Nowe przestrzenie subiektywności: Radiowy genotyp dramaturgii współczesnej

Jacek Kopciński

jacek.kopcinski@ibl.waw.pl
Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-5347-9006

Abstrakt

Artykuł dowodzi, że najważniejszym bohaterem nowej polskiej dramaturgii stał się sam dyskurs dramatyczny, uwolniony spod reżimu tekstowej struktury i tradycyjnej organizacji. Autor przekonuje, że zapisywane w postaci językowego streamingu dramatyczne kolaże, montaże i hybrydy swoim kształtem odwzorowują sposób komunikowania się ludzi współczesnych w zmediatyzowanej rzeczywistości. Naczelną cechą tego procesu jest wielokanałowość przekazu, którą autor skojarzył z nowymi technologiami zapisu dźwięku, jego nadawania i odbioru w słuchowisku radiowym (system dźwięku przestrzennego 5.1). Porównanie poetyki dramatów współczesnych z utworami pisanymi specjalnie dla radia (takich autorów jak Tomasz Man czy Krzysztof Czeczot) ujawnia zaskakujące zbieżności, wśród których najważniejszą jest głęboka subiektywizacja świata przedstawionego dramatu. Analizując utwory Mariusza Bielińskiego (i wspominając twórczość Zyty Rudzkiej, Artura Pałygi, Weroniki Murek czy Mateusza Pakuły), autor formułuję tezę o radiowym genotypie nowej polskiej dramaturgii, która rzadko pojawia się na scenach, za to bardzo często realizowana jest w Teatrze Polskiego Radia.


Słowa kluczowe:

Polski Teatr Radiowy, polski dramat współczesny, dramat polski po 1989, dramaturgia polska

Crook, T. (2009). Radio Drama: Theory and Practice. London
  Google Scholar

Cox, C., Warner, D. (red.) (2010). Kultura dźwięku: Teksty o muzyce nowoczesnej (M. Matuszkiewicz, przekł.). Gdańsk
  Google Scholar

Jenkins, H. (2007). Kultura konwergencji: Zderzenie starych i nowych mediów (M. Bernatowicz, M. Filiciak, przekł.). Warszawa
  Google Scholar

Bartosiak, M., Leyko, M. (red.) (2008) Kulturowe konteksty dramatu współczesnego. Kraków
  Google Scholar

Limon, J. (2003). Trzy teatry: Scena-Telewizja-Radio. Gdańsk
  Google Scholar

Łastowiecki, J. (2019). Specyfika odbioru słuchowiska radiowego na przykładzie polskich realizacji gatunku. Toruń
  Google Scholar

Pleszkun-Olejniczakowa, E., Bachura, J., Pawlik, A. (red.) (2011). Dwa teatry: Studia z zakresu teorii i interpretacji sztuki słuchowiskowej. Toruń
  Google Scholar

Bardijewska, S. (2001). Nagie słowo: Rzecz o słuchowisku. Warszawa
  Google Scholar

Styan, J. L. (1997). Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce (M. Sugiera, przekł.). Wrocław
  Google Scholar

Kopciński, J. (red.) (2016). Świat (w) polskiej dramaturgii najnowszej. (Cz. 1: W lekturze i na scenie, Cz. 2: W radiu). Warszawa
  Google Scholar

Wąchocka, E. (1999). Autor i dramat. Katowice
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-09-01

Cited By / Share

Kopciński, J. (2019) „Nowe przestrzenie subiektywności: Radiowy genotyp dramaturgii współczesnej”, Pamiętnik Teatralny, 68(2), s. 23–40. doi: 10.36744/pt.72.

Autorzy

Jacek Kopciński 
jacek.kopcinski@ibl.waw.pl
Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-5347-9006

Statystyki

Abstract views: 401
PDF downloads: 286


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Jacek Kopciński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.