Osterwa at the Front

Jagoda Hernik Spalińska


Institute of Art of the Polish Academy of Sciences (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-7813-3212

Abstract

The article concerns the years 1919 and 1920, the time of Poland’s newly regained independence and the Polish-Bolshevik war. Due to censorship, this period used to be mentioned only briefly in literature on Juliusz Osterwa and the Reduta theatre even though the director and his ensemble were involved in this war. The author attempts to reconstruct the socio-political conditions in which the founder of Reduta opened his theatre in 1919. She focuses on how Poland’s being at war with all its neighbours had an influence on the discussions about the tasks of the theatre. She also describes Osterwa’s intellectual engagements with Stefan Żeromski and Wincenty Lutosławski, who at the time were close to the philosophy of Roman Dmowski, the ideologist of National Democracy. Based on these facts, she argues that between 1919 and 1920 Osterwa’s thinking about national theatre and the duties of the “modern Pole” was akin to ND ideals, and that in the first months of Reduta’s activity, right-wing circles saw it as a chance for the renewal of Polish theatre. (Transl. Z. Ziemann)


Keywords:

Juliusz Osterwa, Reduta, Roman Dmowski, National Democracy, Polish-Soviet war, Stefan Żeromski

Białota, M. (1989). Dramaty Żeromskiego w Reducie. Z zagadnień, inscenizacji i recepcji krytycznej. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  Google Scholar

Cywiński, B. (1985). Rodowody niepokornych. Paris: Editions Spotkania.
  Google Scholar

Davies, N. (2006) Orzeł biały, czerwona gwiazda. Wojna polsko-bolszewicka 1919-1920 (A. Pawelec, tłum.). Kraków: Znak.
  Google Scholar

Limanowski, M. Osterwa, J. (1987). Listy (Z. Osiński, red.). Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Lutosławski, W. (1937). Główne prawdy. Lotosu 2, 3, 4. https://sbc.org.pl/dlibra/publication/17234/edition/15050
  Google Scholar

Marchlewski, J. (1953). Listy do St. Żeromskiego i Wł. Orkana (A. Słapa, red.). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  Google Scholar

Marszałek, A. (2019). Zła prasa Reduty. W: D. Kosiński, & W. Świątkowska (red.) Reducie na stulecie: Studia i rozpoznania (s. 365-377). Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
  Google Scholar

Osiński, Z. (2003) Pamięć Reduty: Osterwa, Limanowski, Grotowski. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Osterwa, J. (1968). Listy (E. Krasiński, red.). Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Osterwa, J. (1990). Reduta i teatr. Z. Osiński (red.). Wrocław: Wiedza o kulturze.
  Google Scholar

Osterwa, J. (1992). Z zapisków. I. Guszpit, (wybór i red.). Wrocław: Wiedza o kulturze.
  Google Scholar

Osterwa, J. (2010), Raptularz kijowski. W: I. Guszpit (red.). Wrocław: Instytut im. Jerzego Grotowskiego.
  Google Scholar

Piekarski, S. (1999). Polskie teatry żołnierskie 1915-1939. Warszawa: Ministerstwo Obrony Narodowej, Departament Społeczno-Wychowawczy, Dom Wojska Polskiego
  Google Scholar

Szczublewski, J. (1965). Pierwsza Reduta Osterwy. Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Szczublewski, J. (1971). Żywot Osterwy. Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Świątkowska, W. (2018). Koncepcje teatru społecznie zaangażowanego. Pamiętnik Teatralny, 3 (267), 146-168. https://doi.org/10.36744/pt.423
DOI: https://doi.org/10.36744/pt.423   Google Scholar

Wosiek, M. (1980) Polskie teatry wojskowe 1915-1922. Pamiętnik Teatralny, 1 (113), 102-119.
  Google Scholar

Żeromski, S. (1970). Dzienniki (t. 7, J. Kądziela, red.). Warszawa: Czytelnik.
  Google Scholar


Published
2020-08-13

Cited by

Hernik Spalińska, J. (2020) “Osterwa at the Front”, Pamiętnik Teatralny, 69(2), pp. 153–178. doi: 10.36744/pt.233.

Authors

Jagoda Hernik Spalińska 

Institute of Art of the Polish Academy of Sciences Poland
https://orcid.org/0000-0002-7813-3212

Dr hab., profesor w Instytucie Sztuki PAN (Warszawa) w Zakładzie Teatru oraz w Zbiorach Specjalnych (Dokumentacja Teatru), historyk teatru. Prowadzi studia podyplomowe w IS PAN na kierunku teatrologia. Wydała książki: Wileńskie Środy Literackie 1927-1939 ( IBL PAN, 1998), Życie teatralne w Wilnie podczas II wojny światowej (IS PAN, 2005), Anty-Ifigenia (IS PAN, 2014). Teksty z historii teatru drukowała m.in. w "Pamiętniku Teatralnym", "Notatniku Teatralnym", litewskim piśmie "Menotyra"; o współczesnym teatrze pisała m.in. w "Dialogu", "Teatrze", "Didaskaliach", litewskim "Teatrasie" (ogółem ok. 200 publikacji). Od listopada 2019 redaktor naczelny teatrologii.info. Oprócz podstawowego zainteresowania, jakim jest historia i współczesność teatru, zajmuje się dramatologią.



Statistics

Abstract views: 302
PDF downloads: 265


License

Copyright (c) 2020 Jagoda Hernik Spalińska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.