akademicka.
  Google Scholar

Terkessidis, M. (2010). Interkultur. Berlin: Suhrkamp.
  Google Scholar

Voss, H. (2014). Reflexion von ethnischer Identität(szuweisung) im deutschen Gegenwartstheater. Marburg: Tectum Wissenschaftsverlag.
  Google Scholar

Wąsik, A. (2016). Recepcja współczesnej literatury niemieckiej w Polsce na przykładzie powieści nagrodzonych w konkursie Deutscher Buchpreis. In M. Wolting, & S. Wolting (red.). Zrozumieć obcość: Recepcja literatury niemieckojęzycznej w Polsce po roku 1989. Kraków: UNIVERSITAS.
  Google Scholar

Yildiz, Y. (2009). Turkish girls, Allah’s daughters, and the contemporary German subject: itinerary of a figure.
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0483.2009.01475.x   Google Scholar

Yildiz, Y., & Hill, M. (hrsg.) (2014). Nach der Migration Postmigrantische Perspektiven jenseits der Parallelgesellschaft. Bielefeld: Transkript Verlag.
DOI: https://doi.org/10.14361/transcript.9783839425046   Google Scholar


  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-12-31

Cited By / Share

Prykowska-Michalak, K. i Szymańska, E. (2020) „Teatr społeczny, interkulturowy, postmigrancki”, Pamiętnik Teatralny, 69(4), s. 85–102. doi: 10.36744/pt.463.

Autorzy

Karolina Prykowska-Michalak 
kprykows@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0003-1560-1645

Pracuje w Katedrze Dramatu i Teatru Uniwersytetu Łódzkiego, obecnie jest profesorem wizytującym w Europejskim Uniwersytecie Viadrina we Frankfurcie nad Odrą. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół współczesnego teatru niemieckiego oraz jego relacji z teatrem polskim, badań teatru migranckiego. Zajmuje się także studiami nad polityką kulturalną oraz systemami organizacji teatrów w Europie. Jest m.in. autorką monografii Kurtyna w górę! Relacje między teatrem polskim i teatrem niemieckim po 1990 roku Wydawnictwo UŁ, Łódź 2012, Teatr niemiecki w Łodzi. Sceny-Wykonawcy-Repertuar, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2005, oraz redaktorką i współredaktorką tomów: System organizacji teatrów w Europie, Warszawa 2016; Sustainability and changeability: Development of organizational theater systems in Europe (razem z Darią Skjoldager-Nielsen, Izabelą Molińską), Stockholm 2017.

 


Autorzy

Eliza Szymańska 

Uniwersytet Gdański Polska
https://orcid.org/0000-0002-6644-9631

Eliza Szymańska, dr, adiunkt w Katedrze Historii Literatury i Kultury Niemieckiej w Instytucie Filologii Germańskiej UG. Zainteresowania badawcze: recepcja dramatu niemieckojęzycznego w Polsce, polsko-niemieckie relacje teatralne, teatr interkulturowy. Wybrane publikacje: Adaptacje sceniczne "Procesu" Franza Kafki w Polsce, Wrocław 2008; Bild – Reflexion – Dialog. Interkulturelle Perspektiven in der Literatur und im Theater (we współpracy z Miłosławą Borzyszkowską-Szewczyk i Anastasią Telaak), Gdańsk 2014.



Statystyki

Abstract views: 440
PDF downloads: 398


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Karolina Prykowska-Michalak, Eliza Szymańska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.