W sprawie partytury teatralnej
Mateusz Żurawski
Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-6131-1409
Abstrakt
W sprawie partytury teatralnej podejmuje zagadnienia metodologicznych i technicznych problemów związanych z rekonstruowaniem dzieła teatralnego na podstawie zachowanej dokumentacji i innych materiałów archiwalnych, a także z opracowywaniem tzw. partytury udokumentowanej i krytycznej. W tym celu konfrontuje założenia schillerowskiej teatrologii (Zbigniew Raszewski, Jerzy Timoszewicz) i bedierowskiej tekstologii (Konrad Górski, Zbigniew Goliński) z rozwiązaniami postulowanymi przez performatykę (Tomasz Kubikowski, Diana Poskuta-Włodek) i współczesne edytorstwo naukowe (Maria Prussak, Krzysztof Mrowcewicz). Tekst stanowi fragment teoretycznego suplementu pracy doktorskiej Mateusza Żurawskiego Edycja krytyczna scenariuszy autorskich Jerzego Grzegorzewskiego, przygotowanej pod kierunkiem dr. hab. Tomasza Kubikowskiego i dr. hab. Krzysztofa Mrowcewicza w Instytytucie Badań Literackich PAN (2017).
Słowa kluczowe:
proces teatralny, produkcja teatralna, estetyka teatralna, Jerzy Grzegorzewski, dokumentacja teatru, archiwum teatralneBibliografia
Drozdowski, A.K. (2017). Ucieczka z archiwum. Teatr, 7–8. http://www.teatr-pismo.pl/przestrzenie-teatru/1793/ucieczka_z_archiwum/
Google Scholar
Goliński, Z. (1969). Edytorstwo: Tekstologia: Przekroje. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar
Górski, K. (2011). Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich. Toruń: Wydawnictwo UMK.
Google Scholar
Grzegorzewski, J. (2013). Warjacje: Scenariusze autorskie z lat 1978–1991 (E. Bułhak, & M. Żurawski, red.). Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Google Scholar
Grzegorzewski, J. (2014). Improwizacje: Scenariusze autorskie z lat 1994–2005 (E. Bułhak, & M. Żurawski, red.). Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Google Scholar
Kubikowski, T. (1994). Siedem bytów teatralnych: O fenomenologii sztuki scenicznej. Warszawa: Krąg.
Google Scholar
Maas, P. (1994). Krytyka tekstu (K. Sybilska, tłum.). Pamiętnik Literacki, 2, 188–206.
Google Scholar
Osiński, Z. (1968). Teatrologia – nauka podejrzana?. Odra, 10, 37–44.
Google Scholar
Poskuta-Włodek, D. (2016). Egzemplarz teatralny – między repertuarem a archiwum. Pamiętnik Teatralny, 1–2, 50–74.
Google Scholar
Prussak, M. (2005). Konsekwencje założeń i decyzji edytorskich. Teksty Drugie 1–2, 188–197.
Google Scholar
Przylipiak, M. (1998). Film dokumentalny jako gatunek retoryczny. Kwartalnik Filmowy, 23.
Google Scholar
Raszewski, Z. (1978). Dokumentacja przedstawienia teatralnego. W: J. Degler (red.), Wprowadzenie do nauki o teatrze: T. 3. Odbiorcy dzieła teatralnego: Widz-Krytyk-Badacz (s. 527–544). Wrocław: Uniwersytet Wrocławski im. Bolesława Bieruta.
Google Scholar
Raszewski, Z. (1958). Partytura teatralna. Pamiętnik Teatralny 3–4, 380–412.
Google Scholar
Raszewski, Z. (1991). Teatr w świecie widowisk: Dziewięćdziesiąt jeden listów o naturze teatru. Warszawa: Krąg.
Google Scholar
Skwarczyńska, S. (1978). Sprawa dokumentacji widowiska teatralnego. W: J. Degler (red.), Wprowadzenie do nauki o teatrze: T. 3. Odbiorcy dzieła teatralnego: Widz-Krytyk-Badacz (s. 545–552). Wrocław: Uniwersytet Wrocławski im. Bolesława Bieruta.
Google Scholar
Świerkowska, M. (1978). Metody opisu inscenizacji teatralnej. W: J. Degler (red.), Wprowadzenie do nauki o teatrze: T. 3. Odbiorcy dzieła teatralnego: Widz-Krytyk-Badacz (s. 569–580). Wrocław: Uniwersytet Wrocławski im. Bolesława Bieruta.
Google Scholar
Timoszewicz, J. (1970). „Dziady" w inscenizacji Leona Schillera: Partytura i jej wykonanie. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Timoszewicz, J. (1978). Partytura krytyczna Schillerowskiej inscenizacji „Dziadów”. W: J. Degler (red.), Wprowadzenie do nauki o teatrze: T. 3. Odbiorcy dzieła teatralnego: Widz-Krytyk-Badacz (s. 553–568). Wrocław: Uniwersytet Wrocławski im. Bolesława Bieruta.
Google Scholar
Wachowski, J. (2013). Dzieło teatralne w refleksji historyków teatru: Od badania artefaktów do wyzwań performatywnych. Pamiętnik Teatralny, 2, 38–48.
Google Scholar
Żurawski, M. (2016). Archiwizowanie teatru, teatralizowanie archiwum. Teatr, 7.
Google Scholar
Autorzy
Mateusz ŻurawskiAkademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie Polska
https://orcid.org/0000-0001-6131-1409
Statystyki
Abstract views: 107PDF downloads: 82
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Mateusz Żurawski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY-NC-ND 4.0.