On the Theatrical Score
Mateusz Żurawski
Aleksander Zelwerowicz National Academy of Dramatic Art in Warsaw (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-6131-1409
Abstract
The paper addresses some methodological and technical issues involving the process of reconstructing a theatrical production based on its surviving documentation and other archival materials as well as the working out of the so-called documented and critical score. With that in mind, the author confronts the premises and assumptions of the Schillerean theatrology (Zbigniew Raszewski, Jerzy Timoszewicz) and Bédierean text-editing (Konrad Górski, Zbigniew Goliński) with solutions proposed by performative studies (Tomasz Kubikowski, Diana Poskuta-Włodek) and contemporary scholarly editing (Maria Prussak, Krzysztof Mrowcewicz). The paper is a part of a theoretical supplement to Mateusz Żurawski’s doctoral dissertation, Edycja krytyczna scenariuszy autorskich Jerzego Grzegorzewskiego (‘A critical edition of authorial scenarios by Jerzy Grzegorzewski’) written under the supervision of Dr. Habil. Tomasz Kubikowski and Dr. Habil. Krzysztof Mrowcewicz at the Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences (2017).
Keywords:
theatrical process, theatrical production, theatrical aesthetics, Jerzy Grzegorzewski, theatre documentation, theatre archiveReferences
Drozdowski, A.K. (2017). Ucieczka z archiwum. Teatr, 7–8. http://www.teatr-pismo.pl/przestrzenie-teatru/1793/ucieczka_z_archiwum/
Google Scholar
Goliński, Z. (1969). Edytorstwo: Tekstologia: Przekroje. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar
Górski, K. (2011). Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich. Toruń: Wydawnictwo UMK.
Google Scholar
Grzegorzewski, J. (2013). Warjacje: Scenariusze autorskie z lat 1978–1991 (E. Bułhak, & M. Żurawski, red.). Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Google Scholar
Grzegorzewski, J. (2014). Improwizacje: Scenariusze autorskie z lat 1994–2005 (E. Bułhak, & M. Żurawski, red.). Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Google Scholar
Kubikowski, T. (1994). Siedem bytów teatralnych: O fenomenologii sztuki scenicznej. Warszawa: Krąg.
Google Scholar
Maas, P. (1994). Krytyka tekstu (K. Sybilska, tłum.). Pamiętnik Literacki, 2, 188–206.
Google Scholar
Osiński, Z. (1968). Teatrologia – nauka podejrzana?. Odra, 10, 37–44.
Google Scholar
Poskuta-Włodek, D. (2016). Egzemplarz teatralny – między repertuarem a archiwum. Pamiętnik Teatralny, 1–2, 50–74.
DOI: https://doi.org/10.36744/pt.1940
Google Scholar
Prussak, M. (2005). Konsekwencje założeń i decyzji edytorskich. Teksty Drugie 1–2, 188–197.
Google Scholar
Przylipiak, M. (1998). Film dokumentalny jako gatunek retoryczny. Kwartalnik Filmowy, 23.
Google Scholar
Raszewski, Z. (1978). Dokumentacja przedstawienia teatralnego. W: J. Degler (red.), Wprowadzenie do nauki o teatrze: T. 3. Odbiorcy dzieła teatralnego: Widz-Krytyk-Badacz (s. 527–544). Wrocław: Uniwersytet Wrocławski im. Bolesława Bieruta.
Google Scholar
Raszewski, Z. (1958). Partytura teatralna. Pamiętnik Teatralny 3–4, 380–412.
Google Scholar
Raszewski, Z. (1991). Teatr w świecie widowisk: Dziewięćdziesiąt jeden listów o naturze teatru. Warszawa: Krąg.
Google Scholar
Skwarczyńska, S. (1978). Sprawa dokumentacji widowiska teatralnego. W: J. Degler (red.), Wprowadzenie do nauki o teatrze: T. 3. Odbiorcy dzieła teatralnego: Widz-Krytyk-Badacz (s. 545–552). Wrocław: Uniwersytet Wrocławski im. Bolesława Bieruta.
Google Scholar
Świerkowska, M. (1978). Metody opisu inscenizacji teatralnej. W: J. Degler (red.), Wprowadzenie do nauki o teatrze: T. 3. Odbiorcy dzieła teatralnego: Widz-Krytyk-Badacz (s. 569–580). Wrocław: Uniwersytet Wrocławski im. Bolesława Bieruta.
Google Scholar
Timoszewicz, J. (1970). „Dziady" w inscenizacji Leona Schillera: Partytura i jej wykonanie. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Timoszewicz, J. (1978). Partytura krytyczna Schillerowskiej inscenizacji „Dziadów”. W: J. Degler (red.), Wprowadzenie do nauki o teatrze: T. 3. Odbiorcy dzieła teatralnego: Widz-Krytyk-Badacz (s. 553–568). Wrocław: Uniwersytet Wrocławski im. Bolesława Bieruta.
Google Scholar
Wachowski, J. (2013). Dzieło teatralne w refleksji historyków teatru: Od badania artefaktów do wyzwań performatywnych. Pamiętnik Teatralny, 2, 38–48.
Google Scholar
Żurawski, M. (2016). Archiwizowanie teatru, teatralizowanie archiwum. Teatr, 7.
Google Scholar
Authors
Mateusz ŻurawskiAleksander Zelwerowicz National Academy of Dramatic Art in Warsaw Poland
https://orcid.org/0000-0001-6131-1409
Statistics
Abstract views: 303PDF downloads: 200
License
Copyright (c) 2018 Mateusz Żurawski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.
From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.