Theatre Education at Reduta

Wanda Świątkowska


Uniwersytet Jagielloński (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-8470-5643

Abstrakt

Artykuł przedstawia historię i założenia edukacji teatralnej w Reducie na różnych etapach funkcjonowania zespołu – od powołanego w 1921 Koła Adeptów, przez Instytut Reduty po Okop, który był ostatnim przedwojennym wcieleniem uczelni. Na podstawie dokumentów oraz wspomnień ukazano wszechstronny i holistyczny model kształcenia, w którym regularnym zajęciom teoretycznym towarzyszyły ćwiczenia praktyczne oraz fizyczne. Zasadniczą część edukacji w Reducie stanowiła praktyka realizowana poprzez udział adeptów w codziennej pracy teatru: w próbach, w przygotowaniu przedstawień, w objazdach Reduty. Celem szkoły było kompleksowe przygotowanie artysty do pełnienia różnych funkcji w teatrze, jak również ideowe wychowanie społecznika, który służbę społeczeństwu poprzez sztukę uważa za swoje podstawowe zadanie i posłannictwo. Porównanie redutowych szkół z innymi inicjatywami pedagogicznymi potwierdza, że pod względem rozmachu, programu nauczania, sposobu pracy, praktyk, jak również tworzonej atmosfery miały one pionierski charakter i wyróżniały się na tle przedwojennego szkolnictwa dramatycznego. Aneksem do artykułu jest materiał źródłowy: Juliusz Osterwa, Okop, ze wstępem i w opracowaniu autorki artykułu.


Słowa kluczowe:

Reduta, Instytut Reduty, Juliusz Osterwa, szkolnictwo teatralne, laboratorium teatralne

O Zespole Reduty 1919–1939: Wspomnienia, (1970). Warszawa: Czytelnik.
  Google Scholar

Orlicz M. (1935). Polski teatr współczesny: Próba syntezy. Warszawa: Drukarnia Współczesna.
  Google Scholar

Osiński, Z. (2003). Pamięć Reduty: Osterwa, Limanowski, Grotowski. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Osiński, Z., & Salata, K. (2008). Returning to the Subject: The Heritage of Reduta in Grotowski's Laboratory Theatre. TDR: The Drama Review 52(2), 52-74. https://www.muse.jhu.edu/article/238908.
DOI: https://doi.org/10.1162/dram.2008.52.2.52   Google Scholar

Osterwa, J. (1990). Reduta i teatr: Artykuły, wywiady, wspomnienia 1914–1947 (Z. Osiński, red.). Wrocław: Wydawnictwo Wiedza o Kulturze.
  Google Scholar

Osterwa J. (1992). Z zapisków (I. Guszpit, red.). Wrocław: Wydawnictwo „Wiedza o Kulturze”.
  Google Scholar

Osterwa J. (2019). Dzienniki wypraw 1938–1939 (A. Kruczyński, W. Świątkowska, red.). Warszawa: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego – Muzeum Teatralne.
  Google Scholar

Osterwa, J. (1968). Listy (E. Krasiński, red.). Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Osterwa, J. (2004). Przez teatr – poza teatr (I. Guszpit, & D. Kosiński, wybór, red.). Kraków: Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana.
  Google Scholar

Raszewski Z. (1977). Krótka historia teatru polskiego. Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Salata K. (2013) Reduta’s Reorigination of Theatre. In K.M. Syssoyeva, & S. Proudfit (eds). A History of Collective Creation. New York: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137331304_4
DOI: https://doi.org/10.1057/9781137331304_4   Google Scholar

Srebrny S. (1984). Teatr grecki i polski (S. Gąsowski, red.). Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Szczublewski, J. (1971). Żywot Osterwy. Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Świątkowska, W. (2018) „Koncepcje teatru społecznie zaangażowanego według Juliusza Osterwy”, Pamiętnik Teatralny, 67(3), s. 146-168. https://doi.org/10.36744/pt.423.
DOI: https://doi.org/10.36744/pt.423   Google Scholar

Zelwerowicz A. (1993). O sztuce teatralnej (B. Osterloff, red.). Wrocław: Wydawnictwo „Wiedza o Kulturze”.
  Google Scholar

Materiały archiwalne:
  Google Scholar

Osterwa, J. (1939). Okop (MT/IX/480/2, k. 12, 14-17). Muzeum Teatralne, Warszawa, Polska.
  Google Scholar


Opublikowane
2020-08-13

Cited By / Share

Świątkowska, W. (2020) „Theatre Education at Reduta”, Pamiętnik Teatralny, 69(2), s. 7–48. doi: 10.36744/pt.38.

Autorzy

Wanda Świątkowska 

Uniwersytet Jagielloński Polska
https://orcid.org/0000-0002-8470-5643

Dr hab., adiunkt w Katedrze Performatyki na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Ostatnio wydała monografię o polskiej powojennej recepcji Hamleta: Hamlet.pl. Myślenie „Hamletem” w powojennej kulturze polskiej (Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019) oraz redagowała z Dariuszem Kosińskim jubileuszowy tom pokonferencyjny: Reducie na stulecie. Studia i rozpoznania (Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego 2019). Od 2011 roku jest członkiem redakcji „Performera”, internetowego pisma naukowego wydawanego przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. Należy do Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych.



Statystyki

Abstract views: 382
PDF downloads: 372


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Wanda Świątkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.