Theatre Education at Reduta
Abstrakt
Artykuł przedstawia historię i założenia edukacji teatralnej w Reducie na różnych etapach funkcjonowania zespołu – od powołanego w 1921 Koła Adeptów, przez Instytut Reduty po Okop, który był ostatnim przedwojennym wcieleniem uczelni. Na podstawie dokumentów oraz wspomnień ukazano wszechstronny i holistyczny model kształcenia, w którym regularnym zajęciom teoretycznym towarzyszyły ćwiczenia praktyczne oraz fizyczne. Zasadniczą część edukacji w Reducie stanowiła praktyka realizowana poprzez udział adeptów w codziennej pracy teatru: w próbach, w przygotowaniu przedstawień, w objazdach Reduty. Celem szkoły było kompleksowe przygotowanie artysty do pełnienia różnych funkcji w teatrze, jak również ideowe wychowanie społecznika, który służbę społeczeństwu poprzez sztukę uważa za swoje podstawowe zadanie i posłannictwo. Porównanie redutowych szkół z innymi inicjatywami pedagogicznymi potwierdza, że pod względem rozmachu, programu nauczania, sposobu pracy, praktyk, jak również tworzonej atmosfery miały one pionierski charakter i wyróżniały się na tle przedwojennego szkolnictwa dramatycznego. Aneksem do artykułu jest materiał źródłowy: Juliusz Osterwa, Okop, ze wstępem i w opracowaniu autorki artykułu.
Słowa kluczowe:
Reduta, Instytut Reduty, Juliusz Osterwa, szkolnictwo teatralne, laboratorium teatralneBibliografia
O Zespole Reduty 1919–1939: Wspomnienia, (1970). Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar
Orlicz M. (1935). Polski teatr współczesny: Próba syntezy. Warszawa: Drukarnia Współczesna.
Google Scholar
Osiński, Z. (2003). Pamięć Reduty: Osterwa, Limanowski, Grotowski. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Osiński, Z., & Salata, K. (2008). Returning to the Subject: The Heritage of Reduta in Grotowski's Laboratory Theatre. TDR: The Drama Review 52(2), 52-74. https://www.muse.jhu.edu/article/238908.
DOI: https://doi.org/10.1162/dram.2008.52.2.52
Google Scholar
Osterwa, J. (1990). Reduta i teatr: Artykuły, wywiady, wspomnienia 1914–1947 (Z. Osiński, red.). Wrocław: Wydawnictwo Wiedza o Kulturze.
Google Scholar
Osterwa J. (1992). Z zapisków (I. Guszpit, red.). Wrocław: Wydawnictwo „Wiedza o Kulturze”.
Google Scholar
Osterwa J. (2019). Dzienniki wypraw 1938–1939 (A. Kruczyński, W. Świątkowska, red.). Warszawa: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego – Muzeum Teatralne.
Google Scholar
Osterwa, J. (1968). Listy (E. Krasiński, red.). Warszawa: PIW.
Google Scholar
Osterwa, J. (2004). Przez teatr – poza teatr (I. Guszpit, & D. Kosiński, wybór, red.). Kraków: Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana.
Google Scholar
Raszewski Z. (1977). Krótka historia teatru polskiego. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Salata K. (2013) Reduta’s Reorigination of Theatre. In K.M. Syssoyeva, & S. Proudfit (eds). A History of Collective Creation. New York: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137331304_4
DOI: https://doi.org/10.1057/9781137331304_4
Google Scholar
Srebrny S. (1984). Teatr grecki i polski (S. Gąsowski, red.). Warszawa: PWN.
Google Scholar
Szczublewski, J. (1971). Żywot Osterwy. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Świątkowska, W. (2018) „Koncepcje teatru społecznie zaangażowanego według Juliusza Osterwy”, Pamiętnik Teatralny, 67(3), s. 146-168. https://doi.org/10.36744/pt.423.
DOI: https://doi.org/10.36744/pt.423
Google Scholar
Zelwerowicz A. (1993). O sztuce teatralnej (B. Osterloff, red.). Wrocław: Wydawnictwo „Wiedza o Kulturze”.
Google Scholar
Materiały archiwalne:
Google Scholar
Osterwa, J. (1939). Okop (MT/IX/480/2, k. 12, 14-17). Muzeum Teatralne, Warszawa, Polska.
Google Scholar
Autorzy
Wanda ŚwiątkowskaUniwersytet Jagielloński Polska
https://orcid.org/0000-0002-8470-5643
Dr hab., adiunkt w Katedrze Performatyki na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ostatnio wydała monografię o polskiej powojennej recepcji Hamleta: Hamlet.pl. Myślenie „Hamletem” w powojennej kulturze polskiej (Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019) oraz redagowała z Dariuszem Kosińskim jubileuszowy tom pokonferencyjny: Reducie na stulecie. Studia i rozpoznania (Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego 2019). Od 2011 roku jest członkiem redakcji „Performera”, internetowego pisma naukowego wydawanego przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. Należy do Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych.
Statystyki
Abstract views: 494PDF downloads: 492
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Wanda Świątkowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Wanda Świątkowska, Koncepcje teatru społecznie zaangażowanego według Juliusza Osterwy , Pamiętnik Teatralny: Tom 67 Nr 3 (2018): W stulecie odzyskania niepodległości (1919-2018)