Left Ruins in Ethiopia: Imagining Otherwise Amid Necroepistemic Historiography

Surafel Wondimu Abebe


The Africa Institute of Sharjah (Zjednoczone Emiraty Arabskie)

Abstrakt

W artykule wykorzystano pojęcie nekroepistemologii, aby opisać proces zabijania Innego przez neoliberalną historiografię w Etiopii. Odwołując się do dialektyki negatywnej Frantza Fanona, autor poddaje krytyce ahistoryczny i zdematerializowany przedmiot badań oraz uniwersalizację historii praktykowaną w oficjalnej etiopskiej historiografii, która posługuje się absolutyzującą koncepcją czasu, przestrzeni i materii. Celem krytyki jest ujawnienie metod stosowanych przez tę historiografię, by marginalizować aktualne kwestie społeczne i odrzucać nowe wyobraźnie jako dzieło globalno-lokalnej lewicy. Szukając przeciwwagi dla tej praktyki, autor powraca do etiopskiej rewolucji socjalistycznej z 1974 i do inscenizacji etiopskiego socjalizmu jako krytycznej transnarodowej refleksji nad podejściem do człowieczeństwa w tym kraju. Jednocześnie, przyglądając się codziennym zmaganiom aktorek zarówno w przestrzeni imperialnej, jak i rewolucyjnej, przypomina, że praktyka rewolucyjna, która niosła nową wizję człowieka jako istoty społecznej, zakończyła się naznaczeniem ciał performerek jako niebezpiecznych dla ruchu socjalistycznego. Esej ukazuje współpracę i walkę aktorek z męskim rewolucjonistą, kończy się zaś wezwaniem do odpowiedzi na obecną sytuację nekroepistemiczną, aby zwrócić uwagę na bezbronnych ludzi, którzy umierają w Etiopii tu i teraz.


Słowa kluczowe:

nekroepistemologia, historiografia, neoliberalizm, wyobraźnia, nowe człowieczeństwo, gender, seksualność

Abegaz, Berhanu. “Political Parties in Business: Rent Seekers, Developmentalists, or Both?” Journal of Development Studies 49, no. 11 (2013): 1467–1483.
DOI: https://doi.org/10.1080/00220388.2013.822070   Google Scholar

Adane, Nigist. Setoch ena YeHibreteseb Edget. Addis Ababa: International Publishers, 1976.
  Google Scholar

Adhana, Adhana Haile. “Mutation of Statehood and Contemporary Politics.” In Ethiopia in Change: Peasantry, Nationalism, and Democracy, edited by Abebe Zegeye and Siegfried Pausewang, 12–29. New York: British Academic Press, 1994.
  Google Scholar

Ahmed, Abiy. Medemer. Addis Ababa: n.p., 2019.
  Google Scholar

Ahmed, Abiy. YeMedemer Menged. Addis Ababa: n.p., 2021.
  Google Scholar

Benjamin, Walter. “On the Concept of History.” Translated by Harry Zohn. In Selected Writings, vol. 4: 1938–1940, edited by Howard Eiland and Michael W. Jennings. Cambridge, MA: The Harvard University Press, 2003.
  Google Scholar

Bogues, Anthony. “Imagination, Politics, and Utopia: Confronting the Present.” Boundary 2 33, no. 3 (2006): 151–159.
DOI: https://doi.org/10.1215/01903659-2006-020   Google Scholar

Eshete, Andreas. “Modernity: Its Title to Uniqueness and Its Advent in Ethiopia.” Northeast African Studies 13, no. 1 (2013): 1–17.
DOI: https://doi.org/10.1353/nas.2013.0004   Google Scholar

Fanon, Frantz. Black Skin, White Masks. Translated by Charles Lam Markmann. London: Pluto Press, 1952.
  Google Scholar

Fanon, Frantz. The Wretched of the Earth. Translated by Richard Philcox. New York: Grove Press, 1963.
  Google Scholar

Fukuyama, Francis. Identity: The Demand for Dignity and the Politics of Resentment. New York: Farar, Straus and Giroux, 2018.
  Google Scholar

Fukuyama, Francis. Keynote lecture at Democracy and the Future of Ethiopia’s Developmental State Conference, Addis Ababa, June 11, 2019. https://www.cipe.org/wp-content/uploads/2020/10/Keynote-Transcript-Francis-Fukuyama.pdf.
  Google Scholar

Gabre-Medhin, Tsegaye. Ha Hu Be’Sidist Wor ena Enat Alem Tenu. Addis Ababa: Berehan ena Selam Printing Press, 1975.
  Google Scholar

Gabre-Medhin, Tsegaye. “Hibrete-Seb’awinet Be’Ethiopia Bahl.” Paper presented at The Land Holding and Development Seminar. Addis Ababa, Ethiopia, February 6, 1967.
  Google Scholar

