Osterwa at the Front
Jagoda Hernik Spalińska
Institute of Art of the Polish Academy of Sciences (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-7813-3212
Abstract
The article concerns the years 1919 and 1920, the time of Poland’s newly regained independence and the Polish-Bolshevik war. Due to censorship, this period used to be mentioned only briefly in literature on Juliusz Osterwa and the Reduta theatre even though the director and his ensemble were involved in this war. The author attempts to reconstruct the socio-political conditions in which the founder of Reduta opened his theatre in 1919. She focuses on how Poland’s being at war with all its neighbours had an influence on the discussions about the tasks of the theatre. She also describes Osterwa’s intellectual engagements with Stefan Żeromski and Wincenty Lutosławski, who at the time were close to the philosophy of Roman Dmowski, the ideologist of National Democracy. Based on these facts, she argues that between 1919 and 1920 Osterwa’s thinking about national theatre and the duties of the “modern Pole” was akin to ND ideals, and that in the first months of Reduta’s activity, right-wing circles saw it as a chance for the renewal of Polish theatre. (Transl. Z. Ziemann)
Keywords:
Juliusz Osterwa, Reduta, Roman Dmowski, National Democracy, Polish-Soviet war, Stefan ŻeromskiReferences
Białota, M. (1989). Dramaty Żeromskiego w Reducie. Z zagadnień, inscenizacji i recepcji krytycznej. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar
Cywiński, B. (1985). Rodowody niepokornych. Paris: Editions Spotkania.
Google Scholar
Davies, N. (2006) Orzeł biały, czerwona gwiazda. Wojna polsko-bolszewicka 1919-1920 (A. Pawelec, tłum.). Kraków: Znak.
Google Scholar
Limanowski, M. Osterwa, J. (1987). Listy (Z. Osiński, red.). Warszawa: PIW.
Google Scholar
Lutosławski, W. (1937). Główne prawdy. Lotosu 2, 3, 4. https://sbc.org.pl/dlibra/publication/17234/edition/15050
Google Scholar
Marchlewski, J. (1953). Listy do St. Żeromskiego i Wł. Orkana (A. Słapa, red.). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar
Marszałek, A. (2019). Zła prasa Reduty. W: D. Kosiński, & W. Świątkowska (red.) Reducie na stulecie: Studia i rozpoznania (s. 365-377). Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Google Scholar
Osiński, Z. (2003) Pamięć Reduty: Osterwa, Limanowski, Grotowski. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Osterwa, J. (1968). Listy (E. Krasiński, red.). Warszawa: PIW.
Google Scholar
Osterwa, J. (1990). Reduta i teatr. Z. Osiński (red.). Wrocław: Wiedza o kulturze.
Google Scholar
Osterwa, J. (1992). Z zapisków. I. Guszpit, (wybór i red.). Wrocław: Wiedza o kulturze.
Google Scholar
Osterwa, J. (2010), Raptularz kijowski. W: I. Guszpit (red.). Wrocław: Instytut im. Jerzego Grotowskiego.
Google Scholar
Piekarski, S. (1999). Polskie teatry żołnierskie 1915-1939. Warszawa: Ministerstwo Obrony Narodowej, Departament Społeczno-Wychowawczy, Dom Wojska Polskiego
Google Scholar
Szczublewski, J. (1965). Pierwsza Reduta Osterwy. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Szczublewski, J. (1971). Żywot Osterwy. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Świątkowska, W. (2018). Koncepcje teatru społecznie zaangażowanego. Pamiętnik Teatralny, 3 (267), 146-168. https://doi.org/10.36744/pt.423
DOI: https://doi.org/10.36744/pt.423
Google Scholar
Wosiek, M. (1980) Polskie teatry wojskowe 1915-1922. Pamiętnik Teatralny, 1 (113), 102-119.
Google Scholar
Żeromski, S. (1970). Dzienniki (t. 7, J. Kądziela, red.). Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar
Authors
Jagoda Hernik SpalińskaInstitute of Art of the Polish Academy of Sciences Poland
https://orcid.org/0000-0002-7813-3212
Dr hab., profesor w Instytucie Sztuki PAN (Warszawa) w Zakładzie Teatru oraz w Zbiorach Specjalnych (Dokumentacja Teatru), historyk teatru. Prowadzi studia podyplomowe w IS PAN na kierunku teatrologia. Wydała książki: Wileńskie Środy Literackie 1927-1939 ( IBL PAN, 1998), Życie teatralne w Wilnie podczas II wojny światowej (IS PAN, 2005), Anty-Ifigenia (IS PAN, 2014). Teksty z historii teatru drukowała m.in. w "Pamiętniku Teatralnym", "Notatniku Teatralnym", litewskim piśmie "Menotyra"; o współczesnym teatrze pisała m.in. w "Dialogu", "Teatrze", "Didaskaliach", litewskim "Teatrasie" (ogółem ok. 200 publikacji). Od listopada 2019 redaktor naczelny teatrologii.info. Oprócz podstawowego zainteresowania, jakim jest historia i współczesność teatru, zajmuje się dramatologią.
Statistics
Abstract views: 334PDF downloads: 292
License
Copyright (c) 2020 Jagoda Hernik Spalińska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.
From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Jagoda Hernik Spalińska, A Review of Jolanta Dygul's Book 'Metateatralność w dramaturgii Carla Goldoniego' , Pamiętnik Teatralny: Vol. 65 No. 3 (2016)