A Catastrophe for the Moment: Joanna Rajkowska’s „Śmierć palmy” (Death of the Palm Tree)

peer-reviewed article

Joanna B. Bednarek

j.bednarek@amu.edu.pl
Independent researcher (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-4479-9956

Abstract

The author offers an interpretation of Joanna Rajkowska’s performance Śmierć palmy (Death of the Palm Tree, 2019) against the backdrop of the visibility of the Anthropocene and genocide and ecocide studies. The primary context here is Dipesh Chakrabarty’s call fundamental for environmental criticism: that the climate crisis should make us rethink the collective historical consciousness and the collective identities it has produced. The article recalls the original idea of Rajkowska’s installation Pozdrowienia z Alej Jerozolimskich (Greetings from Jerusalem Avenue) (to envisage “the void left by the Jews”), the history of its reception (through the prism of middle-class affects), and its numerous subsequent “incarnations” of Alliance or protest. Although the installation appears to have turned from a memorial (the context of the Shoah) into a monument of the Anthropocene (the context of the climate catastrophe), in fact the withering of the palm tree does not invalidate previous meanings but rather shows their intertwining. The performance of the withering of the palm tree was related to the World Environment Day and lasted only about a fortnight, but the installation problematized the entanglements of the Anthropocene throughout its presence.


Keywords:

Joanna Rajkowska, Anthropocene, climate catastrophe, Shoah, genocide, performance, critical art

Barcz, Anna. „Przedmioty ekozagłady: Spekulatywna teoria hiperobiektów Timothy’ego Mortona i jej (możliwe) ślady w literaturze”. Teksty Drugie, nr 2 (2018): 75–87. https://journals.openedition.org/td/8513.
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2018.2.5   Google Scholar

Broswimmer, Franz. Ecocide: A Short History of the Mass Extinction of Species. London: Pluto Press, 2002.
  Google Scholar

Castells, Manuel. Siła tożsamości. Tłumaczenie Sebastian Szymański. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.
  Google Scholar

Chakrabarty, Dipesh. „Klimat historii: Cztery tezy”. Tłumaczenie Magda Szcześniak. Teksty Drugie, nr 5 (2014): 168–199. https://rcin.org.pl/Content/60094/PDF/WA248_79693_P-I-2524_chakrabarty-klimat_o.pdf.
  Google Scholar

Dauksza, Agnieszka. „Laboratorium artystyczne: realizm afektywny: Praktyki Joanny Rajkowskiej”. W: Nowa humanistyka: Zajmowanie pozycji, negocjowanie autonomii, redakcja Ryszard Nycz et al. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2017.
DOI: https://doi.org/10.4000/books.iblpan.6186   Google Scholar

Gdula, Maciej. „Dwie terapie”. W: Rajkowska: Przewodnik Krytyki Politycznej. Iwański, Mikołaj, red. Wyparte dyskursy: Sztuka wobec zmian społecznych i dezindustralizacji. Szczecin: Akademia Sztuki w Szczecinie, 2016.
  Google Scholar

Kozień, Monika, Marta Miskowiec i Agata Pankiewicz. Hawaikum: W poszukiwaniu istoty piękna. Kraków: Wydawnictwo Czarne, 2015.
  Google Scholar

Latour, Bruno. „Agency at the time of the Anthropocene”. New Literary History, vol. 45 (2014): 1–18. https://muse.jhu.edu/article/543416.
DOI: https://doi.org/10.1353/nlh.2014.0003   Google Scholar

Leder, Andrzej. Prześniona rewolucja: Ćwiczenia z logiki historycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2014.
  Google Scholar

Markiewka, Tomasz S. „Demokracja kapitalistyczna, czyli o historii współczesnej Polski”, Nowy Obywatel, nr 26 (2018). https://nowyobywatel.pl/2018/05/13/demokracja-kapitalistyczna-czyli-o-historii-wspolczesnej-polski/.
  Google Scholar

Mirzoeff, Nicholas. „Świat się zmienia”. W: Jak zobaczyć świat. Tłumaczenie Łukasz Zaremba. Kraków: Karakter, 2016.
DOI: https://doi.org/10.36854/widok/2015.11.962   Google Scholar

Morton, Timothy. Hyperobjects: Philosophy and Ecology after the End of the World. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2013.
  Google Scholar

