«I was swaying with this thought»: The Story of a Photography Project by Michał Chomiński That Never Came to Be

ENGLISH FULL TEXT ADDED 2022

Agnieszka Wanicka

agnieszka.wanicka@uj.edu.pl
Jagiellonian Univerisity, Krakow (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-8359-1501

Abstract

This article discusses a photographic project by Michał Chomiński (1819–1886), an actor and chronicler of the Warsaw State Theaters. Based on primary sources (partly included in the appendix), this reconstruction of the hitherto untold story of Chomiński’s Gallery of Dramatic Artists of Warsaw Theaters broadens our knowledge of the beginnings of Polish theater historiography. Chomiński is shown as the first collector of theater iconography who appreciated the documentary value of the photograph. The methodological framework of the article is based on selected aspects of research on collecting practices from a cultural studies perspective.

Supporting Agencies

Publication of fulltext in English was subsidized from the funds of the Ministry of Culture and National Heritage from the Fund for Promotion of Culture—state purpose fund and from the Research Support Module of the Strategic Programme Excellence Initiative at Jagiellonian University, Polish Studies Faculty

Keywords:

Michał Chomiński, nineteenth-century theater photography, history of the Polish theatre 1765–1880, actor's craft, Warsaw State Theaters, Konrad Brandel, collecting

Got, Jerzy. „Fotograficzna dokumentacja teatru w Polsce”. Pamiętnik Teatralny 9, z. 1 (1960): 71–94.
  Google Scholar

Got, Jerzy. „Gwiazdorstwo i aktoromania w teatrze polskim XIX wieku”. Pamiętnik Teatralny 19, z. 3 (1970): 294–310.
  Google Scholar

Harasym, Zenon. Stare fotografie: Poradnik kolekcjonera. Warszawa: Wydawnictwo Arkady, 2012.
  Google Scholar

Harasym, Zenon. Ze starego albumu. Olszanica: BOSZ, 2010.
  Google Scholar

Jackiewicz, Danuta. Fotografowie Warszawy: Karol Beyer. Warszawa: Dom Spotkań z Historią, 2012.
  Google Scholar

Jarząbek-Wasyl, Dorota. Za kulisami: Narodziny przedstawienia w teatrze polskim XIX wieku. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016.
  Google Scholar

Krogulski, Władysław. Notatki starego aktora: Przewodnik po teatrze warszawskim XIX wieku. Wybór i opracowanie Dorota Jarząbek-Wasyl i Agnieszka Wanicka. Kraków: Universitas, 2015.
  Google Scholar

Lejko, Krystyna. Kalendarze fotograficzne z zakładu Konrada Brandla: Obraz życia Warszawy w latach 60. XIX wieku. Warszawa: Muzeum Historyczne m.st. Warszawy, 2009.
  Google Scholar

Markowski, Michał Paweł. „Kolekcja: między autonomią a reprezentacją”. Teksty Drugie, nr 4 (1997): 89–103.
  Google Scholar

Michalik, Jan. „«Zawsze ten sam»: Estreicher i Pani Helena”. W: Helena Modrzejewska i jej przyjaciele, redakcja Alicja Kędziora i Emil Orzechowski, 279–310. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2020.
DOI: https://doi.org/10.12797/9788381383189.10   Google Scholar

Partyga, Ewa. Wiek XIX: Przedstawienia. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2016.
  Google Scholar

Pomian, Krzysztof. Zbieracze i osobliwości: Paryż – Wenecja XVI – XVIII wiek. Tłumaczenie Andrzej Pieńkos. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2012.
  Google Scholar

Sontag, Susan. O fotografii. Tłumaczenie Sławomir Magala. Kraków: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1986.
  Google Scholar

Tańczuk, Renata. Kolekcja – pamięć – tożsamość: Studia o kolekcjonerstwie. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2018.
  Google Scholar

Wanicka, Agnieszka. Dramat i komedia Teatrów Warszawskich 1868–1880. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011.
  Google Scholar

Wanicka, Agnieszka. „Inne spojrzenie na «epokę gwiazd»”. W: Nowe historie 1: Ustanawianie historii, redakcja Agata Adamiecka-Sitek, Dorota Buchwald i Dariusz Kosiński, 157–192. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2010.
  Google Scholar

Ziętkiewicz, Marta. „Michał Chomiński i Jan Królikowski w obiektywie Konrada Brandla: Spojrzenie na polską fotografię teatralną 2. połowy XIX wieku”. Pamiętnik Teatralny 65, z. 1–2 (2016): 139–172.
  Google Scholar


Published
2021-04-07

Cited by

Wanicka, A. (2021) “«I was swaying with this thought»: The Story of a Photography Project by Michał Chomiński That Never Came to Be”, Pamiętnik Teatralny, 70(1), pp. 37–72. doi: 10.36744/pt.718.

Authors

Agnieszka Wanicka 
agnieszka.wanicka@uj.edu.pl
Jagiellonian Univerisity, Krakow Poland
https://orcid.org/0000-0001-8359-1501

Adiunkt w Katedrze Teatru i Dramatu Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wykłada także w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Zajmuje się historią sztuki aktorskiej i reżyserii oraz fotografią teatralną, szczególnie w XIX wieku. Autorka książki: Dramat i komedia Teatrów Warszawskich 1868-1880 (Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011).



Statistics

Abstract views: 674
PDF downloads: 126 PDF downloads: 450


License

Copyright (c) 2021 Agnieszka Wanicka

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.