The Agency of Set Design: Between Theatrical and Social Scene

refereed book review

Marianna Michałowska

mariamne@amu.edu.pl
Adam Mickiewicz University in Poznań (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-4968-9710

Abstract

This article discusses the research project Change the Setting: Polish Theatrical and Social Set Design of the 20th and 21st Centuries, carried out by a team led by Dariusz Kosiński, and concluded with a three-volume publication. The author presents the project’s theoretical premises and subject matter. She introduces and analyzes the concepts of theatrical scenography and social scenography, drawing on the example of the publication’s last volume, which re-enacts in book form an exhibition shown at the Zachęta National Gallery of Art in 2019. The exhibition presented the transformations of Polish theater set design in the 20th and 21st centuries, juxtaposing them with records of political and social events. The author of the article focuses on the volume’s value in terms of culture research: she is primarily interested in its approach to the idea of social scenography and the method of translating the reality of the exhibition into a book.


Keywords:

theater scenography, social scenography, engaged theater, exhibition narrative

Buchwald, Dorota, i Dariusz Kosiński, red. Zmiana ustawienia: Polska scenografia teatralna i społeczna XX i XXI wieku. Tom 1: Od dekoracji do konstrukcji: Polska scenografia teatralna do roku 1939. Tom 2: W labiryncie przestrzeni i obrazów. Tom 3: Wystawianie. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2020.
  Google Scholar

Dudzik, Wojciech. Karnawały w kulturze. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2005.
  Google Scholar

Kluzowicz, Julia. „Teatr zaangażowany społecznie jako sposób odnowienia dialogu z polskim widzem”. Rocznik Andragogiczny (2007): 134–145.
  Google Scholar

Kolankiewicz, Leszek. Dziady: Teatr Święta Zmarłych. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 1999.
  Google Scholar

Leavy, Patricia. Metoda spotyka sztukę: Praktyka badań naukowych posługujących się sztuką. Tłumaczenie Katarzyna Stanisz i Justyna Kucharska. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2018.
  Google Scholar

Mitchell, W.J.T. Czego chcą obrazy? Tłumaczenie Łukasz Zaremba. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2015.
  Google Scholar

Obarska, Marcelina. „Na końcu był chaos: Zmiana ustawienia. Scenografia teatralna i społeczna XX i XXI wieku”. Culture.pl, 26 listopada 2019, https://culture.pl/pl/artykul/na-koncu-byl-chaos-zmiana-ustawienia-scenografiateatralna-i-spoleczna-xx-i-xxi-wieku.
  Google Scholar

Ostrowska, Joanna. „Teatr może być w byle kącie”: Wokół zagadnień miejsca i przestrzeni w teatrze. Poznań: Wydawnictwo UAM, 2014.
  Google Scholar

Schechner, Richard. Performatyka. Tłumaczenie Tomasz Kubikowski. Wrocław: Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, 2006.
  Google Scholar

Skórzyńska, Agata. Teatr jako źródło ponowoczesnych spektakli społecznych. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2007.
  Google Scholar

Żarinow, Barbara. „Recepcja scenografii w Polsce wczoraj i dziś”. Acta Humana 9 (2018): 213–223. http://dx.doi.org/10.17951/ah.2018.9.213-223.
DOI: https://doi.org/10.17951/ah.2018.9.213-223   Google Scholar


Published
2022-10-03

Cited by

Michałowska, M. (2022) “The Agency of Set Design: Between Theatrical and Social Scene”, Pamiętnik Teatralny, 71(3), pp. 145–156. doi: 10.36744/pt.1051.

Authors

Marianna Michałowska 
mariamne@amu.edu.pl
Adam Mickiewicz University in Poznań Poland
https://orcid.org/0000-0003-4968-9710

Marianna Michałowska - Professor of Culture Studies, head of the Department of Film and Audiovisual Culture Studies at the Faculty of Anthropology and Cultural Studies of Adam Mickiewicz University in Poznań. Her research interests include photography, media culture, and cultural theory. She has recently published Przewrotne przyjemności obrazu: Eseje o fotografii w kulturze popularnej (2020).



Statistics

Abstract views: 227
PDF downloads: 172


License

Copyright (c) 2022 Marianna Michałowska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.

From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.