„Matka” Witkacego: Tragedia rodzinna – zagłada człowieczeństwa w człowieku
Lech Sokół
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
Abstrakt
Sztuka Witkacego Matka (1924), powszechnie chwalona za błyskotliwą inwencję i szokujący awangardyzm, bywa uznawana za dramat rodzinny, tragedię rodzinną lub groteskę. Sam Witkacy potwierdza adekwatność klasyfikacji Matki jako dramatu rodzinnego, ponieważ otwarcie wykorzystuje w niej inne dramaty rodzinne: Upiory Ibsena i Sonatę widm Strindberga. Utwory te wyróżnia atmosfera niesamowitości; pojawiają się w nich motywy wampiryczne; teksty obnażające zgniliznę ukrytą za fasadą szczęśliwego mieszczańskiego domu pracą tragiczny posmak, a więc należą do kategorii groteski. Analiza rodziny Eely u Witkacego idzie dalej niż ukazanie kryzysu czy upadku mieszczańskiego świata; ma na celu ukazanie stopniowego upadku człowieka i człowieczeństwa w człowieku. Kiedy wszystko, co było stabilne i solidne się rozpływa, odrzucenie wartości i zasad znanego nam świata przychodzi z łatwością i bez skrępowania. Mówiąc słowami Witkacego, religia, sztuka i filozofia będą umierać jedna po drugiej, a to, co nastąpi potem, można nazwać dehumanizacją. Matka przynosi konkretną wizję upadku. Ludzie de facto ludzcy, czyli Istnienia Poszczególne wrażliwe na metafizykę, zginą bezpowrotnie, zastąpieni przez ludzi tylko nominalnie ludzkich, których cała egzystencja sprowadza się do procesów produkcji, konsumpcji i reprodukcji, ludzi nienawidzących jakiejkolwiek metafizyki i będących postludzkimi, „zmechanizowanymi" jednostkami.
Słowa kluczowe:
Witkacy, dramat polski 1918-1939, teatr polityczny, katastrofizmBibliografia
Dubiński, Krzysztof. Wojna Witkacego, czyli Kumboł w galifetach. Warszawa: Wydawnictwo Iskry, 2015.
Google Scholar
Rahner, Karl, i Herbert Vorgrimler. Mały słownik teologiczny. Tłumaczenie Tadeusz Mieszkowski i Paweł Pachciarek. Warszawa: Pax, 1987.
Google Scholar
Rienecker, Fritz, i Gerhard Maier, Leksykon biblijny. Redakcja Waldemar Chrostowski, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Vocatio, 2001.
Google Scholar
Sokół, Lech. Groteska w teatrze Stanisława Ignacego Witkiewicza. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1973.
Google Scholar
Sokół, Lech. „Topos «drogi do Damaszku»: Peer Gynt i Nieznajomy” W: Etos życia – etos sztuki: Wokół legendy o św. Genezjuszu – aktorze, redakcja Małgorzata Leyko i Irena Jajte-Lewkowicz, 178–183. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005.
Google Scholar
Sokół, Lech. Witkacy i Strindberg: Dalecy i bliscy. Wrocław: Wiedza o kulturze, 1995.
Google Scholar
Autorzy
Lech SokółInstytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Statystyki
Abstract views: 71PDF downloads: 58
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Lech Sokół
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Lech Sokół, Recenzja książki Ewy Partygi «Ibsenowskie konstelacje. Ćwiczenia w patrzeniu i czytaniu» (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2016). , Pamiętnik Teatralny: Tom 67 Nr 1/2 (2018)
- Lech Sokół, Metafizyka jako metateatralność? Do «Damaszku I» Augusta Strindberga , Pamiętnik Teatralny: Tom 65 Nr 3 (2016)