W drodze do Negantropocenu: Splątania ciał i technologii w spekulatywnych sztukach performatywnych

nierecenzowany esej wprowadzający

Mateusz Borowski

mateusz.borowski@uj.edu.pl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-9631-8843

Abstrakt

Wstęp do bloku tematycznego W drodze do Negantropocenu.



Ghosh, Amitav. The Great Derangement: Climate Change and the Unthinkable. Chicago: University of Chicago Press, 2016.
DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226323176.001.0001   Google Scholar

Haraway, Donna. Staying with the Trouble. Durham: Duke University Press, 2016.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw25q   Google Scholar

May, Theresa J. Earth Matters on Stage: Ecology and Environment in American Theater. New York: Routledge, 2021.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781003028888   Google Scholar

Stiegler, Bernard. The Neganthropocene. Edited and translated by Daniel Ross. London: Open Humanities Press, 2018. https://www.openhumanitiespress.org/books/titles/the-neganthropocene/.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-09-16

Cited By / Share

Borowski, M. (2024) „W drodze do Negantropocenu: Splątania ciał i technologii w spekulatywnych sztukach performatywnych”, Pamiętnik Teatralny, 73(3), s. 9–18. doi: 10.36744/pt.3159.

Autorzy

Mateusz Borowski 
mateusz.borowski@uj.edu.pl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie Polska
https://orcid.org/0000-0002-9631-8843

Mateusz Borowski - prof. UJ, dr hab., pracę doktorską poświęconą najnowszemu dramatowi europejskiemu obronił na Uniwersytecie im. Jana Gutenberga w Moguncji w 2005 roku. Jego główne obszary zainteresowania to fabulacje spekulatywne oraz narracje kontrfaktualne dotyczące aktualnych kryzysów ekologicznych i cywilizacyjnych. Ostatnio opublikował Strategie zapominania. Pamięć i kultura cyfrowa (Księgarnia Akademicka 2015) i wspólnie z Małgorzatą Sugierą Sztuczne natury. Performanse technonauki i sztuki (Księgarnia Akademicka 2017) oraz, jako współautor, pracę Performanse pamięci w literaturach i sztukach (Księgarnia Akademicka 2020) powstałą w ramach projektu badawczego Beethoven (NCN i DFG). We współpracy z Małgorzatą Sugierą przetłumaczył liczne prace naukowe i sztuki teatralne z języka angielskiego, niemieckiego i francuskiego, ostatnio Pozostaje performans: Sztuka i wojna w czasach teatralnych odtworzeń Rebecki Schneider (2020). Od 2022 roku kieruje grantem OPUS 22 NCN Po kryzysie klimatycznym: Nieskalowalne strategie przetrwania w fabulacjach spekulatywnych ostatnich dwóch dekad, a także pracami polskiego zespołu w grancie CELSA Re-Familiarizing the Body and its Umwelt: the Uncanny Imaginary as a Tool to Cope with Contemporary Societal Challenges in post-2004 Europe (REFAM).



Statystyki

Abstract views: 36
PDF downloads: 6


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Mateusz Borowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.