Samosąd mdłej demokracji na jestestwie: Filozofia i dramatopisarstwo Stanisława Ignacego Witkiewicza a idee Martina Heideggera

UDOSTĘPNIONO ONLINE 2024

Antoni Winch


Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-0366-1069

Abstrakt

Artykuł opiera się na obecnym w badaniach nad Witkacym od dłuższego czasu spostrzeżeniu, które pozwala czytać jego dramaturgię i filozoficzne poszukiwania przez pryzmat filozofii Martina Heideggera. Struktura eseju opiera się więc z jednej strony na lekturze dramatów Witkacego – Pragmatystów (1919), Bezimiennego dzieła (1921), Wariata i zakonnicy, czyli Nie ma złego, co by na jeszcze gorsze nie wyszło (1923) i Matki (1924) – oraz na analizie jego pism filozoficznych z lat 1933–1939. Z drugiej strony opiera się na prezentacji Heideggerowskich koncepcji bycia właściwego i niewłaściwego, czasu pierwotnego pojęcia prawdy, jego przekonania o końcu filozofii w związku z dominacją myślenia naukowo-technicznego oraz roli, jaką przypisywał metafizyce. Wnioski płynące z osadzenia dramaturgii i filozofii Witkacego w kontekście myśli Heideggera pozwalają w nowy sposób spojrzeć na los bohaterów sztuk Witkiewicza. Wyznaczają go nie tylko kabaretowe improwizacje aranżowane przez bohaterów dla metafizycznych uniesień; jest on także areną zmagań między Heideggerowskim autentycznym byciem Sobą a nieautentycznym światopoglądem Się. Walki, w której – zgodnie z katastroficznymi przeczuciami Witkiewicza i przekonaniami Heideggera – zwycięża światopogląd Się.


Słowa kluczowe:

Witkacy, dramat polski 1918-1939, Martin Heidegger, katastrofizm

Błoński, Jan. „Powrót Witkacego”. Dialog, nr 9 (1963): 71–84.
  Google Scholar

Błoński, Jan. „Teatr Witkiewicza: Forma formy”. Dialog, nr 12 (1967): 69–83.
  Google Scholar

Heidegger, Martin. „Czym jest metafizyka?”. Tłumaczenie Pomian. W: Budować, mieszkać, myśleć: Eseje wybrane, 27–47. Warszawa: Czytelnik, 1977.
  Google Scholar

Ingarden, Roman. „Wspomnienie o Stanisławie Ignacym Witkiewiczu”. W: Stanisław Ignacy Witkiewicz – Człowiek i twórca: Księga pamiątkowa, redakcja Jerzy Eugeniusz Płomieński i Tadeusz Kotarbiński. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1957.
  Google Scholar

Kościuszko, Krzysztof. Stanisława Ignacego Witkiewicza spór o naukową metafizykę. Olsztyn: Wydawnictwo WSP, 1998.
  Google Scholar

Michalski, Bohdan. Polemiki filozoficzne Stanisława Ignacego Witkiewicza. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1979.
  Google Scholar

Michalski, Krzysztof. Heidegger i filozofia współczesna. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1978.
  Google Scholar

Pomian, Krzysztof. Egzystencjalizm i filozofia współczesna. W: Człowiek pośród rzeczy: Szkice historycznofilozoficzne. Warszawa: Czytelnik, 1973.
  Google Scholar

Pomian, Krzysztof. „Filozofia Witkacego: Wstępny przegląd problematyki”. Pamiętnik Teatralny 18, z. 3 (1969): 265–280.
  Google Scholar

Puzyna, Konstanty. Witkacy. Redakcja Janusz Degler. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Errata, 1999.
  Google Scholar

Skwara, Marta. Wśród Witkacoidów: W świecie tekstów, w świecie mitów. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2012.
  Google Scholar

Soin, Maciej. Filozofia Stanisława Ignacego Witkiewicza. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2002.
  Google Scholar

Sokół, Lech. Kim był Witkacy? Nienaukowy wstęp do przyszłej witkacologii. W: Witkacy: Materiały z sesji poświęconej Stanisławowi Ignacemu Witkiewiczowi w 60. rocznicę śmierci, redakcja Anna Żakiewicz. Słupsk: Muzeum Pomorza Środkowego, 2000.
  Google Scholar

Szpakowska, Małgorzata. Światopogląd Stanisława Ignacego Witkiewicza. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1976.
  Google Scholar

Sztaba, Wojciech. „Teatr, sztuka i życie”. Pamiętnik Teatralny, 34, z. 1/4 (1985): 162–168.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-12-30

Cited By / Share

Winch, A. (2016) „Samosąd mdłej demokracji na jestestwie: Filozofia i dramatopisarstwo Stanisława Ignacego Witkiewicza a idee Martina Heideggera”, Pamiętnik Teatralny, 65(4), s. 33–54. doi: 10.36744/pt.2507.

Autorzy

Antoni Winch 

Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0003-0366-1069

Statystyki

Abstract views: 20
PDF downloads: 5


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Antoni Winch

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.