«I’m Going on the Radio»: Maria Wiercińska’s Radio Work in 1946–1952

Katarzyna Flader-Rzeszowska

katarzyna.flader@wp.pl
Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-4110-9788

Abstract

This article is devoted to Maria Wiercińska’s work from 1946–1952, when the theatre actress and director focused on radio, first in Łódź and then in Wrocław. It presents the results of research based on Wiercińska’s manuscript listing her radio works of that time and on the script of her radio play Niebezpieczne życie (Dangerous Life, written and first broadcast in 1935 under the direction of Michał Melina), which has not been analysed or published to date. The extant script dates from 1946, when Wiercińska directed the radio play herself (broadcast in 1947). Thanks to the author’s notes and edits, it is possible to reconstruct her understanding and enactment of the principles of performance art in the new medium. These sources, as well as Wiercińska’s correspondence, confirm that radio was her passion, showing the place of radio work in her artistic output and the influence of her experience in recitation on her work with the microphone. The perspective of micro-history enables a thorough examination of this form of Wiercińska’s work, casting light on this somewhat forgotten figure. The article broadens the knowledge about women who co-created Polish theatre in the 20th century. (Transl. Z. Ziemann)


Keywords:

Maria Wiercińska, radio, poetry broadcast, radio play, recitation

Bardijewska, S. (2001). Nagie słowo: Rzecz o słuchowisku. Warszawa: Wydawnictwo Elipsa.
  Google Scholar

Byrski, T. (1947). Słuchamy radia cz. 8. Dziennik Łódzki, 7.05.
  Google Scholar

Byrski, T. (1947). Słuchamy radia cz. 2. Dziennik Łódzki, 7.03.
  Google Scholar

Chałupnik, A., & Łuksza, A. (red.). (2018). Rodzaju żeńskiego: Antologia dramatów. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
  Google Scholar

Duniec, K. (2017). Dwudziestolecie: Przedstawienia. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny.
  Google Scholar

Krakowska, J. (2016). PRL: Przedstawienia. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, państwowy Instytut Wydawniczy, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk.
  Google Scholar

Krakowska, J. (red.). (2018). Agora: Statystyki. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
  Google Scholar

Krasiński, E. (1960). Edmund Wierciński. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  Google Scholar

Krasiński, E. (1977). Maria Wiercińska: Przyjaźnie artystyczne. Teatr, 9, 24-26.
  Google Scholar

Łastowiecki, J. (2019). Specyfika odbioru słuchowiska radiowego na przykładzie polskich realizacji gatunku. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  Google Scholar

Osiński, Z. (2003). Pamięć Reduty: Osterwa, Limanowski, Grotowski. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria.
  Google Scholar

Ostrowski, A. (1967). „Hedda Gabler” Henryka Ibsena. Ekran, 10.09.
  Google Scholar

Pawlik, A. (2014). Teatr radiowy i jego gatunki. Toruń: Wydawnictwo MADO.
  Google Scholar

Pleszkun-Olejniczakowa, E. (2000). Słuchowiska Polskiego Radia w o kresie piętnastolecia 1925-1939: Fakty, wnioski, przypuszczenia (t. I, II). Łódź: Wydawnictwo Biblioteka.
  Google Scholar

Pleszkun-Olejniczakowa, E., Bachura, J., & Pawlik, A. (2011). Dwa teatry: Studia z zakresu teorii i interpretacji sztuki słuchowiskowej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  Google Scholar

Tuwim, J. (1935) List do redakcji „Dodatku Radiowego”. Gazeta Polska, 1.04.
  Google Scholar

Wiercińska, M., & Wierciński, E. (2013). Korespondencja 1926-1944 (M. Piekut, red.). Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
  Google Scholar

Wiercińska, M., & Wierciński, E. (2013). Korespondencja 1946-1957 (M. Piekut, red.). Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
  Google Scholar

Zwolińska, B. (2019). Twórczość Tadeusza Różewicza w radiu: Studium przypadku. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  Google Scholar

Źródła niepublikowane
  Google Scholar

Wiercińska, M. (1946). Niebezpieczne życie. Maszynopis: Pracownia Dokumentacji Teatru Instytutu Sztuki PAN.
  Google Scholar

Wiercińska, M. (b. d.). Jeszcze o poezji w mikrofonie. Maszynopis: Pracownia Dokumentacji Teatru Instytutu Sztuki PAN.
  Google Scholar

Wiercińska, M. (b. d.). Notatniki, Rękopis: Pracownia Dokumentacji Teatru Instytutu Sztuki PAN.
  Google Scholar

Wiercińska, M. (b. d.). Role Marii Wiercińskiej. Maszynopis: Pracownia Dokumentacji Teatru im. Barbary Krasnodębskiej Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.
  Google Scholar


Published
2020-11-11

Cited by

Flader-Rzeszowska, K. (2020) “«I’m Going on the Radio»: Maria Wiercińska’s Radio Work in 1946–1952”, Pamiętnik Teatralny, 69(3), pp. 133–150. doi: 10.36744/pt.234.

Authors

Katarzyna Flader-Rzeszowska 
katarzyna.flader@wp.pl
Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw Poland
https://orcid.org/0000-0002-4110-9788

An UKSW Professor, Ph.D. – a lecturer at the faculty of Journalism and Social Communication at the Cardinal Stefan Wyszynski University (UKSW), a professor in the Chair of Cultural and Artistic Communication, UKSW, in 2017-2020 she worked as the Editor-in-Chief in „Kultura – Media – Teologia” quarterly, and a Deputy Editor-in-Chief of the „Teatr” monthly. The author of the following books: Teatr przeciwko śmierci. Kryptoteologia Tadeusza Kantora (Warsaw 2015), Promieniowanie rapsodyzmu. W kręgu myśli i praktyki teatralnej Mieczysława Kotlarczyka (Warsaw 2008)



Statistics

Abstract views: 268
PDF downloads: 187


License

Copyright (c) 2020 Katarzyna Flader-Rzeszowska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.