Od rytmizacji do oper i baletów. Wokół muzycznych inscenizacji Jana Dormana
Magdalena Figzał-Janikowska
Uniwersytet Śląski w Katowicach (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-6913-2648
Abstrakt
Artykuł podejmuje zagadnienie muzyczności w teatrze Jana Dormana, ze szczególnym uwzględnieniem ostatnich przedstawień reżysera, w których muzyka staje się punktem wyjścia dla inscenizacyjnej koncepcji. „Muzyczne” myślenie o teatrze towarzyszyło Dormanowi od początku jego artystycznej działalności. O dźwiękowym charakterze pierwszych inscenizacji reżysera decydowały przede wszystkim dziecięce piosenki i wyliczanki, w kolejnych funkcję taką zaczęła pełnić również ścisła rytmizacja tekstu. Komponowanie spektaklu na wzór muzycznej partytury, które staje się znakiem rozpoznawczym teatru Jana Dormana osiąga swój najpełniejszy wymiar w inscenizacjach inspirowanych wielkimi formami muzycznymi – koncertem, baletem i operą. Powstają one w końcowym okresie twórczości artysty, stanowiąc jednocześnie syntezę rozmaitych tropów muzycznych, obecnych i rozpoznawanych w teatrze Dormana na różnych etapach jego rozwoju.
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
Jan Dorman, muzyka teatralna, rytmizacja, opera, balet, Karol SzymanowskiBibliografia
Dorman, J. (1968). Lalka w inscenizacji. Teatr Lalek, nr 1-2, 40-45.
Google Scholar
Dorman, J. (1981). Zabawa dzieci w teatr. Warszawa.
Google Scholar
Dowsilas, I. (1978). Muzyka w Teatrze dzieci Zagłębia [praca magisterska]. Katowice: Akademia Muzyczna w Katowicach.
Google Scholar
Jurkowski, H. (1987). Metoda Teatru Dormana. Teatr Lalek, nr 1-2, 24-31.
Google Scholar
Tomaszewska, E. (2012). Jan Dorman, własną drogą. Katowice.
Google Scholar
Źródła archiwalne:
Google Scholar
Archiwum Jana Dormana: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie.
Google Scholar
Autorzy
Magdalena Figzał-JanikowskaUniwersytet Śląski w Katowicach Polska
https://orcid.org/0000-0002-6913-2648
Statystyki
Abstract views: 220PDF downloads: 176
Licencja
Autor udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Magdalena Figzał-Janikowska, Miejskie performanse Władysława Hasiora , Pamiętnik Teatralny: Tom 71 Nr 1 (2022)