„Matka” Witkacego: Tragedia rodzinna – zagłada człowieczeństwa w człowieku

UDOSTĘPNIONO ONLINE 2024

Lech Sokół


Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Sztuka Witkacego Matka (1924), powszechnie chwalona za błyskotliwą inwencję i szokujący awangardyzm, bywa uznawana za dramat rodzinny, tragedię rodzinną lub groteskę. Sam Witkacy potwierdza adekwatność klasyfikacji Matki jako dramatu rodzinnego, ponieważ otwarcie wykorzystuje w niej inne dramaty rodzinne: Upiory Ibsena i Sonatę widm Strindberga. Utwory te wyróżnia atmosfera niesamowitości; pojawiają się w nich motywy wampiryczne; teksty obnażające zgniliznę ukrytą za fasadą szczęśliwego mieszczańskiego domu pracą tragiczny posmak, a więc należą do kategorii groteski. Analiza rodziny Eely u Witkacego idzie dalej niż ukazanie kryzysu czy upadku mieszczańskiego świata; ma na celu ukazanie stopniowego upadku człowieka i człowieczeństwa w człowieku. Kiedy wszystko, co było stabilne i solidne się rozpływa, odrzucenie wartości i zasad znanego nam świata przychodzi z łatwością i bez skrępowania. Mówiąc słowami Witkacego, religia, sztuka i filozofia będą umierać jedna po drugiej, a to, co nastąpi potem, można nazwać dehumanizacją. Matka przynosi konkretną wizję upadku. Ludzie de facto ludzcy, czyli Istnienia Poszczególne wrażliwe na metafizykę, zginą bezpowrotnie, zastąpieni przez ludzi tylko nominalnie ludzkich, których cała egzystencja sprowadza się do procesów produkcji, konsumpcji i reprodukcji, ludzi nienawidzących jakiejkolwiek metafizyki i będących postludzkimi, „zmechanizowanymi" jednostkami.


Słowa kluczowe:

Witkacy, dramat polski 1918-1939, teatr polityczny, katastrofizm

Dubiński, Krzysztof. Wojna Witkacego, czyli Kumboł w galifetach. Warszawa: Wydawnictwo Iskry, 2015.
  Google Scholar

Rahner, Karl, i Herbert Vorgrimler. Mały słownik teologiczny. Tłumaczenie Tadeusz Mieszkowski i Paweł Pachciarek. Warszawa: Pax, 1987.
  Google Scholar

Rienecker, Fritz, i Gerhard Maier, Leksykon biblijny. Redakcja Waldemar Chrostowski, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Vocatio, 2001.
  Google Scholar

Sokół, Lech. Groteska w teatrze Stanisława Ignacego Witkiewicza. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1973.
  Google Scholar

Sokół, Lech. „Topos «drogi do Damaszku»: Peer Gynt i Nieznajomy” W: Etos życia – etos sztuki: Wokół legendy o św. Genezjuszu – aktorze, redakcja Małgorzata Leyko i Irena Jajte-Lewkowicz, 178–183. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005.
  Google Scholar

Sokół, Lech. Witkacy i Strindberg: Dalecy i bliscy. Wrocław: Wiedza o kulturze, 1995.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2016-12-30

Cited By / Share

Sokół, L. (2016) „«Matka» Witkacego: Tragedia rodzinna – zagłada człowieczeństwa w człowieku”, Pamiętnik Teatralny, 65(4), s. 15–32. doi: 10.36744/pt.2506.

Autorzy

Lech Sokół 

Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Statystyki

Abstract views: 64
PDF downloads: 46


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Lech Sokół

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.