Between Trauma and Resentment: Towards Research on the Galician Peasant Uprising and Serfdom Violence in Folk Dramas of the Second Half of the 19th Century

peer-reviewed article

Agata Koprowicz

a.koprowicz@uw.edu.pl
University of Warsaw (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-0104-5342

Abstract

This article discusses the representation of the (absent) memory of the peasant revolution of 1846 and serfdom-related violence in folk drama from the second half of the 19th century. Theatre is understood here as a vehicle of class memory, in particular of the memory of landed gentry and peasants. Two works by two most popular authors of folk drama in this period are analyzed: Chłopi arystokraci (Aristocratic peasants, 1849) by Władysław Ludwik Anczyc and Wspólne winy (Guilty together, 1882) by Jan Kanty Galasiewicz. The former, usually interpreter as a satire on the realities of the countryside after peasant enfranchisement, is read by the author of the article as a reaction to the trauma induced in the landed gentry by the Galician Peasant Uprising and an attempted reconstruction of stable identities that were shaken by this event. The latter, in turn, whose author came from a peasant family, is presented as a treatise on peasant resentment stemming from the violence of serfdom.


Keywords:

folk drama, serfdom, Galician Peasant Uprising, Władysław Ludwik Anczyc, Jan Kanty Galasiewicz, memory

Alexander, Jeffrey C. Trauma: A Social Theory. Cambridge: Polity Press, 2012.
  Google Scholar

Améry, Jean. Poza winą i karą: Próby przełamania podjęte przez złamanego. Tłumaczenie Ryszard Turczyn. Kraków: Homini, 2007.
  Google Scholar

Bańburski, Kazimierz, i Władysław Konieczny, red. Rabacja na Powiślu: Dziennik Marianny Pikuzińskiej i relacje chłopskie o krwawych wydarzeniach 1846 r. Tarnów: Muzeum Okręgowe, 2006.
  Google Scholar

Bhabha, Homi. „Mimikra i ludzie: O dwuznaczności dyskursu kolonialnego”. Tłumaczenie Tomasz Dobrogoszcz. Literatura na Świecie, nr 1/2 (2008): 184–195.
  Google Scholar

Biskupski, Łukasz. Miasto atrakcji: Narodziny kultury masowej na przełomie XIX i XX wieku; Kino w systemie rozrywkowym Łodzi. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2013.
  Google Scholar

Bryk, Aleksander. Karol Namysłowski i jego orkiestra. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie, 1980.
  Google Scholar

Bugajewski, Maciej. „Resentyment w refleksji Jeana Améry’ego nad czasem i historią”. Sensus Historiae. Studia Interdyscyplinarne, nr 4 (2021): 63–70.
  Google Scholar

Bystroń, Jan S. Wstęp do Władysław L. Anczyc, Obrazki dramatyczne ludowe, III–XXIV. Kraków: Krakowska Spółka Wydawnicza, 1924.
  Google Scholar

Drożdż, Jacek. „Resentyment w ujęciu Friedricha Nietzschego i Maxa Schelera”. Pisma Humanistyczne, nr 2 (2000): 157–180.
  Google Scholar

Erll, Astrid. „Literatura jako medium pamięci zbiorowej”. Tłumaczenie Magdalena Saryusz-Wolska. W: Pamięć zbiorowa i kulturowa: Współczesna perspektywa niemiecka, redakcja Magdalena Saryusz-Wolska, 211–247. Kraków: Universitas, 2009.
  Google Scholar

Górski, Ryszard. Dramat ludowy XIX wieku. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1969.
  Google Scholar

Hirszowicz, Maria, i Elżbieta Neyman. „Społeczne ramy niepamięci”. Kultura i Społeczeństwo, nr 3/4 (2001): 23–48.
  Google Scholar

Jamka, Ryszard. Panów piłą: Trzy legendy o Jakubie Szeli. Warszawa: Wydawnictwo Marginesy, 2023.
  Google Scholar

Kieniewicz, Stefan. Ruch chłopski w Galicji w 1846 roku. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1951.
  Google Scholar

Koprowicz, Agata. „Stylizacja «na chłopkę»: Przyczynek do badania dziewiętnastowiecznych fotografii arystokratek w stroju ludowym na przykładzie Róży Tarnowskiej z Branickich”. Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza 54 (2019): 131–161.
  Google Scholar

