Recenzja książki Jolanty Dygul «Metateatralność w dramaturgii Carla Goldoniego»

UDOSTĘPNIONO ONLINE 2023

Jagoda Hernik Spalińska


Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-7813-3212

Abstrakt

Metateatralność w dramaturgii Carla Goldoniego Jolanty Dygul to książka o życiu objazdowych zespołów teatralnych we Włoszech (ze szczególnym uwzględnieniem Wenecji) w XVIII wieku i o mechanizmach społecznych związanych z ich funkcjonowaniem. Głównym tematem książki są metateatralne sztuki Goldoniego, których korpus rozwinął się w weneckim okresie jego twórczości. Książka łączy w sobie aspekty metodologiczne i historyczne. Autorka przedstawia propozycję kategoryzacji autoreferencyjnych sztuk włoskich XVII wieku w modelu strukturalnym, zapożyczonym z monografii Georges'a Forestiera, gdzie został on opracowany na potrzeby badań nad dramaturgią francuską tego samego okresu. Dalej autorka przyjmuje za Sławomirem Świontkiem, że istnieją trzy rodzaje sposobów przejawiania się metateatralności w teatrze i odpowiadają one poszczególnym sposobom, w jakie Goldoni wykorzystywał autoreferencyjne formy teatralne, a więc po kolei, Dygul omawia w osobnych rozdziałach "prologi i komplementy" zamówione przez aktorów, "utwory okolicznościowe skomponowane na rozpoczęcie i zakończenie sezonów teatralnych" oraz "komedie, w których uczynił problemy teatru tematem dialogów swoich bohaterów". W swojej książce Dygul przedstawia teatr, który pełnił rolę "celebryty" i dzięki temu mógł poświęcić tak wiele czasu spektaklowi, by zwrócić na siebie uwagę. Walka o widza między konkurującymi ze sobą zespołami - zjawisko, na które autorka kładzie nacisk - musiała być czymś publicznie znanym, szeroko komentowanym i ekscytującym, aby liczne aluzje i niuanse z nią związane były łatwe do zrozumienia i bawiły publiczność. Wpływ aktorów na twórczość Goldoniego stanowi podstawę zarówno strategii badanej przez Dygul, jak i jej własnej linii dyskursu. Wiele uwagi poświęcono również badaniu relacji autor-aktor i autor-widz, a także okolicznościom, w których wyłonił się zawód dramatopisarza.


Słowa kluczowe:

Carlo Goldoni, teatr włoski 1700-1800, komedia dell'arte, metateatr

Dygul, Jolanta. Metateatralność w dramaturgii Carla Goldoniego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2012.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323530862   Google Scholar

Dygul, Jolanta. "Tragedie Pier Paolo Pasoliniego". W: Problemy tragedii i tragizmu: Studia i szkice, redakcja Halina Krukowska i Jarosław Ławski, 945–950. Białystok: Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu w Białymstoku, 2005.
  Google Scholar

Goldoni, Carlo. Teatr komediowy. Tłumaczenie Jolanta Dygul. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2011.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-09-30

Cited By / Share

Hernik Spalińska, J. (2016) „Recenzja książki Jolanty Dygul «Metateatralność w dramaturgii Carla Goldoniego»”, Pamiętnik Teatralny, 65(3), s. 199–208. doi: 10.36744/pt.2109.

Autorzy

Jagoda Hernik Spalińska 

Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-7813-3212

Statystyki

Abstract views: 139
PDF downloads: 48


Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora