Sprawczość scenografii – między sceną teatralną i społeczną

recenzowany artykuł recenzyjny

Marianna Michałowska

mariamne@amu.edu.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-4968-9710

Abstrakt

Artykuł omawia projekt badawczy Zmiana ustawienia. Polska scenografia teatralna i społeczna XX i XXI wieku, realizowany przez zespół pod kierownictwem Dariusza Kosińskiego, zakończony trzytomową publikacją. Przedstawia jego założenia teoretyczne i zawartość merytoryczną. Przybliża i analizuje pojęcia scenografii teatralnej i scenografii społecznej na przykładzie ostatniego tomu cyklu, który jest książkową reinscenizacją wystawy pokazanej w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w 2019 roku. Ekspozycja prezentowała przeobrażenia polskiej scenografii teatralnej w XX i XXI wieku, zestawiając je z dokumentacją wydarzeń politycznych i społecznych. Autorka artykułu skupia się na kulturoznawczych wartościach omawianej publikacji: interesują ją przede wszystkim sposób ujęcia idei scenografii społecznej oraz metoda przekładu rzeczywistości ekspozycyjnej na formę książkową


Słowa kluczowe:

scenografia teatralna, scenografia społeczna, teatr zaangażowany, narracja wystawiennicza

Buchwald, Dorota, i Dariusz Kosiński, red. Zmiana ustawienia: Polska scenografia teatralna i społeczna XX i XXI wieku. Tom 1: Od dekoracji do konstrukcji: Polska scenografia teatralna do roku 1939. Tom 2: W labiryncie przestrzeni i obrazów. Tom 3: Wystawianie. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2020.
  Google Scholar

Dudzik, Wojciech. Karnawały w kulturze. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2005.
  Google Scholar

Kluzowicz, Julia. „Teatr zaangażowany społecznie jako sposób odnowienia dialogu z polskim widzem”. Rocznik Andragogiczny (2007): 134–145.
  Google Scholar

Kolankiewicz, Leszek. Dziady: Teatr Święta Zmarłych. Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 1999.
  Google Scholar

Leavy, Patricia. Metoda spotyka sztukę: Praktyka badań naukowych posługujących się sztuką. Tłumaczenie Katarzyna Stanisz i Justyna Kucharska. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2018.
  Google Scholar

Mitchell, W.J.T. Czego chcą obrazy? Tłumaczenie Łukasz Zaremba. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, 2015.
  Google Scholar

Obarska, Marcelina. „Na końcu był chaos: Zmiana ustawienia. Scenografia teatralna i społeczna XX i XXI wieku”. Culture.pl, 26 listopada 2019, https://culture.pl/pl/artykul/na-koncu-byl-chaos-zmiana-ustawienia-scenografiateatralna-i-spoleczna-xx-i-xxi-wieku.
  Google Scholar

Ostrowska, Joanna. „Teatr może być w byle kącie”: Wokół zagadnień miejsca i przestrzeni w teatrze. Poznań: Wydawnictwo UAM, 2014.
  Google Scholar

Schechner, Richard. Performatyka. Tłumaczenie Tomasz Kubikowski. Wrocław: Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, 2006.
  Google Scholar

Skórzyńska, Agata. Teatr jako źródło ponowoczesnych spektakli społecznych. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2007.
  Google Scholar

Żarinow, Barbara. „Recepcja scenografii w Polsce wczoraj i dziś”. Acta Humana 9 (2018): 213–223. http://dx.doi.org/10.17951/ah.2018.9.213-223.
DOI: https://doi.org/10.17951/ah.2018.9.213-223   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2022-10-03

Cited By / Share

Michałowska, M. (2022) „Sprawczość scenografii – między sceną teatralną i społeczną”, Pamiętnik Teatralny, 71(3), s. 145–156. doi: 10.36744/pt.1051.

Autorzy

Marianna Michałowska 
mariamne@amu.edu.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
https://orcid.org/0000-0003-4968-9710

Marianna Michałowska - dr hab., prof. UAM, kieruje Zakładem Badań nad Kulturą Filmową i Audiowizualną Wydziału Antropologii i Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zajmuje się badaniami nad fotografią, kulturą mediów i teorią kultury. Opublikowała ostatnio Przewrotne przyjemności obrazu: Eseje o fotografii w kulturze popularnej (2020).



Statystyki

Abstract views: 211
PDF downloads: 144


Licencja

Prawa autorskie (c) 2022 Marianna Michałowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.