Leszczyński, Adam. Ludowa historia Polski: Historia wyzysku i oporu; Mitologia panowania. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B., 2020.
  Google Scholar

Leszczyński, Adam. Obrońcy pańszczyzny. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2023.
  Google Scholar

Łuksza, Agata. „Pani prokurator Marii Morozowicz-Szczepkowskiej, czyli o resentymencie”. Dialog, nr 3 (2018): 47–57. https://www.dialog-pismo.pl/w-numerach/pani-prokurator-marii-morozowicz-szczepkowskiej-czyli-o-resentymencie.
  Google Scholar

Łuksza, Agata. „Transfer kulturowy a repertuar popularny: Przypadek londyńsko-warszawski”. Pamiętnik Teatralny 67, z. 4 (2018): 139–160. https://doi.org/10.36744/pt.267.
DOI: https://doi.org/10.36744/pt.267   Google Scholar

Nietzsche, Friedrich. Z genealogii moralności. Tłumaczenie Grzegorz Sowiński. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2012.
  Google Scholar

Nijakowski, Lech M. Polska polityka pamięci: Esej socjologiczny. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2008.
  Google Scholar

Nijakowski, Lech M. „Regionalne zróżnicowanie pamięci o II wojnie światowej”. W: Między codziennością a wielką historią: Druga wojna światowa w pamięci zbiorowej społeczeństwa polskiego, redakcja Piotr T. Kwiatkowski et al., 200–238. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 2010.
  Google Scholar

Niziołek, Grzegorz. „Resentyment jako eksperyment”. Didaskalia, nr 112 (2012): 45–53.
  Google Scholar

Olszewska, Maria Jolanta. „Tragedia chłopska”: Od W. L. Anczyca do K.H. Rostworowskiego; Tematyka – kompozycja – idee. Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, 2001.
  Google Scholar

Partyga, Ewa. Wiek XIX: Przedstawienia. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2016.
  Google Scholar

Rancière, Jacques. Estetyka jako polityka. Tłumaczenie Julian Kutyła i Paweł Mościcki. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2007.
  Google Scholar

Rauszer, Michał. Siła podporządkowanych. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2021.
DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323547914   Google Scholar

Sieradzki, Józef, i Czesław Wycech, oprac. Rok 1846 w Galicji: Materiały źródłowe. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1958.
  Google Scholar

Syska, Henryk. Od „Kmiotka” do „Zarania”: Z historii prasy ludowej. Warszawa: Wydawnictwo Ludowe, 1949.
  Google Scholar

Szyjkowski, Marian. Władysław Ludwik Anczyc: Życie i pisma; Monografia. Kraków: Księgarnia G. Gebethnera i Spółka, 1908.
  Google Scholar

Tomczok, Paweł. Literacki kapitalizm: Obrazy abstrakcji ekonomicznych w literaturze polskiej drugiej połowy XIX wieku. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2018.
  Google Scholar

Witos, Wincenty. Moje wspomnienia. Tom 1. Paryż: Instytut Literacki, 1964.
  Google Scholar

Ziejka, Franciszek. „Dwie legendy o Jakubie Szeli”. Kwartalnik Historyczny, nr 4 (1969): 831–852.
  Google Scholar


Published
2024-06-20

Cited by

Koprowicz, A. (2024) “Between Trauma and Resentment: Towards Research on the Galician Peasant Uprising and Serfdom Violence in Folk Dramas of the Second Half of the 19th Century”, Pamiętnik Teatralny, 73(2), pp. 71–101. doi: 10.36744/pt.1710.

Authors

Agata Koprowicz 
a.koprowicz@uw.edu.pl
University of Warsaw Poland
https://orcid.org/0000-0003-0104-5342

Agata Koprowicz - Assistant and PhD student at the Institute of Polish Culture, University of Warsaw. She works on visual culture of the 19th century, social history of photography and history of peasants. Head of the NCN Prelude grant "Between subordination and emancipation: A cultural history of peasant photography in the Kingdom of Poland and Galicia (1846-1905)".



Statistics

Abstract views: 24
PDF downloads: 21


License

Copyright (c) 2024 Agata Koprowicz

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.