Nycz, Ryszard. Kultura jako czasownik: Sondowanie nowej humanistyki. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2017.
DOI: https://doi.org/10.4000/books.iblpan.1656   Google Scholar

Patel, Raj, i Jason W. Moore. „Tania natura”. Tłumaczenie Andrzej W. Nowak i Przemysław Czapliński. W: O jeden las za daleko: Demokracja, kapitalizm i nieposłuszeństwo ekologiczne w Polsce, redakcja Przemysław Czapliński et al. Warszawa: Książka i Prasa, 2019.
  Google Scholar

Patel, Raj, and Jason W. Moore. A History of the World in Seven Cheap Things: A Guide to Capitalism, Nature and the Future of the Planet. London: Verso, 2018.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520966376   Google Scholar

Praczyk, Małgorzata. „Pomniki i Ziemia”. W: Pomniki w epoce antropocenu, redakcja Małgorzata Praczyk. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2017.
  Google Scholar

Rajkowska: Przewodnik Krytyki Politycznej. Opracowanie zbiorowe. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2010.
  Google Scholar

Rajkowska, Joanna. „Niby, żeby, jest”. W: Rajkowska: Przewodnik Krytyki Politycznej.
  Google Scholar

Ruksza, Stanisław. „Utopia od podstaw”. W: Rajkowska: Przewodnik Krytyki Politycznej.
  Google Scholar

Sendyka, Roma. „Nie-miejsca pamięci i ich nie-ludzkie pomniki”. Teksty Drugie, nr 2 (2017): 86–108. https://journals.openedition.org/td/2294.
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2017.2.5   Google Scholar

Sienkiewicz, Karol. Zatańczą ci, co drżeli: Polska sztuka krytyczna. Kraków: Karakter, 2014.
  Google Scholar

Snyder, Timothy. Czarna ziemia: Holocaust jako ostrzeżenie. Tłumaczenie Bartłomiej Pietrzyk. Kraków: Znak Horyzont, 2015.
  Google Scholar

Sowa, Jan. Fantomowe ciało króla: Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Kraków: Universitas, 2011.
  Google Scholar

Sowa, Jan, i Krzysztof Wolański. Sport nie istnieje: Igrzyska w społeczeństwie spektaklu. Warszawa: w.a.b., 2017.
  Google Scholar

Szcześniak, Magda. Normy widzialności: Tożsamość w czasach transformacji. Warszawa: Fundacja Bęc! Zmiana, 2016.
  Google Scholar

Szcześniak, Magda, i Paweł Mościcki. „Zobaczyć antropocen”. Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej, nr 22 (2018). https://doi.org/10.36854/widok/2018.22.1768.
DOI: https://doi.org/10.36854/widok/2018.22.1768   Google Scholar

Ubertowska Aleksandra. Historie biotyczne: Pomiędzy estetyką a geotraumą. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2020.
  Google Scholar

Ubertowska, Aleksandra, Dobrosława Korczyńska-Partyka i Ewa Kuliś, red. Poetyki ekocydu: Historia, natura, konflikt. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2019.
  Google Scholar

Welzer, Harald. Wojny klimatyczne: Za co będziemy zabijać w XXI wieku?. Tłumaczenie Michał Sutowski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2010.
  Google Scholar

Zaremba, Łukasz. Obrazy wychodzą na ulice: Spory w polskiej kulturze wizualnej. Warszawa: Fundacja Bęc! Zmiana, 2018.
  Google Scholar


Published
2025-03-14

Cited by

Bednarek, J. B. (2025) “A Catastrophe for the Moment: Joanna Rajkowska’s „Śmierć palmy” (Death of the Palm Tree)”, Pamiętnik Teatralny, 74(1), pp. 89–107. doi: 10.36744/pt.1644.

Authors

Joanna B. Bednarek 
j.bednarek@amu.edu.pl
Independent researcher Poland
https://orcid.org/0000-0002-4479-9956

Joanna B. Bednarek - PhD in humanities, historian of contemporary literature and culture. Editor-in-chief of the CzasKultury.pl biweekly. Member of teams implementing research projects People Rebellious: Protests in 21st Century Europe - Traditions, Goals, Means of Self-Organisation (DNK) and Before the Law: Alliances and conflicts between literature, art and law in Poland 1989-2020 (NCN).



Statistics

Abstract views: 37
PDF downloads: 9


License

Copyright (c) 2025 Joanna Barbara Bednarek

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.