Posthuman Practices of Care beyond the Entropocene: How the FARN. collective Designs Ways of Thinking-With in «The Shape of Trouble to Come»

artykuł recenzowany

Sandra Biberstein

sandra.biberstein@ruhr-uni-bochum.de
Ruhr-Universität Bochum (Niemcy)
https://orcid.org/0009-0005-4679-5085

Abstrakt

W The Shape of Trouble to Come: A Posthuman Ritual (2021) kolektyw FARN reaguje na aktualną sytuację naznaczoną niestałością i degradacją środowiska. W ruinach kapitalizmu (Anna Tsing), reprezentowanych na scenie przez elektroniczne odpady technologii komputerowej, niemiecki kolektyw teatralny eksperymentuje z różnymi spekulatywnymi historiami, które pozwalają widzom zobaczyć siebie jako część szerszego ekologicznego kontekstu i dostroić swoją perspektywę do polifonicznych asamblaży z wielogatunkowymi światami. Przedstawiane w kolejnych scenach koncepcje świata oparte są na tekstach i ideach Donny Haraway, Ursuli K. Le Guin i Paula B. Preciado. Nawiązując do „sztuki uważności” Anny Tsing, autorka w artykule skupia się na praktykach troski, które prowadzą do my- ślenia w relacjach, a zwłaszcza do współ-myślenia (Haraway). To współ-myślenie jest sposobem współ-bycia, świadomości kłopotliwych relacji i znaczącej inności, które przekształcają uczestników relacji i światy, w których żyjemy. Analizując różne polifoniczne asamblaże, które stworzył kolektyw FARN, autorka pokazuje, jak posthumanistyczne praktyki troski stwarzają kłopoty w zastałych epistemologiach i prowadzą do doświadczenia stawania się i wrażliwości na innych.


Słowa kluczowe:

sztuki uważności, praktyki troski, kolektyw FARN, relacyjność, postludzki rytuał

Barad, Karen. “Posthumanist Performativity: Toward an Understanding of How Matter Comes to Matter.” Signs: Journal of Women in Culture and Society 28, no. 3 (2003), 801–831. https://doi.org/10.1086/345321.
DOI: https://doi.org/10.1086/345321   Google Scholar

FARN. collective. “Die Lust auf die Zukunft,” 25–31. In The Shape of Trouble to Come: A Posthuman Ritual. Leipzig: Schauspiel Leipzig, 2021. https://www. schauspiel-leipzig.de/spielplan/archiv/t/the-shape-of-trouble-to-come/.
  Google Scholar

Egert, Gerko, Stefan Apostolou-Hölscher, Maximilian Haas, Mariama Diagne, Simon Hagemann, und Daniela Hahn. “Bühnen des Nicht-Menschlichen,” 193–216. In Episteme des Theaters: Aktuelle Kontexte von Wissenschaft, Kunst und Öffentlichkeit, edited by Milena Cairo et al. Bielefeld: transcript Verlag, 2016.
DOI: https://doi.org/10.1515/9783839436035-013   Google Scholar

Haraway, Donna J. Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Durham: Duke University Press, 2016.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv11cw25q   Google Scholar

Le Guin, Ursula K. “The Carrier Bag Theory of Fiction.” In Dancing at the Edge of the World. New York: Grove Press, 1989.
  Google Scholar

Müller, Heiner. “Ancestral Broth,” 302. In Waiting on the Opposite Stage: Collected Poems. Translated by James Reidel. London: Seagull Books, 2021.
  Google Scholar

Preciado, Paul B. An Apartment on Uranus: Chronicles of the Crossing. Translated by Charlotte Mandell. London: Semiotext(e), 2020.
  Google Scholar

Puig de la Bellacasa, María. Matters of Care: Speculative Ethics in More Than Human Worlds. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2017.
DOI: https://doi.org/10.1017/S2753906700002096   Google Scholar

Schade, Julia. “Wie denkt es sich aus der Relationalität heraus: Von anthropozänen Illusionen und kritisch relationalen Experimenten,” 27–48. In Szenen kritischer Relationalität, edited by Charlotte Bolwin et al. Lüneburg: Meson Press, 2024. https://doi.org/10.14619/2225.
  Google Scholar

Stiegler, Bernard. The Neganthropocene. Edited and translated by Daniel Ross. London: Open Humanities Press, 2018. https://www.openhumanitiespress.org/ books/titles/the-neganthropocene/.
  Google Scholar

Tsing, Anna Lowenhaupt. The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins. New Jersey: Princeton University Press, 2015.
DOI: https://doi.org/10.1515/9781400873548   Google Scholar

Turner, Victor. From Ritual to Theatre: The Human Seriousness of Play. New York: PAJ Publications, 1982.
  Google Scholar

Turner, Victor. The Ritual Process: Structure and Anti-Structure. New York: Cornell University Press, 1969.
  Google Scholar


Opublikowane
2024-09-16

Cited By / Share

Biberstein, S. (2024) „Posthuman Practices of Care beyond the Entropocene: How the FARN. collective Designs Ways of Thinking-With in «The Shape of Trouble to Come»”, Pamiętnik Teatralny, 73(3), s. 19–44. doi: 10.36744/pt.1765.

Autorzy

Sandra Biberstein 
sandra.biberstein@ruhr-uni-bochum.de
Ruhr-Universität Bochum Niemcy
https://orcid.org/0009-0005-4679-5085

Sandra Biberstein - doktorantka w interdyscyplinarnym programie Epistemologies of Aesthetics Practices.. Studiowała historię, teorię i historię fotografii oraz socjologię na Uniwersytecie w Zurychu i ukończyła studia magisterskie w zakresie analizy kulturowej w 2021 roku. Od 2019 do 2022 roku była częścią projektu SNF Crisis and Communitas: Performative Concepts of Commonality in the Polish Culture since the Beginning of the 20th Century pod kierownictwem prof. dr hab. Doroty Sajewskiej. Obecnie pisze pracę doktorską na Uniwersytecie w Zurychu i na Uniwersytecie Zagłębia Ruhry w Bochum na temat archiwów społeczności -które-nadejdą



Statystyki

Abstract views: 38
PDF downloads: 20


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Sandra Biberstein

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.