Dwie drogi – Teatr Laboratorium i The Living Theatre

UDOSTĘPNIONO ONLINE 2023, ENGLISH FULL TEXT ADDED 2023

Joanna Ostrowska


Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)

Abstrakt

W artykule zestawiono i skomentowano wybrane aspekty idei i praktyki dwóch grup teatralnych – Teatru Laboratorium i The Living Theatre. Autorka omawia zarówno różnice, jak i podobieństwa oraz elementy paralelne, wynikające z okoliczności społeczno-kulturowych. Podkreśla, że obie grupy podobnie diagnozowały rzeczywistość i sytuację człowieka w kulturze oraz uważały teatr za narzędzie, które może tę sytuacje zmienić, proponowały jednak odmienne rozwiązania i miały różne cele. Porównuje stosunek obu grup do publiczności i proponowanych przez nie sposobów jej angażowania w teatralne wydarzenie, wiążąc to zagadnienie z szerszymi koncepcjami komunikacji w teatrze i sztuce. Analizuje także stosunek Jerzego Grotowskiego, Juliana Becka i Judith Maliny do kontrkultury i idei anarchistycznych. Podstawą analizy są teksty artystów oraz recepcja wybranych przedstawień.


Słowa kluczowe:

Jerzy Grotowski, Julian Beck, Judith Malina, Teatr Laboratorium, The Living Theatre

Beck, Julian. The Life of the Theatre: The Relation of the Artist to the Struggle of the People. New York: Limelight, 1991.
  Google Scholar

Biner, Pierre. The Living Theatre. Translated by Robert Meister. New York: Avon Books, 1972.
  Google Scholar

Bonarski, Andrzej. Ziarno. Warszawa: Czytelnik, 1979.
  Google Scholar

Brach-Czaina, Jolanta. Etos nowej sztuki. Warszawa: PWN, 1984.
  Google Scholar

Grotowski, Jerzy. “He Wasn’t Entirely Himself.” In Towards a Poor Theatre, edited by Eugenio Barba, 117–125. New York: Routledge, 2002.
  Google Scholar

Grotowski, Jerzy. “Holiday.” In The Grotowski Sourcebook, edited by Lisa Wolford and Richard Schechner, 215–225. London: Routledge, 1997.
  Google Scholar

Grotowski, Jerzy. “How One Could Live.” Le Théâtre en Pologne / The Theatre in Poland, no. 4/5 (1975): 33–34 [Polish edition 1972].
  Google Scholar

Grotowski, Jerzy. “Teatr a rytuał.” Dialog, no. 8 (1969): 64–74.
  Google Scholar

Kolankiewicz, Leszek. Święty Artaud. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1988.
  Google Scholar

Malina, Judith. The Enormous Despair. New York: Random House, 1972.
  Google Scholar

Malina, Judith. “Przysięgam, że nigdy cię nie zabiję.” Interview by Joanna Ostrowska and Ewa Obrębowska-Piasecka. Czas Kultury, no. 3 (1996): 74–75.
  Google Scholar

Malina, Judith, and Julian Beck. “Containment Is the Enemy.” Interview by Richard Schechner. The Drama Review 13, no. 3 (1969): 24–44. https://www.jstor.org/stable/1144455.
  Google Scholar

Malina, Judith, and Julian Beck. Paradise Now: Collective Creation of The Living Theatre. New York: Random House, 1971.
  Google Scholar

Osiński, Zbigniew. Grotowski i jego Laboratorium. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1980.
  Google Scholar

Pasquier, Marie-Claire. Le theatre americain d’aujourd’hui. Paris: Presses universitaires de France, 1978.
  Google Scholar

Tytell, John. The Living Theatre: Art, Exile, and Outrage. New York: Grove Press, 1995.
  Google Scholar


Opublikowane
2000-12-30

Cited By / Share

Ostrowska, J. (2000) „Dwie drogi – Teatr Laboratorium i The Living Theatre”, Pamiętnik Teatralny, 49(1/4), s. 607–618. doi: 10.36744/pt.2468.

Autorzy

Joanna Ostrowska 

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska

Statystyki

Abstract views: 56
PDF downloads: 17 PDF downloads: 24


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Joanna Ostrowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor/ka udziela niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowuje nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Zgłaszając artykuł do publikacji, autor/ka wyraża zgodę na jego udostępnianie na licencji CC BY 4.0.

Od zeszytu 1/2018 do zeszytu 3/2022 artykuły publikowane były na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy/ki udzielali niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w "Pamiętniku Teatralnym", zachowywali nieograniczone prawa autorskie, ale zobowiązywali się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.