Gabre-Medhin, Tsegaye. “Kine tebeb: Kale meteyek ke Ato Tsegaye Gebremedhin gar.” Goh 1, no. 10 (1975): 20.
  Google Scholar

Gabre-Medhin, Tsegaye. “World Dimensions of the Community of Black Peoples.” Présence Africaine, no. 123 (1982): 3–19.
DOI: https://doi.org/10.3917/presa.123.0003   Google Scholar

Hegel, George W. F. The Philosophy of History. Translated by John Sibree. Mineola, NY: Dover Publications, 2004.
  Google Scholar

Hiwet, Addis. “Analyzing the Ethiopian Revolution.” Review of African Political Economy 11, no. 30 (1984): 32–47.
DOI: https://doi.org/10.1080/03056248408703582   Google Scholar

Laketch, Dirasse. The Commoditization of Female Sexuality: Prostitution and Socio-Economic Relations in Addis Ababa, Ethiopia. New York: AMS Press, 1991.
  Google Scholar

Lefebvre, Henri. The Productions of Space. Translated by Donald Nicholson-Smith. Oxford: Blackwell, 1974.
  Google Scholar

Lefort, René. Ethiopia: An Heretical Revolution? Translated by A. M. Berrett. London: Zed Press, 1983.
  Google Scholar

Lencho, Tumtu. “Nationalities and Class Struggle in Ethiopia.” Challenge 11, no. 2 (1971): 3–66.
  Google Scholar

Mekonnen, Walelign. “On the Question of Nationalities in Ethiopia.” Struggle 5, no. 2 (1969): 4–7.
  Google Scholar

Moller, Lars Christian. “From Histopia to Futopia: A Guide to a Successful Economic Transition in Ethiopia.” In Ethiopia in the Wake of Political Reforms, edited by Melaku Geboye Desta et al., 249–273. Los Angeles: Tsehai Publishers, 2020.
  Google Scholar

Ossome, Lyn. “In Search of the State? Neoliberalism and the Labour Question for PanAfrican Feminism.” Feminist Africa, no. 20 (2015): 6–22.
  Google Scholar

“Performers of the Haile Selassie I and Love of the Country Theatres Say They Need a Person with Mature Artistic Sensibility.” Addis Zemen, March 31, 1974.
  Google Scholar

Rahmato, Dessalegn. Agrarian Reform in Ethiopia. Uppsala: Scandinavian Institute of African Studies, 1984.
  Google Scholar

Ranke, Leopold von. “On Progress in History.” In The Theory and Practice of History, edited by Georg G. Iggers, 20–23. New York: Routledge, 2011.
  Google Scholar

Senghor, Léopold Sédar. “Négritude: A Humanism of the Twentieth Century.” In The African Reader: Independent Africa, edited by Wilfred Carty and Martin Kilson, 179–192. New York: Vintage Books, 1970.
  Google Scholar

Takele, Tilahun. “The National Question (‘Regionalism’) in Ethiopia.” Newsletter of the New York Chapter of Ethiopian Student Union North America 1, no. 3 (1971).
  Google Scholar

Tibebu, Teshale. “Modernity, Eurocentrism, and Radical Politics in Ethiopia, 1961–1991.” In Ethiopia in Transit: Millennial Quest for Stability and Continuity, edited by Pietro Toggia et al., 31–57. New York: Routledge, 2011.
  Google Scholar

Zewde, Bahru. The Quest for Socialist Utopia: The Ethiopian Student Movement c. 1960‒1974. Addis Ababa: Addis Ababa University Press, 2014.
  Google Scholar


Opublikowane
2021-12-20

Cited By / Share

Wondimu Abebe, S. (2021) „Left Ruins in Ethiopia: Imagining Otherwise Amid Necroepistemic Historiography”, Pamiętnik Teatralny, 70(4), s. 161–182. doi: 10.36744/pt.992.

Autorzy

Surafel Wondimu Abebe 

The Africa Institute of Sharjah Zjednoczone Emiraty Arabskie

Surafel Wondimu Abebe jest adiunktem i zajmuje się performatyką w The Africa Institute of Sharjah w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, gdzie został przyjęty jako jeden z laureatów podoktoratowego programu imienia Okwui Enwezora. Był wykładowcą i zastępcą dziekana Wydziału Humanistycznego Addis Ababa University, pracował tam w Institute of Ethiopian Studies, Center for African Studies oraz College of Performing and Visual Arts. Współpracuje z centrum Visual Identities in Art and Design (VIAD) na University of Johannesburg. Angażuje się w badania historiograficzne, aby zrozumieć, co to znaczy być człowiekiem tu i teraz. Pracuje nad swoim projektem książkowym, analizując metody, jakie stosują etiopskie aktorki i performerki, by przekształcić i skonstruować na nowo przestrzenie imperiów, rewolucji i neoliberalnej globalizacji.



Statystyki

Abstract views: 339
PDF downloads: 399


Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Surafel Wondimu Abebe

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.