Magia teatru: Wspomnienie o Profesorze Jerzym Limonie (1950-2021)
Jacek Fabiszak
fabiszak@amu.edu.plUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-3369-091X
Małgorzata Grzegorzewska
Uniwersytet Warszawski (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-0194-2919
Abstrakt
Prof. dr hab. Jerzy Limon był światowej sławy naukowcem, wybitnym znawcą Shakespeare’a i literatury angielskiej, teoretykiem teatru. Był także pisarzem oraz tłumaczem. Związany z Gdańskiem – wykładał i wychował pokolenia anglistów i teatrologów na Uniwersytecie Gdańskim, w Gdańsku zrealizował dzieło swojego życia: doprowadził do powstania Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego w miejscu dawnej Szkoły Fechtunku. Tutaj też przez ponad dwadzieścia lat gościł teatry z całego świata w ramach międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego.
Słowa kluczowe:
Jerzy Limon, szekpirologia, teatrologia, Gdański Teatr Szekspirowski, Festiwal SzekspirowskiBibliografia
Limon, Jerzy. Brzmienia czasu: O aktorstwie i mowie scenicznej. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2011.
Google Scholar
Limon, Jerzy. Dangerous Matter: English Drama and Politics in 1623–1624. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.
Google Scholar
Limon, Jerzy. Gdański teatr „elżbietański”. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1989.
Google Scholar
Limon, Jerzy. Gentlemen of a Company: English Players in Central and Eastern Europe 1590–1660. Cambridge: Cambridge University Press, 1985.
Google Scholar
Limon, Jerzy. Między niebem a sceną: Przestrzeń i czas w teatrze. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2002.
Google Scholar
Limon, Jerzy. Obroty przestrzeni: Teatr telewizji – próba ujęcia teoretycznego. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2008.
Google Scholar
Limon, Jerzy. Piąty wymiar teatru. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2006.
Google Scholar
Limon, Jerzy. „Przypuszczalne związki teatru gdańskiej «Szkoły Fechtunku» z teatrem «Fortune» w Londynie”, Pamiętnik Teatralny 26, z. 1 (1977): 29–39.
Google Scholar
Limon, Jerzy. Szekspir bez cenzury: Erotyczny żart na scenie elżbietańskiej. Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki, 2018.
Google Scholar
Limon, Jerzy. The Chemistry of the Theatre: Performativity of Time. New York: Palgrave Macmillian, 2010.
DOI: https://doi.org/10.1057/9780230289864
Google Scholar
Limon, Jerzy. The Masque of Stuart Culture. Newark: University of Delaware Press, 1990.
Google Scholar
Limon, Jerzy. Trzy teatry: Scena, telewizja, radio. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2003.
Google Scholar
Autorzy
Jacek Fabiszakfabiszak@amu.edu.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
https://orcid.org/0000-0003-3369-091X
Dr hab., profesor na Wydziale Anglistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, kierownik Zakładu Badań nad Tekstami Kultury. Zajmuje się teatrem i dramatem renesansowej Anglii, bada dzieła Sheakespeare’,a i Marlowe’a oraz ich filmowe i teatralne adaptacje. Opublikował m.in. Polish Televised Shakespeares, Shakespeare’s Drama of Social Roles. Popularyzuje twórczość Szekspira w Polsce: jest współautorem publikacji Szekspir. Leksykon oraz współredaktorem Czytania Szekspira. Jacek Fabiszak jest obecnie Prezesem Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego, kieruje także Zakładem Badań nad Tekstami Kultury WA UAM.
Autorzy
Małgorzata GrzegorzewskaUniwersytet Warszawski Polska
https://orcid.org/0000-0002-0194-2919
Prof. dr hab., anglistka i szekspirolog, pracuje w Instytucie Anglistyki (w Zakładzie Literatury Brytyjskiej) na Wydziale Neofilologii i na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka publikacji o dramacie elżbietańskim i poezji metafizycznej. Zajmuje się związkami pomiędzy literaturą i filozofią. Wybrane publikacje: Teologie Szekspira (Tyniec: Homini, 2018), George Herbert and Post-phenomenology: A Gift for Our Times (Frankfurt am Mein: Peter Lang, 2016).
Statystyki
Abstract views: 343PDF downloads: 258
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Jacek Fabiszak, Małgorzata Grzegorzewska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.
Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.