Performed Biography, or Stage Play of/with an Actress’s Life Archive: A Case Study
Beata Popczyk-Szczęsna
beatapopczyk@interia.plUniversity of Silesia (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-8924-8093
Abstract
This article addresses the representation of biography in theater plays in which an individual’s “course of life” constitutes the basis of re-creating procedures. Among recent, often autothematic performances inspired by biographical material, which oscillate between fact and fiction, the author distinguishes the category of “performed biography.” As a representative example of this kind of performance, she selects Wielce Szanowna Pani (The Right Honourable Lady, dir. Martyna Peszko, Teatr Polski im. Hieronima Konieczki in Bydgoszcz, 2020), inspired by the biography of actress Halina Mikołajska. The poetics of this performance can be described as playing with or of the archive. Mikołajska’s biography is performed onstage through the use of written and film documentation, literary works, autothematic comments and behavior of the performers, and interaction with the audience. In this way, the fragmentary re-creation of an individual biography is intertwined with personal and general reflections on the ethical and emotional challenges inherent in the stage actress’s profession. The analysis of the performance is based on the concept of “reenactment,” introduced by Rebecca Schneider to describes those practices of evoking the past in which the affective act of reconstructing history at the same time creates a personal statement by the performers.
Keywords:
biography, archive, performativity, autothematicism, reenactmentReferences
Benton, Michael. „Biografia teraz i kiedyś”. Tłumaczenie Anna Pekaniec. Dekada Literacka, nr 4/5 (2010): 10–25.
Google Scholar
Boyer-Weinmann, Martine. La Relation biographique: Enjeux contemporains. Seyssel: Éditions Champ Vallon, 2005.
Google Scholar
Całek, Anita. „Biografia jako reprezentacja”. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Folia 207, Studia Poetica (2016): 25–41. http://hdl.handle.net/11716/8307.
Google Scholar
Całek, Anita. Biografia naukowa – od koncepcji do narracji: Interdyscyplinarność,v teorie i metody badawcze. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013.
Google Scholar
Dauksza, Agnieszka. „Zmącone wody żywiołu biograficznego: Wstęp redakcyjny”, Zagadnienia Rodzajów Literackich, nr 2 (2021): 17–23. https://doi.org/10.26485/ZRL/2021/64.2/1.
DOI: https://doi.org/10.26485/ZRL/2021/64.2/1
Google Scholar
De Marinis, Marco. „Performans i teatr: Od aktora do performera i z powrotem?” Tłumaczenie Ewa Bal. W: Performans, performatywność, performer: Próby definicji i analizy krytyczne, redakcja Ewa Bal i Wanda Świątkowska, 19–40. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013.
Google Scholar
Dosse, François. Le pari biographique: Écrire une vie. Paris: „La Découverte/Poche”, 2011.
Google Scholar
Foster, Hal. „An Archival Impulse”. October, no. 110 (2004): 3–22. https://doi.org/10.1162/0162287042379847.
DOI: https://doi.org/10.1162/0162287042379847
Google Scholar
Krakowska, Joanna. Mikołajska: Teatr i PRL. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B, 2011.
Google Scholar
Lejeune, Philippe. Wariacje na temat pewnego paktu: O autobiografii. Tłumaczenie Wincenty Grajewski, Stanisław Jaworski, Aleksander Labuda i Regina Lubas-Bartoszyńska. Redakcja Regina Lubas-Bartoszyńska. Kraków: Universitas, 2001.
Google Scholar
Lemańska, Katarzyna. „Aktorka: Osoba prywatna i publiczna”. Didaskalia, nr 156 (2020), https://didaskalia.pl/pl/artykul/aktorka-osoba-prywatna-i-publiczna.
Google Scholar
Markowski, Michał Paweł. „O reprezentacji”. W: Kulturowa teoria literatury: Główne pojęcia i problemy, redakcja Michał Paweł Markowski i Ryszard Nycz, 287–333. Kraków: Universitas, 2006.
Google Scholar
Mikołajska, Halina. „Aktor jako osoba prywatna i aktor jako osoba publiczna”. W: Świadomość teatru: Polska myśl teatralna drugiej połowy XX wieku, redakcja Wojciech Dudzik, 407–416. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.
Google Scholar
Mikołajska, Halina. „Wiosna 1966” (maszynopis, archiwum prywatne). W: (Nie)świadomość teatru: Wypowiedzi i rozmowy, wybór i redakcja Joanna Krakowska, 243–255. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2018.
Google Scholar
Partyga, Ewa. „O wyższości troski nad prawdą: Dramat w świetle filozofii biografii Adriany Cavarero”. W: Nowe historie 03: Nowe biografie, redakcja Agata Adamiecka-Sitek i Dorota Buchwald, 40–46. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2012.
Google Scholar
Ratajczakowa, Dobrochna. „Splot czasów: Teatr, performans i odtworzenia”. Pamiętnik Teatralny 70, z. 3 (2021): 189–202. https://doi.org/10.36744/pt.836.
DOI: https://doi.org/10.36744/pt.836
Google Scholar
Rewerenda, Magdalena. Performatywne archiwum teatru: Konsekwencje „Nie-Boskiej Komedii. Szczątków” Olivera Frljicia. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2020.
Google Scholar
Schneider, Rebecca. Pozostaje performans. Tłumaczenie Mateusz Borowski i Małgorzata Sugiera. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2020.
Google Scholar
Sugiera, Małgorzata. „Zgoda co do faktów – pakt biograficzny”. W: Nowe historie 02: Wymowa faktów, redakcja Agata Adamiecka-Sitek i Dorota Buchwald, 185–192. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2011.
Google Scholar
Tabaszewska, Justyna. „Na granicy faktu: Kategoria faction w badaniach nad współczesnymi biografiami”. Teksty Drugie, nr 1 (2019): 61–79. https://doi.org/10.18318/td.2019.1.5.
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2019.1.5
Google Scholar
Authors
Beata Popczyk-Szczęsnabeatapopczyk@interia.pl
University of Silesia Poland
https://orcid.org/0000-0001-8924-8093
Beata Popczyk-Szczęsna - Professor at the Institute of Culture Studies at the Faculty of Humanities of the University of Silesia. Researcher of contemporary drama and theatre. Her research interests include the theory and practice of reading dramatic text, recent Polish stage dramaturgy, biography in 21st century theatre and the problematic of experience in literature and performing arts. She has published Powtórzenia i powroty. O dramaturgii Janusza Głowackiego (Katowice 2016).
Statistics
Abstract views: 434PDF downloads: 285 PDF downloads: 95
License
Copyright (c) 2022 Beata Popczyk-Szczęsna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants a royalty-free nonexclusive license (CC BY 4.0) to use the article in Pamiętnik Teatralny, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Pamiętnik Teatralny should it be published or used again (download licence agreement). By submitting an article the author agrees to make it available under CC BY 4.0 license.
From issue 1/2018 to 3/2022 all articles were published under a Creative Commons license CC BY-NC-ND 4.0. During this period the authors granted a royalty-free nonexclusive license (CC BY-ND 4.0) to use their article in Pamiętnik Teatralny, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.