Podobizny aktorów warszawskiego Teatru Narodowego
Eugeniusz Szwankowski
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
Abstrakt
Artykuł dotyczy czterech odnalezionych w Bibliotece Polskiej w Paryżu akwafort kolorowanych przedstawiających czworo aktorów Teatru Narodowego w Warszawie w kostiumach teatralnych: Bonawenturę Kudlicza w roli Boratyńskiego w tragedii Alojzego Felińskiego Barbara Radziwiłłówna, Franciszka Wolskiego w roli Tarnowskiego w tym samym utworze, Ignacego Werowskiego w roli Sambora w tragedii Ludwika Kropińskiego Ludgarda i Konstancję Dmuszewską w roli królowej Jadwigi w operze Kurpińskiego, do słów Juliana Ursyna Niemcewicza, Jadwiga królowa Polski. Autor przedstawia materiały i przesłanki, na podstawie których ustalił, że akwaforty zostały wykonane w pierwszej połowie XIX wieku przez Jakuba Sokołowskiego i Jana Feliksa Piwarskiego. Podkreśla, że jest to cenne uzupełnienie ikonografii Teatru Narodowego z okresu Królestwa Kongresowego, zwłaszcza że popularni i cenieni artyści tej sceny zostali przedstawieni znakomicie w kostiumach, w charakteryzacji i w ruchu. W artykule umieszczono reprodukcje omawianych akwafort.
Słowa kluczowe:
ikonografia teatralna, teatr polski 1800-1850, Bonawentura Kudlicz, Ignacy Werowski, Konstancja DmuszewskaBibliografia
Batowski, Zygmunt. Hasło „Sokołowski Jakub”. In Allgemeines Lexikon Der Bildenden Kunstler von Der Antike bis Zur Genenwart, hrsg. Felix Becker i Ulrich Thieme. Bd. 31. Leipzig: Verlag von E. A. Seemann, 1937
Google Scholar
Batowski, Zygmunt. Z korespondencji Norblina. Lamus, z. 8 (1910): 529–531.
Google Scholar
Heppen, Julian. Teatr warszawski przed pół wiekiem. Kłosy, nr 24 (1885).
Google Scholar
Autorzy
Eugeniusz SzwankowskiInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Statystyki
Abstract views: 100PDF downloads: 36
Licencja
Prawa autorskie (c) 1968 Eugeniusz Szwankowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.