Performans w lodach

Małgorzata Szpakowska


Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Książka Tomasza Kubikowskiego Zjdanie psów (Warszawa 2019) łączy opowieść o dziewiętnastowiecznych wyprawach polarników – Johna Rossa, Williama Edwardav Parry’ego, Johna Franklina, Elishy Kane’a i Fridtjofa Nansena – z pogłębioną koncepcją performasu jako Schechnerowskiego „zachowanego zachowania”. Świetnie napisana, nieledwie powieść podróżniczo-przygodowa, przedstawia podbój Arktyki jako swego rodzaju serię widowisk, które ważność społeczną zawdzięczały opowieściom; bez opowieści właściwie nie warto było pchać się pod biegun i wszyscy wymienieni podróżnicy takie opowieści pozostawili. Autor książki traktuje je jako opowieści antropologiczne, „opowieści o cudzych przeżyciach”; odczytuje z nich także to, z czego podróżnicy nie zdawali sobie sprawy – na przykład to, że tubylcy i ich kultura byli dla przybyszów kompletnie przezroczyści. Zaplecze teoretyczne książki jest dość skomplikowane – autor performatyką zajmuje się od blisko dwudziestu lat; ale całość została (świadomie) napisana tak, by i ci, którzy nie lubią teorii, mogli się nią cieszyć.


Słowa kluczowe:

performans, wyprawy arktyczne, performatyka

Carlson, M. (2007). Performatyka wczoraj i dziś (E. Kubikowska, tłum.). Dialog, 7-8.
  Google Scholar

Dudzik, W., Kosiński, D., Kubikowski, T., Leyko, M., & Ratajczakowa, D. (2007). Klucz do wszystkich zamków. Dialog, 7-8.
  Google Scholar

Kubikowski, T. (2004). Reguła Nibelunga: Teatr w świetle nowych badań świadomości. Warszawa: Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza.
  Google Scholar

Kubikowski, T. (2019). Zjadanie psów. Warszawa: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza.
  Google Scholar

Schechner, R. (2006). Performatyka (T. Kubikowski, tłum.). Wrocław: Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-12-31

Cited By / Share

Szpakowska, M. (2020) „Performans w lodach”, Pamiętnik Teatralny, 69(4), s. 171–180. doi: 10.36744/pt.620.

Autorzy

Małgorzata Szpakowska 

Uniwersytet Warszawski Polska

Historyk literatury i kultury polskiej, krytyk literacki. Doktorat w Instytucie Badań Literackich PAN – 1975, habilitacja na Uniwersytecie Warszawskim – 1996, tytuł profesora – 2004. Pracowała w Bibliotece Narodowej (1970–1972), a później przez trzydzieści lat w redakcji „Dialogu”, z którym nadal współpracuje. Równolegle z pracą w „Dialogu”: kierownik literacki Teatru im. Jaracza w Łodzi (1981–1985); adiunkt w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie (1985–1991); w następnie od adiunkta do profesora zwyczajnego w Instytucie Kultury Polskiej (1991–2001). Autorka książek: Światopogląd Stanisława Ignacego Witkiewicza (1976), O kulturze i znachorach (1983), Dyskusje ze Stanisławem Lemem (1996, 1997), Zakorzenieni, wykorzenieni (1997), Chcieć i mieć. Samowiedza obyczajowa w Polsce czasu przemian (2003), Teatr i bruk (2006), „Wiadomości Literackie” prawie dla wszystkich (2012)



Statystyki

Abstract views: 300
PDF downloads: 179


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Małgorzata Szpakowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.